Odpowiedź na pytanie, co jeszcze powinien posiadać sprzęt naszych marzeń, nie jest wcale taka łatwa. Bo przecież dostępne urządzenia mają już tyle przeróżnych funkcji, że czego oczekiwać więcej?

Każdy producent AGD zadaje sobie nieustanne pytanie, w co jeszcze wyposażyć swoje urządzenia, czym skusić potencjalnych nabywców i przekonać ich, że właśnie dla tej przełomowej funkcji powinni wymienić pralkę lub zmywarkę?

Działy rozwoju produktów prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej wymyślnych funkcjonalności, które później zaszyte w urządzenia trafiają do naszych domów.

Tylko skąd czerpać wiedzę, czego faktycznie potrzebuje użytkownik, i co tak naprawdę przyda mu się podczas codziennego korzystania z urządzenia? Nawet, gdy go o to zapytamy, najczęściej nie potrafi tego określić lub skupia się na wyglądzie sprzętu, wielości funkcji albo tym, co ostatnio usłyszał w reklamie.

Najlepszym „laboratorium” okazują się domy naszych użytkowników i obserwacja kuchennej rzeczywistości. Jeśli naszym celem jest „projektować po ludzku”, nie da się tego zrobić inaczej, jak tylko będąc blisko użytkownika, zaglądając do jego kuchni, obserwując jego zwyczaje i szukając nawet „drobnych” ułatwień, które w efekcie mogą okazać się dla niego bardzo istotne.

To właśnie podczas badań etnograficznych przeprowadzonych przez Amica okazało się między innymi, jak ważne jest powiększenie piekarnika – badani naturalnie wykorzystywali taką przestań, umieszczając obok siebie dwa duże naczynia żaroodporne lub kilka blach. Wcześniej nie uświadamiali sobie nawet, jak bardzo może się przydać taka opcja w ich codziennym gotowaniu.

Inny przykład: otwieranie drzwi od piekarnika jest dla wielu bardzo problematyczną czynnością, gdy w rękach trzymają ciężkie naczynia czy pełne blachy, które chcą umieścić w środku. Widok męczących się z tym zadaniem osób zainicjował powstanie piekarników z automatycznie otwieranymi drzwiami. To, że piekarnik otwiera się sam po lekkim dotknięciu uchwytu – nawet łokciem – stało się przełomowym, ale przede wszystkim bardzo użytecznym rozwiązaniem, które Amica wkrótce wprowadzi do sprzedaży.

To kolejny dowód na to, że najlepsze pomysły i kierunki, w których mają rozwijać się produkty, powstają nie w najnowocześniejszych laboratoriach lub za biurkiem, a w naszych domach, podczas obserwacji zmagań z wykonywaniem codziennych obowiązków.

Komentarze