Content Categories - unikatowe rozwiązanie, które zostało uruchomione w 2020 r. w serwisach Grupy Wyborcza, pozwala reklamodawcom na targetowanie kampanii reklamowych według treści. To rozwiązanie docenili zarówno użytkownicy, jak i branża - w raporcie "Wydawcy 2021" Media Marketing Polska przyznał wyróżnienie Agorze za rozwój kontentu.

Targetowanie kontekstowe (Content Categories) w serwisach Grupy Wyborcza (Wyborcza.pl, Wysokieobcasy.pl i Wyborcza.biz) to rozwiązanie, które pozwala na emisję reklam wg kategorii tematycznych (25 kategorii tożsamych z taksonomią Google). Użytkownik, który czyta teksty w dowolnym miejscu serwisu, np. na temat zdrowia, zobaczy w serwisie reklamy dotyczące tego tematu – np. suplementów. Dzięki temu reklamodawca precyzyjnie dociera ze swoim przekazem do tych odbiorców, którzy wykazują zainteresowanie daną tematyką. To nowatorskie podejście do emisji reklam – nie – jak przyzwyczaił nas do tego rynek – oparte na targetowaniu behawioralnym lub targetowaniu po serwisach tematycznych – tylko oparte o treści, które interesują czytelników. 

Dzięki takiemu podejściu reklamodawców nie ogranicza zasięg (jak w przypadku serwisu tematycznego), ale wykorzystują pod kampanie wszystkie treści, w dowolnym serwisie Grupy Wyborcza, a warto wiedzieć, że 75% treści w serwisach Grupy Wyborcza dotyczą szeroko pojętego stylu życia. 

Niższy koszt, większa efektywność 

Nowatorskie podejście do emisji reklam w serwisach (unikatowe na rynku) wprost przekłada się na wyższą efektywność reklam. Wyniki dotychczasowych kampanii opartych o Content Categories pokazują to wprost – CTR-y reklam targetowanych po treści są dwukrotnie (czasem nawet 2,5-krotnie) wyższe niż tych emitowanych w modelu standardowym (RON). Co ważne, równocześnie z większą efektywnością targetowanie wpływa na zmniejszenie kosztów kampanii poprzez ograniczenie emisji do wybranych tematów. 

Innymi słowy, użytkownicy są bardziej skłonni do zakupu, bo emitowane reklamy lepiej odpowiadają na ich zainteresowania i potrzeby. Istotną kwestią jest również zaangażowanie użytkowników.  

Super User – zaangażowany prenumerator “Wyborczej”   

Wyborcza.pl od lat działa w modelu subskrypcyjnym („paywall”), zapewniając płatny dostęp do treści w swoich serwisach. Swoją ofertę zaczęła rozwijać w tym kierunku w czasach, gdy trend ekonomii subskrypcji nie był jeszcze tak widoczny. Wysiłek się opłacił. W tej chwili Wyborcza.pl jako jedyna w Polsce może się pochwalić najbardziej licznym gronem prenumeratorów cyfrowych wśród wydawców – to już 260 tysięcy osób, które regularnie płacą za dostęp do treści. 

Prenumeratorzy “Wyborczej” nieco różnią się od anonimowych odbiorców. Płacący za treść subskrybenci mają większe zaufanie do marki. Jak wykazało badanie Smartocto, subskrybenci są też o 34,5% bardziej zaangażowani niż pozostali odbiorcy.  

To większe zaangażowanie również widać: prenumeratorzy Wyborcza.pl częściej odwiedzają serwisy “Wyborczej” niż niezalogowani odbiorcy. Czytają więcej artykułów i poświęcają na to więcej czasu – średnio prawie 10 razy więcej. Jedynie prenumeratorzy mają możliwość komentowania artykułów w serwisach “Wyborczej” i robią to bardzo chętnie – miesięcznie zostawiają ponad 170 tysięcy wypowiedzi. 

Ich wizyty są znacznie dłuższe (4,5 raza) i głębsze (2,4 raza) niż niezalogowanych użytkowników.  

Zaangażowanie prenumeratorów cyfrowych bezpośrednio przekłada się na skuteczność kampanii reklamowych – kiedy czytają więcej i dłużej, mają większą szansę na kontakt z reklamą. A jeśli jeszcze ta reklama jest precyzyjnie dopasowana do czytanych treści, automatycznie budzi większe zainteresowanie i – co ważne – nie irytuje. 

Bezpieczna marka i użytkownik 

Rozwiązanie Content Categories wpisuje się w prowadzoną na serwisach Grupy Wyborcza politykę Brand Safety, czyli zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa kontekstowego markom i użytkownikom serfujących po serwisach.

Z jednej strony użytkownik, nasz Super User płacący za dostęp do treści, nie może mieć poczucia atakowania przez reklamy w serwisie. Dlatego nie znajdzie w serwisach Wyborcza.pl, Wysokieobcasy.pl czy Wyborcza.biz agresywnej siatki reklamowej – tu reklamy nie przeszkadzają w zaangażowaniu w konsumpcję treści. Są subtelne i nieinwazyjne. 

Z drugiej strony takie rozwiązanie wpływa także korzystnie na emitowane reklamy – nie przeszkadzają sobie, są lepiej widoczne, nie irytują. 

Content Categories to kolejne rozwiązanie sprzyjające reklamodawcom, ponieważ ważnym parametrem tego rozwiązania jest kategoria Sensitive Subjects, dzięki której reklamy nie pojawią się przy artykułach o treści wrażliwej (np. przy artykułach o seksie, przemocy, wojnie i wielu innych). 

Kategoria Sensitive Subjects jest dodatkowo wyposażona w narzędzie Sentiment AI, które analizuje wydźwięk artykułów i klasyfikuje je jako negatywne, pozytywne lub neutralne. 

Jednym słowem – to reklamodawca ma wpływ na to, przy jakich treściach ukazuje się jego reklama, a przy jakich nie. 

Właśnie za taki rozwój oferty “Wyborcza” została doceniona przez Media Marketing Polska. Jak możemy przeczytać w najnowszym raporcie wydawców MMP, otrzymaliśmy wyróżnienie Liderzy Kontentu za działania, by z sukcesem rozwijać ofertę treści i dać czytelnikom i użytkownikom nowoczesne produkty wysokiej jakości.  

Skontaktuj się z nami >> grupawyborcza@agora.pl

Więcej o Content Categories >> wyborcza.pl/contentcategories

Komentarze
Bardzo słuszna koncepcja i gratuluję! Na rynku reklamowym brakuje tego typu rozwiązań działających precyzyjnie.
już oceniałe(a)ś
1
0