Regaty DONG Energy Solar Challenge to impreza organizowana co dwa lata w Holandii. Następny wyścig rozpocznie się za 150 dni. Wystartuje w nim WUT Solar Boat Team, czyli studenci z Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Głównej Handlowej.

Trasa regat to ponad 200 km, które uczestnicy mają do pokonania w ciągu sześciu dni. Wiedzie przez kanały prowincji Friesland. Polacy wystartują w kategorii łodzi jednoosobowych o maksymalnej długości sześciu metrów.

Kadłub łodzi będzie skonstruowany z kevlaru. Po bokach znajdą się dwa pływaki. Ich zadaniem jest zwiększenie stabilności całej konstrukcji. Energii mają dostarczać cztery panele słoneczne, które na kilka tygodni przed startem ma dostarczyć organizator. Wygenerowany za ich pomocą prąd trafi do litowo-polimerowych baterii. Optymalne zarządzanie energią to zadanie komputera pokładowego z odpowiednim oprogramowaniem, które zadecyduje, czy prąd ma być w danym momencie magazynowany w bateriach, czy też ma trafiać bezpośrednio do napędu. Za sterowanie odpowiada dająca się obracać podwodna część zespołu napędowego z przyczepioną specjalnie zaprojektowaną śrubą wykonaną z lekkich stopów. Prace zespołu studentów można zobaczyć na poniższym filmie:

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Monika Tutak-Goll poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    Polscy studenci wygrali już konkurs dla łazików planetarnych.Teraz czas na kolejne sukces;inżynierów i konstruktorów mamy naprawdę dobrych :)
    już oceniałe(a)ś
    10
    0
    "Wystartuje w nim WUT Solar Boat Team, czyli studenci z Uniwersytetu Warszawskiego i Szkoły Głównej Handlowej." Patrzcie co piszecie, WUT = Warsaw University of Technology...
    już oceniałe(a)ś
    5
    1
    Trochę śmieszny jest fakt zastosowania nowoczesnych "ekologicznych" technologii w łodziach, bo łodzie na napędzie ekologicznym (wiatr) od wieków pokonują trasy międzykontynentalne. I wtedy były też z ekologicznych materiałów, czego nie można powiedzieć o tych elektryczych.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Czy przypadkiem WUT to nie Politechnika Warszawska?
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    Katamaran ma mniejsze opory czołowe - tylko katamaran zapewnia więc zwycięstwo !!!
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    Genialne! Nie mogą sobie po prostu kupić w normalnej stoczni szkutniczej? Do wyboru - do koloru: katamarany, trimarany z kevlaru i z czego się chce. Przypominają chłopinę budującego w latach sześćdziesiątych superfortecę B-52 ze szwagrem w szadziku za chałupą. No, ale to Warszawa. Miasto zbyt dumne, żeby się interesować ofertą szkutniczą Polski i Europy.
    już oceniałe(a)ś
    1
    2
    W Łodzi Studentki budują rower napędzany szydełkami do robótek ręcznych. Produkcja alternatywna.
    już oceniałe(a)ś
    4
    7