Lata 50. XX w. Rodzina Emorych wprowadza się do wymarzonego domu na przedmieściach. Zamiast sielanki będzie krew bryzgająca po ścianach. Ich nowi, biali sąsiedzi wypowiadają "kolorowym" wojnę. W piwnicy czai się zło

Co oglądać i czytać, czego słuchać? Podpowiadamy i inspirujemy. Zapisz się na nasz kulturalny newsletter.

To historia z serialu „Oni: Pakt", który obejrzałam właśnie na Amazon Prime. Od razu przypomniał mi się serial „Kraina Lovecrafta" i film „Uciekaj!", który w 2018 otrzymał Oscara za najlepszy scenariusz. Co łączy te trzy produkcje?

Po pierwsze: to horrory.

Po drugie: ich główne bohaterki i bohaterowie oraz twórczynie i twórcy są czarni.

Po trzecie: z wątkami typowymi dla gatunku związane są problemy społeczne dotykające Afroamerykanów w Stanach Zjednoczonych: rasistowskie prześladowania, z którymi borykają się od czasów niewolnictwa do dziś. Myślę więc, że to nie może być przypadek, tylko narodziny nowego gatunku.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Agata Żelazowska poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    Pani Magdaleno,
    to, że niedouczeni Jankesi piszą "horror noire" i film nosi taki tytuł, nie znaczy że my powinniśmy powielać ten błąd. Tym bardziej że w Polsce używa się już od dawna słowa "noir" w odniesieniu do kryminałów, komiksów, wierszy, humoru, o czym wypadałoby wiedzieć, zwłaszcza jak się pisuje w dziale "Kultura" - bez urazy :)
    Tytułu nie może pani zmienić, ale o gatunku powinniśmy pisać "horror noir", tym bardziej, że horror jest rzeczownikiem rodzaju męskiego.
    już oceniałe(a)ś
    10
    0
    Powiedz w wywiadzie: "W moim filmie nie ma ani jednego „dobrego czarnego" - mówi reżyser. "Zrobiłem „Uciekaj!" dla białej publiczności. Dla każdej białej, rozczarowanej osoby" i już nigdy nie zrobisz filmu w Hollywood i skończysz jak HFPA ze Złotymi Globami. Zamień "biały" na "czarny" i wszystko jest super.
    @nikanor
    Ej, a to biali byli niewolnikami czarnych, czy odwrotnie? To powinno ci wszystko wyjaśnić.
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    @ThisIsFine2050
    I teraz biczownik będzie ciągnął a ciągnący biczował i wszyscy będą zadowoleni.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    „Uciekaj” to taka etniczna wersja „Żon ze Stepfordu”, ale rzeczywiście jest świetna. Ale prawdziwy pazur reżyser pokazał dopiero w następnym filmie „Us”.
    już oceniałe(a)ś
    7
    0
    Przecież to rasizm wobec białych .
    Coś mi się wydaje że to całe woke i cancel culture wyjdzie wszystkim bokiem .
    Zresztą już wychodzi poprzez zwycięstwo prawicowych populistów praktycznie na całym świecie.
    @pqrst76
    Horror o czarnej rodzinie to jest „woke culture”?
    już oceniałe(a)ś
    1
    1
    Noire to noire jak widać
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    W sumie, jak o tym pomyśleć, to dlaczego oprócz filmów o wszystkich-dla wszystkich, nie mieliby czarni robić filmów dla czarnych, a biali - dla białych. Skoro są i tacy twórcy i tacy widzowie? Lepsze to chyba, niż wprowadzać na siłę parytety wszędzie i wszystkim.
    @nikanor
    Zgadzam się. Np wyobraźmy sobie parytety w Bollywood czy Nollywood albo kinie kung-fu. No przecież to śmieszne.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    Czyli jednak zaczyna się licytacja na cierpienie: komu gorzej, kto bardziej, czyja racja itp, itd. A niech się prują i podniecają, mam to gdzieś.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Lubie te filmy bo sa super doswietlone
    już oceniałe(a)ś
    1
    3