Chociaż wśród wyborców do trzydziestki w kwestii aborcji i związków partnerskich górę bierze konserwatywne podejście, to jednocześnie 80 proc. z nich chce rozdziału państwa od Kościoła, a 60 proc. popiera finansowanie z budżetu państwa antykoncepcji i in vitro.

Pół roku przed wyborami parlamentarnymi ukazuje się "Polityczny portret młodych Polaków"*. To druga edycja raportu Fundacji Konrada Adenauera z przekrojowego badania preferencji wyborczych, systemu wartości i sytuacji życiowej Polaków w wieku 18-30 lat. Poprzedni ukazał się przed wyborami parlamentarnymi w 2019 r., a zawarte w nim wtedy dane znalazły wierne odzwierciedlenie w rzeczywistych decyzjach wyborczych tej najmłodszej grupy uprawnionej do głosowania.  

Mowa o ponad 4,6 mln osób, które stanowią 15 proc. ogółu elektoratu. W najbliższych wyborach ma zamiar wziąć udział 72 proc. tej grupy, znacznie więcej niż cztery lata temu (wtedy taką gotowość deklarowało 62 proc. ankietowanych, a ostatecznie do urn poszło nieco ponad 46 proc.).

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Marcin Ręczmin poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    PiS nie spadło z nieba. Polska ma zwyczajnie zbyt niski kapitał intelektualny by stać się krajem wysoko rozwiniętym i jesteśmy skazani w wariancie optymistycznym na pułapkę średniego rozwoju.
    @Boby121
    Myślę, że nie zależy to od kapitału intelektualnego, bo kraje dość biedne wypadają w testach inteligencji wypadają podobnie jak te bogate.

    Raczej to w takich krajach jak Polska i cała masa innych jest kapitał, ale się marnuje, różne czynniki uniemożliwiają mu rozkwit.
    już oceniałe(a)ś
    22
    21
    @makeintosch
    Kapitał intelektualny to nie jest kwestia inteligencji wrodzonej ale świadomości społecznej.
    już oceniałe(a)ś
    104
    3
    @tksiazek
    A ona kształtuje się w porządnej szkole. Tej już nie mamy.
    już oceniałe(a)ś
    87
    2
    @Boby121
    niestety masz rację
    już oceniałe(a)ś
    29
    2
    @Boby121
    TAK SIĘ KOŃCZY ZANIEDBYWANIE EDUKACJI...
    Wyższe pensje i wymagania dla nauczycieli, mniejsze klasy, mniej przeładowany program, więcej nacisku na WOS i zalety demokracji... -tyle by wystarczyło, tymczasem "jakoś to będzie" wygrało.
    już oceniałe(a)ś
    73
    4
    @MichaelJ
    A kiedy mieliśmy? Bo ja takich czasów nie pamiętam, a już dawno wyrosłem z tej grupy wiekowej . . .
    już oceniałe(a)ś
    14
    8
    @Boby121
    calkowicie sie z tym zgadzam , przy takich pogladach to blizej nam do Afryki
    już oceniałe(a)ś
    27
    2
    @pertowski
    Czy przypadkiem nie dopuściłeś się teraz rasizmu...?
    już oceniałe(a)ś
    12
    23
    @tksiazek
    Trudno powiedzieć, czego to jest kwestią, by użyto tu jakiegoś neologizmu znaczeniowego.

    Wielka Brytania, USA osiągnęły wiele, mają niewątpliwie duży zasób wykształconych ludzi po najlepszych uczelniach, a ludzie ulegają demagogii. Natomiast poziom kultury politycznej, szacunku dla prawa i sądownictwa to zupełnie inna liga.
    już oceniałe(a)ś
    26
    1
    @Boby121
    "Skąd młodzi wyborcy czerpią wiedzę o polityce" - media społecznościowe

    Na całym świecie fala populizmu zalewa zagubione umysły. Tam, gdzie zaimplementowano jakieś mechanizmy obronne, tam może są jakieś szanse na opóźnienie tego procesu i dotrwanie do jakiej stabilizacji. Tam, gdzie nikt nigdy nie myślał o "szczegółach", gdzie się "bierze jak dajo", gdzie racjonalizm nie żyje od stuleci, a "późne egzorcyzmy" nad jego źle zabalsamowanym, cuchnącym truchłem odprawia ksiundz dobrodziej, tam wałów przeciwpopulistycznych nie uświadczysz. Raczej celowo jeszcze rozkopią, żeby udowodnić, że "nic nie bedzie", o patrzajta, bedzie mi tu pieprzył jakieś farmazony, głupek jeden.

    Kto pracuje z młodymi, to wie. Widzi, co się dzieje. Ostatnio zdębiałem jak miła i inteligentna, świeżo po studiach osoba powiedziała mi, że ... w tym Smoleńsku to już nie wiadomo co było.

    Nasrali im do głów tych bzdur, skołowali ich "genialni" przedsiębiorcy i "wirtuozi podatków". A to, że ci tak łatwo uwierzyli, to klęska edukacji. Nie błąd, nieścisłość, niedopatrzenie, nie coś wymagającego tylko poprawy, korekty. Tylko totalna klęska, moralne gruzy i intelektualna ruina. Żeby na przykład dać się nabrać partii mającej na pierwszym miejscu "Nie dla Żydów", po tym wszystkim co się w Polsce wydarzyło, to przechodzi ludzkie pojęcie. Nie ma żadnego usprawiedliwienia. Zarówno edukacja dała ciała jak i młodzież dała ciałą. Są pewne granice naiwności. Pewnych jej wartości nawet młodzieży nie wolno przekraczać.

    Można tak wyliczać dalej. Pewne naiwności mieszczą się w granicy normy, pewne nie. Sumuje się to do nieuniknionej klęski, jeśli dziadersi (nasze pokolenie) nie stworzą spójnej strategii na te i każde następne wybory i nie zaczną odkręcać tych wszystkich kłamstw, które zalały internet. A to jest stajnia Augiasza. Media społecznościowe dopiero się rozkręcają. A już wykraczają poza nasze możliwości.
    już oceniałe(a)ś
    82
    2
    @Boby121
    Wielki optymista.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @Boby121
    Częściowo się z tobą zgodzę. Z jedną uwagą: w sposób nieuprawniony zakładasz, że podział na inteligentnych i głupich pokrywa się z podziałem na głosujących na PO i PiS.
    już oceniałe(a)ś
    8
    14
    @tksiazek
    Swiadomość społeczna nie bierze z duudy. Dom/rodzina , szkoła , ulica ... Kompilacja tych czynników daje efekt jaki mamy .
    ...duudy nie urywa.
    już oceniałe(a)ś
    18
    1
    @ityle

    Chapeau bas.
    Diagnoza właściwa.
    PS. Żadne to "Media społecznościowe". Wszechdostępny jarmark próżności. Wszelkiej.
    już oceniałe(a)ś
    22
    1
    @Fobos
    Najśmieszniejsze że taką szkołę wypracowano w czasach komuny wbrew intencjom komuchów.
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @kapitan.kirk
    Nie to nie rasizm, tylko wyniesione ze szkół przekonanie, że Afryka jest najbiedniejszym i najbardziej zacofanym kontynentem. Jak się w praktyce okazuje oba kontynenty mają wyjątki potwierdzające (?) zadawnione reguły. Są w Europie regiony bardziej mentalnie zacofane od niektórych regionów Afryki. No ale średnia jest jaka jest, czyli Ty i Twój pies macie średnio po 3 nogi.
    już oceniałe(a)ś
    23
    3
    @pawelekok4
    Niemożliwe - nie mam psa.
    już oceniałe(a)ś
    8
    8
    @ityle
    "Nie dla Żydów", "LGBT to nie ludzie" itd. itp. to nie jest nic nowego w tym kraju. Za moich czasów słuchałem starszych ludzi, którzy na Mazurach, na Śląsku (mam z tymi regionami powiązania rodzinne) mówili z nostalgią, że za "Adolfa było lepiej " Tak!!! Żarty o Żydach i mydle Fa (rozszyfrowywanym jako "From Auschwitz") to już inna epoka, ale, mimo że tutaj nie jeden mąż, ojciec, wujek zaginął na Ostfront, to nasłuchałem się również tego, że wojna co prawda była zbędna, ale "poronienie Żydków" jak najbardziej słuszne. Zmierzam do ogromnych rozmiarów znieczulicy, która sprawia, że tragedia Holocaustu w zasadzie chyba tego społeczeństwa nie obchodzi, bo przecież wiadomo, że największymi ofiarami wojny po prostu muszą na koniec okazać się Polacy, nawet jeśli ich pradziadkowie głosowali na NSDAP.
    już oceniałe(a)ś
    37
    5
    @jakjakub
    To nie jest zaniedbywanie edukacji tylko jej efekt - na OKO.press jest podsumowanie raportu o stanie wiedzy historycznej młodych Polaków i okazuje się, że nic nie wiedzą a, jeśli w ogóle coś słyszeli, to są to nacjonalistyczne, bogoojczyźniane brednie. Tak ich nauczyła polska szkoła z tymi wszystkimi akademiami z okazji 11 listopada, Sienkiewiczem na liście lektur itp. atrakcjami.
    już oceniałe(a)ś
    35
    3
    @ityle
    Dzieki za konkretny i rzeczowy komentarz. Zgadzam się w 100%.
    już oceniałe(a)ś
    11
    1
    @smutnyszatan
    Równie prawdziwe co smutne.
    już oceniałe(a)ś
    8
    2
    @ityle
    Tylko pytanie: czy zamiast narzekać że media społecznościowe dopiero rozkręcają się, że młodzi czerpią wiedzę z bełkotu w internecie...może trzeba bardziej aktywnie tam być? Dziś był artykuł że superdziaders Biden starszy od mojego ojca zaczyna kampanię prezydencką od walki o internet bo tam są głównie młodzi ludzie...skoro on to rozumie to może i opozycja w Polsce bardziej zawalczy na tym polu ? A nie tylko ciągle czytam Ile to Mentzen ma oglądalności na swoim kanale.
    już oceniałe(a)ś
    22
    0
    @pertowski
    Przy takich poglądach to bliżej nam do Iranu itp.
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @kapitan.kirk
    statystyka nie pyta czy masz.
    już oceniałe(a)ś
    7
    4
    @Fobos
    Uważam szkołę w PRL za dobrą. Uwagi mam tylko do materiału historii.
    Ale część nauczycieli, którzy mnie uczyli (szczególnie w LO) miała wiedzę i wykształcenie przedwojenne. Ci powojenni - to już różnie bywało, ale w większości byli słabsi. Nie w posiadanej wiedzy, a w zachowywaniu się, traktowaniu uczniów z góry.
    Z liceum nie wiedziałam i nie było to raczej znane, kto z nauczycieli nalerzy do pzpr.
    PRZEMOCY w szkole nie było!!!!!
    już oceniałe(a)ś
    6
    2
    @ityle
    I Polska będzie miała naród, bo społeczeństwo jako takie prawie zniknęło, naród jak w Iranie, Afganistanie, Rosji.
    A potem następne powstanie?
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    @marrrrcin
    Internet, tv, media społeczne, i wielka niewiadoma - narodowcy. Kto ich szkoli? Ordo Iuris? Może nie bezspośrednio, ale....to stamtąd najwięcej obrońcow wiary, kościoła, handlu narkotykami niezauważanymi przez władze. Wśród nich "napakowanych" czyli umięśnionych jest bardzo wielu.A ilu jako
    W PZPR nie było o nich słychać. A potem nastała WOLNOŚĆ do wszystkiego!!!!! Źle rozumiana wolność.
    A ilu z nich jako miłośnicy polowań, ma ćwiczenia z bronią?
    już oceniałe(a)ś
    2
    2
    @smutnyszatan
    100/100 - wiem to tylko z rozmów okazjonalnych z nastolatkami.
    Dla nich historia to NUDA. Ale poruszane zdarzenia historyczne już ich ciekawią. I pytają i dyskutują.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @M.K.Zet
    err.NALEŻY !!!!!!!!!!!!!
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @kapitan.kirk
    Czyli Ty i Twój pies macie średnio jedną nogę. :-)
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    @pawelekok4
    Jaką wypracowano? Dobrą? Chyba żartujesz.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @Boby121
    Aj waj, powiedział, co wiedział. Kapitał intelektualny - póki co - największego mocarstwa na świecie wybrał niejakiego Trumpa na prezydenta.
    już oceniałe(a)ś
    1
    2
    @ityle
    Zgadzam sie w wiekszosci. Niestety, jesli chodzi o punkt ‘mlodziez dala ciala’ tu rowniez zawiodla edukacja. Empatii oraz krytycznego myslenia tez trzeba nauczyc. Z ktorej strony by zajsc ten problem, wszystko wskazuje na edukacje, w szkole, w domu, w mediach i w spoleczenstwie.
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    @makeintosch
    Niestety najlepsze uczelnie w tych krajach są tylko dla elity, poziom edukacji w szkołach „dla reszty” jest podobny do szkół polskich - stad podobne wyniki społeczne i łatwość ulegania demagogii
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @makeintosch
    Testy inteligencji badają umiejętność rozwiązywania testów na inteligencję. Kapitał intelektualny to zupełnie co innego.
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    @pawelekok4
    Dzisiejsza szkoła jest powrotem do tej z czasów komuny, a ta z kolei była prostą kontynuacją przedwojennej - opartej w 100% na modelu z carskiej Rosji. Gorszym od pruskiego, czy nawet od austriackiego, ale najtańszym.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @smutnyszatan
    Zgadzam się w 100 procentach.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @kapitan.kirk
    bredzisz!
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @tt
    Pamietajmy o destrukcyjnej roli KK.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @M.K.Zet
    Nie wiem kiedy i gdzie chodziłeś do szkoły w czasach PRL-u, ale doświadczenie moje i moich znajomych czy rodziny było zupełnie inne. A to, że nie było przemocy to kompletna bzdura. Była zarówno przemoc rówieśnicza jak i coś, czego obecnie na szczęście nie ma. Mam namyśli przemoc (fizyczną) ze strony nauczycieli kierowaną w stronę uczniów (również ze strony tzw. przedwojennych). Co do poziomu nauczania, to też był kiepski bo do tego zawodu trafiali głównie ludzie, którzy nie dostali się na lepsze studia. Zarobki też były marne. Mój ojciec który był tokarzem, zarabiał znacznie więcej od swojej kuzynki, która była dyrektorką szkoły podstawowej.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Głupi kraj z głupimi ludźmi.
    @krubar
    Tu masz racje 100 procent popieram dlatego juz od dawna tam nie mieszkam
    już oceniałe(a)ś
    31
    9
    @krubar
    Tak, tak, ludzie głupi też w Grecji, we Włoszech, Szwecji czy Finlandii. Wszędzie lewactwo przegrzało swoją chorą ideologią, więc dostaje po łapskach. A, że PO nie chce się od lewactwa odkleić, to takie są skutki. Młodzi są inteligentniejsi niż się wydawało. Na raka reaguje się chemioterapią. Stąd ucieczka od lewactwa do prawicy i centrum.
    już oceniałe(a)ś
    12
    69
    @hellbo
    Bełkot....
    już oceniałe(a)ś
    27
    4
    @krubar
    Ze smutkiem swierdzam... masz rację :(
    już oceniałe(a)ś
    8
    3
    @hellbo
    Zapomniałeś napisać "Tuska wina"
    A słowa "lewactwo" świadczą tylko o niskim poziomie kultury.
    już oceniałe(a)ś
    10
    1
    @krubar
    Dziesięciolecia indoktrynacji zaczynają przynosić oczekiwane owoce.
    Podziękowania dla Suchockiej i Skubidoo :/

    A dla normalnych ludzi - emigracja. Jak od wieków.
    już oceniałe(a)ś
    8
    1
    @Marek Dabrowski
    Przerażająca jest ta grupa kolejnych pokoleń potomków chłopów pańszczyźnianych. Gwałtowny awans społeczny w zakresie materialnym, reszta na tym samym poziomie, co 500 lat temu, nawet po ukończeniu jakiejś wyższej zasadniczej szkoły zawodowej. Dawny kościelny właściciel nie chce zrezygnować z niewolników za żadne skarby i skrupulatnie pilnuje, by nie cywilizowali się mentalnościowo. Bez nich straciłby rację bytu.
    już oceniałe(a)ś
    8
    1
    @korr33
    W punkt!
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    @hellbo
    A ty wciaz bredzisz debilny kmiocie.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Aha. Wolą kupować twarde narkotyki od dilera pod szkołą, niż marichuanę na receptę z apteki. Brawo młodzież !
    @Ceimson
    Przecież oni najczęściej nie zrozumieli pokrętnych pytań.
    już oceniałe(a)ś
    37
    3
    @tksiazek
    To oczywiste - ludzie są za głupi, żeby zrozumieć zadawane im proste pytania (może wobec tego są za głupi żeby w ogóle głosować...?), Indicator nie potrafi prawidłowo przeprowadzić sondażu (robi to w końcu zaledwie od 33 lat), a Fundacja Konrada Adenauera to, jak powszechnie wiadomo, znana jaczejka PiSu i Konfederacji :-)))
    już oceniałe(a)ś
    8
    12
    @Ceimson
    mariCHuany z pewnością nie kupią w aptece
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    @kapitan.kirk
    Nie. Po prostu sformułowano pokrętne i niejasne pytania. Warto porównać ten sondaż z innymi. A także z wynikami wyborów. Porównać i zrozumieć. Dasz rade. No chyba że uważasz że większośc młodych kobiet chce być zmuszanych do rodzenia bezczaszkowców. Aaa to wierz w sobie w to. Wszak wiara to podstawa nie?
    już oceniałe(a)ś
    21
    1
    @kapitan.kirk
    cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_028_21.PDF
    Opracowanie pisowskiego CBOS 2020
    już oceniałe(a)ś
    5
    1
    @tksiazek
    Chętnie porównam z innymi badaniami - dawaj jakąś linkę. A ostatnie wybory były kilka lat temu, wiec żadne porównanie w ten sposób nie jest możliwe. Btw. nigdy chyba nie przestaną mnie bawić ludzie nie umiejący dopuścić do siebie myśli, że można być przeciwnikiem aborcji bynajmniej nie ze względów religijnych (a nawet będąc twardym ateistą), lecz całkowicie logicznych i/lub moralnych :-) Ot, taki specyficzny rodzaj ograniczenia pojęciowego, w myśl którego zapewne każdy przeciwnik polowań powinien być weganinem ;-)
    już oceniałe(a)ś
    13
    22
    @tksiazek
    To jest badanie sprzed 3 lat (czyli m.in. sprzed wojny i pandemii), w dodatku z zupełnie innymi pytaniami niż to obecne :-)
    już oceniałe(a)ś
    5
    5
    @kapitan.kirk
    Nie pocieszaj się głupio
    już oceniałe(a)ś
    10
    1
    @kapitan.kirk
    A ktoś nakazuje wykonywać aborcji w jakimkolwiek kraju?
    już oceniałe(a)ś
    15
    1
    @DarkHorse
    Obecnie chyba nie; acz ostrzegam, że to dość marny argument. Równie dobrze można by się spytać, czy np. kiedykolwiek w jakimkolwiek kraju był obowiązek posiadania niewolników albo bicia dzieci pasem. Sugerowałbym zresztą nie ciągnąć tego wątku rozmowy, bo i tak się raczej nawzajem nie przekonany, a temat jest raczej luźno związany z komentowanym tu tekstem.
    już oceniałe(a)ś
    11
    12
    @kapitan.kirk
    Ależ można być przeciwnikiem aborcji, dlaczego nie. Każdy ma prawo być przeciwnikiem czego chce. Problem w tym, że przeciwnicy aborcji chcą, żeby przeciwnikami byli również ci, co ją popierają. Tak jakby zwolennicy aborcji przykładali przeciwnikom do skroni pistolety i zmuszali ich do aborcji. Żyj i pozwól żyć innym. Polska przypadłość to taka, że każdy próbuje wymusić na wszystkich dookoła swój punkt widzenia.
    już oceniałe(a)ś
    16
    2
    @JohnLocke1983
    Tak jak pisałem - w ramach zabawy, zmień w swojej własnej wypowiedzi "aborcja" na "posiadanie niewolników", przeczytaj ją w tej postaci i sprawdź, czy dalej się z nią zgadzasz ;-)
    już oceniałe(a)ś
    6
    10
    @kapitan.kirk
    Ja jestem przeciwnikiem aborcji, mimo, że od młodości jestem niewierzący a PiSu czy Ordo Iuris nienawidzę. Przeciwnikiem w takim sensie, że nie może być aborcji na życzenia dowolnej dla każdego. Ale jednocześnie jestem jej absolutnym zwolennikiem w przypadkach kiedy doniesienie ciąży zagraża życiu matki i dziecka albo kiedy z badań wynika, że płód jest kalekim tworem niezdolnym do samodzielnego życia i ma niewiele wspólnego z tym co określamy mianem człowieka, nawet upośledzonego czy niepełnosprawnego. Zmuszanie do doniesienia ciąży i urodzenia czegoś takiego jest podłością. Mam ambiwalentne odczucia odnośnie owoców brutalnego gwałtu, a jeśli zmusimy matkę by je urodziła to powinna mieć prawo wyrzec się odpowiedzialności i opieki nad takim dzieckiem a całkowicie powinno wtedy przejąć je państwo które ją do tego zmusiło.

    Jednocześnie uważam, że wydatki państwa na dzieci niepełnosprawne i upośledzone, niezdolne do normalnego funkcjonowania i zarabiania na siebie powinny być wielokrotnie wyższe niż obecnie, podobnie jak wsparcie dla rodzin, które się nimi opiekują i nie powinny się kończyć na wieku 18 lat a być dożywotnie i kiedy umrą ich rodzice lub fizycznie okażą się niezdolni do kontynuowania opieki tą rolę powinno przejąć państwo. Z urzędu. A rodzice takich dzieci powinny mieć prawo do emerytury jakby przepracowali ten okres opieki nad takimi dziećmi. Jest to całkowicie odmienne od obecnej praktyki pod rządami PiS. Zainteresowanie ochroną życia przez jej zwolenników kończy się w momencie urodzenia dziecka a potem radźcie sobie sami.

    To tak łatwo powiedzieć, że można być przeciwnikiem aborcji ze względów logicznych kiedy równocześnie umywa się ręce od odpowiedzialności za los urodzonych dzieci.
    już oceniałe(a)ś
    11
    14
    @pawelekok4
    PS. Uważam też że jeśli mamy karać więzieniem lekarzy, którzy przeprowadzili aborcję (ale tylko wtedy kiedy z żadnych względów nie była konieczna), to jednocześnie powinniśmy karać więzieniem lekarzy, którzy takiej aborcji odmówili w przypadkach kiedy doniesienie ciąży zagraża życiu matki i/lub dziecka a już szczególnie kiedy z badań wynika, że urodzony płód będzie niezdolny do życia. Bo jakie to jest prawo sumienia które pozwala na zamordowanie matki i/lub dziecka?
    już oceniałe(a)ś
    6
    5
    @pawelekok4
    No to w zasadzie nie mamy się o co kłócić, bo w powyższym zakresie tematycznym niewiele się różnimy; może poza tym, że ja jestem akurat wierzący i mimo wszystko staram się nikogo nie nienawidzić, choć oczywiste czasem to nie tak łatwo ;-P
    już oceniałe(a)ś
    3
    8
    @Ceimson
    Nie, to trwały efekt ukąszenia Wojtyły. Obłuda - publicznie i dla innych zakaz aborcji, miękkich narkotyków, związków partnerskich i homoseksualnych, ale w sferze indywidualnej już całkiem co innego.
    Kościół katolicki i jego dominacja zadziałały.
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @Ceimson
    Ale przecież nic nowego. Zapóźnienie cywilizacyjne to pewnie kilkaset lat. Po dłuższym pobycie poza granicami, wjazd do Polski to za każdym razem uczucie zakładanych kajdan. Trzeba się kilka dni przyzwyczajać.... aby tu funkcjonować. Ten dysonans pogłębia się ...
    już oceniałe(a)ś
    7
    0
    @kapitan.kirk
    Jak urodzisz stworka bez mózgu, to może zmienisz zdanie. Kiedyś tak urodziłam (1968r), ale wtedy odpowiednich badań nie było. To co przezyłam w głowie, wiem tylko ja. A trwało to dość długo.
    Rozumiem powody by być przeciw aborcji. Ale POJĄĆ nie mogę zakazów prawnych!!!!!
    Tragedią niechcianych dzieci nikt się w Polsce nie przejmuje.
    Niedługo i będzie tu Rosja podczas rewolucji i po niej. I dzieci samotne i bezdomne. Ale zasady będą, bo durne biskupy, horda ruSSka tak chce!!!
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    @warszawiak28
    <<< Po dłuższym pobycie poza granicami, wjazd do Polski to za każdym razem uczucie zakładanych kajdan. >>>

    Zapewniam cię, że tylko w twojej głowie :-)
    już oceniałe(a)ś
    0
    7
    @M.K.Zet
    <<< Jak urodzisz stworka bez mózgu, to może zmienisz zdanie. >>>

    To raczej mało prawdopodobnie, zważywszy że 1mo jako mężczyzna mam stosunkowo niewielkie szanse rodzić cokolwiek poza kamieniami nerkowymi (na szczęście dość rzadko), 2do co do powyższych sytuacji, mam - jak pisałem wyżej - chyba takie samo zdanie jak ty, tj. że aborcja powinna być w nich dozwolona.
    już oceniałe(a)ś
    2
    3
    @pawelekok4
    Mam ambiwalentne odczucia odnośnie owoców brutalnego gwałtu, a jeśli zmusimy matkę by je urodziła to powinna mieć prawo wyrzec się odpowiedzialności i opieki nad takim dzieckiem a całkowicie powinno wtedy przejąć je państwo które ją do tego zmusiło. - to jeszcze większe wątpliwości powinieneś mieć bo sprawa nie jest taka 0-1 jak to przedstawiasz, że wystarczy ZMUSIĆ kobietę do urodzenia (kolejna PRZEMOC) i łaskawie płacić za utrzymanie tego dziecka ale to dziecko to połowa DNA zgwalconej kobiety i połowa jakiegoś zwyrola. Zasadniczo w naszej kulturze masz pełne prawo decydować z kim połączysz swoje DNA i ja sobie nie życzę, żeby tacy jak ty zmuszali mnie czy kogokolwiek do wydania na świat mieszanki mojego DNA z jakąś społeczną, moralną, agresywną mentą. Wg twojej, jakże łaskawej teorii gdzieś tam po świecie będzie chodzić "połowa" mnie co zgodnie z moją wolą nigdy by się nie wydarzyło.
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    @malami1001
    Przepraszam - minus przez pomyłkę. Miał być plus.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    To nam się młodzież udała.
    @shirdlu
    Takie rzeczypospolite jakie ich młodzieży chowanie.
    już oceniałe(a)ś
    45
    2
    @shirdlu
    Ja kasuję prenumeraty gazet, nie będę już czytał o Polsce i Polakach. Młode pokolenia były ostatnią nadzieją, no ale cóż, prawdę mówią też inne badania - o IQ malejącym o 7pkt. co pokolenie.
    Wszystkim myślącym i ceniącym sobie spokój zalecam natychmiastową emigrację na Zachód. Niektóre kraje Azjatyckie też są dziś bardzo atrakcyjne, szczególnie pod względem niskich kosztów życia.
    już oceniałe(a)ś
    29
    6
    @shirdlu
    Tak, udała się w kierunku Hogwartu. Aby cudami zbawiać świat Insta, Fb i Tik-toka.
    już oceniałe(a)ś
    16
    2
    @shirdlu
    Te wyniki sa tak absurdalne, ze nie zawracalbym sobie nimi glowy.
    już oceniałe(a)ś
    9
    6
    @tt
    Dobrze w punkt !!!
    już oceniałe(a)ś
    4
    1
    @shirdlu
    Jacy dorośli taka młodzież.
    już oceniałe(a)ś
    7
    4
    @shirdlu
    Wiekszosc mlodziezy to smiecie zahipnotyzowane internetem, faszystami z konfederacji i KK - zwlaszcza na wsi. Do nauki tez sie nie pola - wola narkotyki. Oni niczego nie beda w stanie naprawic; najpierw powinni zrozumiec wage prawa do glosowania!
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    Młodych bardzo łatwo zmanipulować (podobnie jak ludzi starych), a że w mediach społecznościowych jest misz-masz ze wskazaniem na bełkot Konfederacji-PiS-Putina, dlatego mają siano we łbach.

    Ich "wiedza" zaczerpnięta jest z trollerskich bredni, których uczą się na bazie fale newsów z Facebooka oraz patocelebrytów z Instagrama i YouTube'a.
    @pawel.
    To są oczywiste efekty cywilizacji ryjbuka, zdziwko?!
    już oceniałe(a)ś
    19
    1
    @pawel.
    Przeczytajcie "the wave" Strassera
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @pawel.
    Dlaczego inne partie nie potrafią zaistnieć w internecie?
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @pawel.
    To prawda. Według tego artykułu ponad połowa wiedzy młodych ludzi o polityce to internet i portale społecznościowe, czyli tak gdzie jest aktywna konfederacja typu Mentzen i jego kanał. Ale zamiast wyklinać trolli, bełkot patocelebrytów i inne brednie...może opozycja powinna bardziej skupić się na tym polu bitwy wyborczej? Dziś jest tu artykuł jak dziadek Biden zaczyna kampanię prezydencką od walki o internet bo tam siedzą głównie młodzi ludzie. Może opozycja w Polsce powinna brać z niego przykład?
    już oceniałe(a)ś
    38
    0
    Mlodym ludziom tez PIS mozgi wypral?
    @Marek Dabrowski
    Dorastali z 500+ a teraz przed 26 rokiem życia zarabiają "wielkie kokosy" bo są zwolnieni z płacenia podatku.
    już oceniałe(a)ś
    41
    1
    @Marek Dabrowski
    Nie. Po prostu ten sondaż to element akcji "PiS z młodzieżą młodzież z PiS". I odpowiednio zadane pytania.
    już oceniałe(a)ś
    34
    4
    @Mehoo
    A na dodatek mieszkają i żywią się u mamy i taty.
    już oceniałe(a)ś
    25
    1
    @tksiazek
    fundacja Adenauera współpracuje z pisem?
    już oceniałe(a)ś
    9
    2
    @wykon.
    Nie wiem. Że zadanie przedziwne pytania.
    I podaje wyniki sondaży kompletnie inne od pozostałych. A także od wyników wyborów.
    już oceniałe(a)ś
    10
    1
    @wykon.
    Na to wygląda że dostali zlecenie
    już oceniałe(a)ś
    9
    2
    @wykon.
    cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_028_21.PDF
    opracowanie CBOS 2020
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    @Marek Dabrowski
    przeciez nie znaja innej rzeczywistosci tu sie wychowali i zyja za pisdzielcow
    już oceniałe(a)ś
    13
    2
    @tksiazek
    To samo właśnie napisałem, to chyba jakieś bzdury.
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    @tksiazek
    Nie byłabym taka pewna. Pracuję z młodzieżą i ich postawy nie budzą we mnie optymizmu.
    już oceniałe(a)ś
    14
    0
    @Marek Dabrowski
    Nie PiS, tylko kościół i religia w szkole.
    już oceniałe(a)ś
    11
    0
    @Marek Dabrowski
    Cale polskie ZLO ma swoje zrodlo w zdegenerowanym polskim kosciele PISLAMSKIM , ktory od dawna przestal miec cokolwiek wspolnego z chrzescijanstwem . Przestepcza PiSoZJEP-mafia na licencji Putlera , to EFEKT PISLAMIZACJI Polski przez polski pislamski KRK . Polski PILAMSKI kosciol , aby zdjac z siebie cale odium narastajacej spolecznej niecheci do PISLAMSKIEGO polskiego KRK , wiec przewrotnie zrodzil "cywilny" odlam swojej koscielnej PISLAMSKIEJ mafii . Wiec teraz mamy PISLAMSKA mafie w dwoch odmianach - PISLAMSKA "kosciolkowa" mafie oraz "cywilna" PISLAMSKA mafie , skupiona wokol przestepczej PiSoZJEP-mafii na licencji Putlera i obydwa te odlamy PISLAMSKIEJ mafii w Polsce oglupiaja i zatruwaja umysly Polek i Polakow aby cynicznie wykorzystywac oglupiale Polki i oglupialych Polakow dla swoich mafijnych celow i korzysci .
    ***** PISLAM w obydwu jego mafijnych odmianach - "kosciolkowej" i "cywilnej" ...
    już oceniałe(a)ś
    11
    1
    Nie wiedzą, co mówią i nie rozumieją zadawanych pytań - to jedyne, co może tłumaczyć sondażowe odpowiedzi.
    Pracuję z młodzieżą i nie wierzę, że aż tak wysoki jej odsetek jest tak skrajnymi oportunistami.
    @.JaBezZadnegoTrybu
    Dokładnie tak. Oni po prostu NIE ZROZUMIELI pytań. Bo zapewne były pełne podwójnych przeczeń typu "czy jesteś przeciw liberalizacji..." itp.
    Niech po prostu podadzą pytania.
    A pytania powinny brzmieć "czy popierasz...", TAK albo NIE.
    już oceniałe(a)ś
    35
    7
    @tksiazek
    tak tak trzeba sie pocieszac zeby jakos to zrozumiec.Ale to TYLKO pocieszanie.
    już oceniałe(a)ś
    31
    8
    @tksiazek
    No jasne, na pewno autorzy sondażu nie mają żadnego przygotowania do tworzenia takich sondaży albo celowo drastycznie manipulują wynikami, bo tak.

    Chociaż nie powiem, samo pytanie o liberalizację prawa dot. aborcji, a nie o jego zaostrzenie, nie jest naturalne.
    już oceniałe(a)ś
    20
    3
    @Senlin
    *Neutralne.
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    @Senlin
    Ależ mają przygotowanie. Mają przygotowanie do zadawania pytań w stylu "czy jesteś przeciw liberalizacji" zdając sobie sprawę że młodzież przyczyta słowo PRZECIW i ABORCJA.
    Na pewno są doskonale do tego przygotowani. I dlatego nie zadają prostych jednoznacznych pytań.
    już oceniałe(a)ś
    19
    5
    @lustrator
    To nie pocieszenie tylko analiza owego sondażu w kontekście innych sondaży. Nie jest możliwe by w ciągu niewielkiego odstępu czasu wyniki aż tak się zmieniły.
    już oceniałe(a)ś
    12
    2
    @.JaBezZadnegoTrybu
    Ale którzy nie zrozumieli pytań? Ci którzy są w rzeczywistości przeciwnikami legalizacji aborcji, czy ci o przeciwnym poglądzie?
    już oceniałe(a)ś
    6
    5
    @Fobos
    Jest możliwe że i jedni i drudzy. I o to chodzi. Żeby zaciemnić obraz. Wierzysz w to że 63% młodych kobiet chce być zmuszanych do rodzenia bezczaszkowców?
    No to sam widzisz...
    już oceniałe(a)ś
    13
    3
    @Fobos
    cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_028_21.PDF
    opracowanie CBOS 2020
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @.JaBezZadnegoTrybu
    Słabo pracujesz jeśli nie rozumieją pytań. Dramat
    już oceniałe(a)ś
    2
    4
    @tksiazek
    Nie rozumieją pytania
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @.JaBezZadnegoTrybu
    Jeżeli nie rozumieją prostych pytań to jaka można mieć nadzieję?
    już oceniałe(a)ś
    7
    0
    @.JaBezZadnegoTrybu
    Oszukujesz się. W tekście jest jasno napisane, że to powtórzenie badań i że poprzednie dały miarodajne wyniki przekładające się na oddane głosy
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    @.JaBezZadnegoTrybu
    Większość z nich nie wie co znaczy słowo "oportunista"...
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    @tksiazek
    Pewnie masz rację .
    Tak się tylko zastanawiam czy właśnie to , że młodzi ludzie nie rozumieją pytań nie jest tym właściwym dramatem.
    Czy nie świadczy to o mikrych możliwościach intelektualnych młodzieży , o wyciąganiu wniosków z trochę bardziej skomplikowanych zagadnień , o przewidywaniu konsekwencji .
    Tacy ludzie są tak naiwno-głupi i ekstremalnie podatni na populizm .
    W tym przypadku PiSu i Konfederacji.
    już oceniałe(a)ś
    3
    1
    @therom
    Zanim zaczniesz biadolić, to sprawdź jak dokładnie brzmiały pytania w tym badaniu.
    Żebyś nie musiał szukać:
    (Prawo aborcyjne należy zliberalizować:
    Zdecydowanie się nie zgadzam
    Raczej się nie zgadzam
    Raczej się zgadzam
    Zdecydowanie się zgadzam.)
    Czy teraz nadal uważasz, że młodzi nie potrafili zrozumieć tego pytania?
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Chce mi się płakać, gdy to czytam. Nie ma dla tego kraju żadnej nadziei, nawet młodzi są zaczadzeni tym dusznym konserwatyzmem.

    Nie wiem, jak te 20% młodych kobiet tłumaczy sobie chęć głosowania na ludzi, którzy chcieliby je pozbawić głosu.
    @Senlin
    Mentzen ma fajne garnitury i wydaje się być pewny siebie.

    A nadziei jest sporo, tylko akurat nie w tym artykule ;)
    20% młodych kobiet to mniejszość wśród młodych kobiet. Do tego są jeszcze te starsze, do tego te niegłosujące, no i nie wszyscy mężczyźni są nieprzyjemni i niezadbani. Trzeba o siebie też zadbać i się skupić na takich, co nie gadają głupot.
    Pozdrawiam!
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @Senlin
    A dlaczego mieliby chcieć pozbawiać głosu ludzi, którzy na nich głosują? :-)
    już oceniałe(a)ś
    2
    6
    @Senlin
    Nie chcą mieć prawa głosu. Żeby wybierać, trzeba myśleć, a myślenie to najbardziej bolesna czynność dla wielu.
    już oceniałe(a)ś
    9
    2
    @Senlin
    Może botox powoduje jakieś zmiany w rozumku?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0