To on stworzył misję z Krwawym Baronem w "Wiedźminie 3". W projektowaniu i reżyserowaniu gier Paweł Sasko jest tak dobry, że dziś to on zakłada amerykańską filię CD Projekt Red w Bostonie.

Radosław Czyż: Kim jest quest designer? 

Paweł Sasko*: Quest designer to taka osoba, która projektuje fabułę, zadania w grze, wszystkie wydarzenia, sceny, postacie i tak dalej. Robimy to razem z pisarzami i cinematic designerami, czyli z ludźmi, którzy tworzą filmowe scenki fabularne w grze. 

Ty zacząłeś w wieku 19 lat.   

- Najpierw były papierowe gry RPG, gdzie tworzyłem fabuły i przygody dla znajomych. Graliśmy wtedy głównie w "Wampira: Maskaradę" i "Cyberpunka 2020". Byłem mistrzem gry, więc zależało mi, żeby gracze byli jak najbardziej wciągnięci w historię. Starałem się wymyślać sytuacje, które ich zaskoczą i zainteresują. Jedną kampanię w "Wampira" prowadziłem przez trzy lata, z kolegami spotykaliśmy się co tydzień na kilkugodzinnych sesjach - mieszkałem jeszcze w swojej rodzinnej wsi Płowce w Bieszczadach. Wtedy nauczyłem się, co tak naprawdę angażuje graczy, jak wyczuwać, kiedy się nudzą, i jak zaskakiwać ich czymś nowym. To był świetny trening wyobraźni. Zupełnie nieświadomie uczyłem się projektowania gier, chwytania uwagi graczy.  

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Więcej
    Komentarze
    W koncu wywiad wart abonamentu. Mam nadzieje ze ten materiał to poczatek szykowania gruntu pod Wiedzmina 4 i ze lekcje z premiery CP zostały wyciagniete.
    już oceniałe(a)ś
    33
    2
    A ja chcę zaznaczyć, że gdyby nie świetny dubbing w wykonaniu Jędruli (Tomasza Dedeka) to Krwawy Baron nie byłby nawet w połowie tak autentyczną postacią.
    @Czwarty Muszkieter
    Dedek - Dedka.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    No i po co rozdrapywać stare rany? O Yoshimo już trochę zdążyłem zapomnieć, a teraz znowu mam ochotę drania dopaść i wytłumaczyć, że tak się nie robi. Wytłumaczyć bez zbędnych słów. Albo nawet w ogóle bez słów ;-)
    A tak na serio, to super wywiad. Więcej takich!
    Quest z Czerwonym Baronem stał się takim trochę jakby wzorcem jak robić idealne questy.
    A Cyberpunk, mimo początkowych problemów technicznych (tylko o nich wtedy słyszałem, bo grałem na PC) to gra ze znakomitą historią. Dodatek też. A panowie gry nie porzucili i doprowadzili w końcu do bardzo dobrego stanu technicznego.
    już oceniałe(a)ś
    22
    3
    Szkoda, że nie wspomniałeś nic o tym, że nie stworzyłeś misji z Baronem sam, tylko brała w tym udział tona ludzi, z czego Ty wcale nie byłeś kluczowy :) za dużo parcia na szkło
    @spolegliwytyran
    Z tego co widzę pan Sasko wspomniał misję z Czerwonym Baronem tylko jako przykład na poparcie jednej ze swoich tez. Nie mówił nic o jej twórcach.
    Hasło o tym, że jest jej twórcą (nie ma tam nic o tym, że jedynym, ale faktycznie można to tak odczytać) jest tylko we wstępie do wywiady. Więc jakby co, to pretensje o brak precyzji do redaktorów.
    już oceniałe(a)ś
    22
    1
    @habrys
    Wystarczy zobaczyć co Pan Sasko mówi w każdym wywiadzie ;)
    już oceniałe(a)ś
    5
    1
    @spolegliwytyran
    Nie przesądzałbym o intencjonalnym przemilczeniu współautorów (i współautorek, zwłaszcza jednej, IYKWIM), to mogła być wpadka autora albo redakcji. Dość częsty fenomen.
    już oceniałe(a)ś
    1
    1
    @reksiofafik
    Fenomen ma nazwę w j polskom: zjawisko
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    Szkoda, że pan Sasko ściemnia że studiował psychologię na UW, bo ten kierunek studiował akurat na UKSW. Pozdrawiamy, Paweł. Koledzy z roku.
    już oceniałe(a)ś
    12
    2
    Grałem w cyberpunka parę lat po premierze, więc bugi mnie ominęły. Za to świat, historia postaci, relacje, questy, cała fabuła były naprawdę rewelacyjne, jak na razie to najlepsza pod tymi względami gra, w którą grałem. Lepsza nawet niż serie Dragon Age czy Mass Effect.
    Więc bardzo dziękuję i czekam na kolejną odsłonę :)
    już oceniałe(a)ś
    7
    2
    Serce z Kamienia to dla mnie najlepszy quest w Wiedźminie. Ciekawy wywiad, dobrze wiedzieć, że cd project red nie zamierza schodzić ze standardów jeśli chodzi o fabułę:) #polishpride
    już oceniałe(a)ś
    6
    2
    Gram właśnie w Cyberpunk - wywiad świetny, ale po co te spoilery :(
    już oceniałe(a)ś
    2
    0