Historia zatacza koło. Największe firmy żeglugowe na świecie coraz chętniej korzystają z najczystszego paliwa, którego nigdy nie zabraknie - wiatru.

W połowie listopada do portu w japońskim Noshiro wszedł 235-metrowy masowiec „Shofu Maru". W ładowniach kończącego swoją dziewiczą podróż statku przypłynęło niemal 80 tys. ton węgla, załadowanego trzy tygodnie wcześniej w australijskim Newcastle – największym na świecie porcie eksportującym ten surowiec. Podczas rejsu jednostka zużyła około 25 tys. litrów paliwa mniej niż podobne frachtowce operujące na tej trasie. Jak udało się to osiągnąć?

Żagiel o powierzchni 825 m kw.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Więcej
    Komentarze
    "...większość dóbr wytwarzana jest w Azji"
    Najsmutniejsza część tego skądinąd ciekawego artykułu.
    @amenominakanushi-pan-poczatku
    Artykuł ciekawy, oby tak dalej. Przepraszam redaktora za wszystkich czepiających się i szukających dziury w całym :)
    No lepsze to niż mieliby w ogóle nie komentować. Nieważne jak się mówi, byle się mówiło.
    już oceniałe(a)ś
    4
    4
    @amenominakanushi-pan-poczatku
    Dlaczego skądinąd?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @amenominakanushi-pan-poczatku ("...większość dóbr wytwarzana jest w Azji"):

    skoro tam żyje zdecydowana większość ludzkości, to co w tym smutnego i dziwnego, że spędza swój czas produktywnie?
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Ciekawe. Mam nadzieję, że się przyjmie.
    już oceniałe(a)ś
    21
    1
    a nad czym pracuje wiceminister Gróbarczyk ?
    już oceniałe(a)ś
    19
    0
    W artykule pojawiło się ważne stwierdzenie.
    Gdyby kapitanowie dobierali trasę względem najkorzystniejszych wiatrów, zużycie paliw na statkach ze wspomaganiem żaglami, byłoby zdecydowanie bardziej zauważalne.
    Niestety trasy ustalane są pod kątem jak najszybszego transportu. Co jest absurdem, bo co wymaga jak najszybszego transportu? Towary, żebyśmy mogli je jak najszybciej zużyć...
    @f.h.
    Chodzi o jak najszybszy zwrot z inwestycji, a nie o to, żebyś mógł jak najszybciej zużyć towar. To akurat nikogo nie obchodzi, zupełnie zupełnie nie. Ale nawet jeśli czas transportu wydłuża się o 10%, to kapitał zainwestowany zwraca się nie w 15 lat, tylko 1,5 roku dłużej, a to same kłopoty - dłuższe kredytowanie itd.
    już oceniałe(a)ś
    10
    0
    @f.h.
    Trasy są dobierane tak aby statek przebył drogę bezpiecznie i zużył jak najmniej paliwa. Czasy kiedy jeździło się całą naprzód skończyły się podczas kryzysu w 2008r.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @f.h.
    A te nie sprzedane hurtownicy wyrzucą na śmietniki.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @misiekpysiek2
    Błądzisz. Jeżeli szybko nie zużyjesz to zmniejszysz zapotrzebowanie na kolejną dostawę.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    W tym kontekście pojawia się następująca inicjatywa: pisiory na galery, razem z żonami, szwagrami, wujami i innymi wujami.
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    To jest absolutnie fascynujące. Genialne! Jestem pod wrażeniem, tzn. dziecko, którego kawałak chyba jeszcze mam w sobie :)
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    Rozumiem, że trzeba trochę podkręcić clicbaitowo artykuł, ale podawanie zużycia paliwa na statkach w litrach to bzdura.

    Te 25 ton paliwa to statek zużył by w 4 godziny.
    już oceniałe(a)ś
    8
    3
    "180 km/godz., czyli z siłą wykraczającą daleko poza 12-stopniową skalę Beauforta" - otóż 180km/h to 12 w skali Beauforta. 500km/h to też 12 w skali Beauforta. Nie ma takiej siły wiatru, która wykracza poza tą skalę, ponieważ 12. stopień nie ma górnej granicy.
    Czasami "przedłuża się" skalę Beauforta, doklejając do niej skalę Saffira-Simpsona, która zaczyna się z grubsza tam, gdzie kończy się skala Beauforta (z dokładnością do 1w.), ale co do zasady skala Beauforta ma 12 stopni.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0