Umowa pożyczki dla Polski to 300 milionów euro. Bank Rozwoju Rady Europy zamroził finansowanie części projektu, gdy polski sąd wydał postanowienie o wstrzymaniu prac na Odrze.

Informację jako pierwszy podał niemiecki dziennik "Der Spiegel", powołując się na pismo Katherine Delikoury, głównej specjalistki z Banku Rozwoju Rady Europy (CEB) skierowane do Michela Kellnera, który pytał o sprawę Odry jako parlamentarzysta partii Zielonych z Brandenburgii. "Gazeta Wyborcza" dotarła do tego pisma.
Wynika z niego, że Bank Rozwoju Rady Europy wstrzymał finansowanie części prac na Odrze. Chodzi o prace modernizacyjne zapewniające warunki do lodołamania ( to tzw. podkomponent 1B.2.).

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Więcej
    Komentarze
    Odra "międzynarodową autostradą".

    Kolejna socrealistyczna gigantomania niszcząca środowisko.

    Przekop Mierzei Wiślanej, CPK, fundamenty po elektrowni Ostrołęka C, stopień wodny w Siarzewie, zbiornik wodny Kąty-Myscowa w Beskidzie Niskim, przebudowa drogi ekspresowej S16 przez mazurskie jeziora i wiele innych to pomniki, które pozostaną po partiach rządzących. Pomniki głupoty i nienawiści do przyrody.

    Proponuję, żeby rząd zaciągnął pożyczkę i wydobył wrak Titanica, wyremontował go a potem tak pogłębił Odrę, żeby ten statek tam pływał.
    @trzaskazludzeniami
    Dobre porównanie.
    już oceniałe(a)ś
    8
    2
    @trzaskazludzeniami
    rozumiesz, że nasze miasto jest na tej drodze i nam to jest jak najbardziej na rękę by taki gigantyczny projekt powstał? nawet więcej - jakby powstał oznaczałoby to gigantyczny rozwój.

    Czytam takie teksty i przypomina mi się jak przyszli do babinki z internetem dla dzieci, a ona po co to komu, i podziękowała bo nie za bardzo rozumowała przyszłości i rozwoju.
    już oceniałe(a)ś
    2
    16
    @trzaskazludzeniami
    Opanuj się kolego… Ty sobie tu jaja robisz, a Sasin zaraz odpali Narodową Fundację Pogłębiania Odry dla Titanica i znowu kilkaset baniek pójdzie fpizdu…
    już oceniałe(a)ś
    11
    2
    @zed.1
    Gigantyczny rozwój to, rozumiecie, można było sobie mieć w minionej epoce, towarzyszu zed.1.
    W skolanwstałej Przenajświętszej Rzeczypospolitej rozwój może być tylko gar-gan-tu-icz-ny! Weźcie się przyłóżcie do pracy z aktywem w terenie, bo ze świadomością klasową u was krucho. A tego Nadprezes nie daruje.
    już oceniałe(a)ś
    11
    3
    @zed.1
    Ale co ty chcesz odrą spławiać ? Węgiel ? Zboże ? Bo transport barkami jest opłacalny tylko dla towarów o dużej masie i/ lub objętości . Tylko w tych klasach towarów jest konkurencyjny dla dróg ( bardzo) i koleii ( dużo mniej) i nie chodzi tylko o cenę transportu, ale wszustkie koszty . Chcecie rozwoju miasta, to zainwestujcie w polibude, kulture, rozrywke, strefy przemysłowo z zaawansowanymi technologiamii . Będziecie mieli eksplozje . A ludziom u was żyhącym, dużo bardziej będzie pasowała dzika odra, niż zabetonowany kanał ściekowy, szumnie zwany autostradą . Pomyśl, dlaczego nikt nie chce mieszkać, przy autostradzie :)
    już oceniałe(a)ś
    14
    2
    @utios
    ja wiem, dla was rozwój to tylko w warszawie bo szczecin to ma zawsze być jak jest, głęboko w d...e i odcięty od wszystkiego.
    już oceniałe(a)ś
    3
    12
    @tommywolf
    a co niemcy spławiają? co spławiają holendrzy? belgowie? dzikiej odry jest u nas mnóstwo bo żyjemy na jej rozlewisku. czytam glupoty jakie piszecie i przypominaja się czasy jurczyka, co gonil niemieckich inwestorow bo on takiego rozwoju tu nie chcial. wy jestescie tym samym mentalnym tworem - regresem tych ziem.
    już oceniałe(a)ś
    3
    13
    @zed.1
    Do tych potrzeb wystarczyła wynegocjowana trzecia klasa. Ale naszej wiecznie nienażartej władzy ludowej zamarzyła się "autostrada", przeszarżowali, przy okazji wk... wszystkich po drodze, dostali po ryju i w efekcie zostaniemy z niczym. Bo Odra za naszego życia nie będzie już ani czysta, ani żywa, ani żeglowna. A wystarczyło po prostu trzymać się uzgodnień. I nie pozwalać na robienie z Odry kopalnianego ścieku.
    już oceniałe(a)ś
    8
    2
    @zed.1
    Powiedz mi co spławiają . Zwłaszcza holendrzy . Podaj dane . Jeśli ich nie potrafisz znaleźć pomoge . Bo dałeś się złapać na bzdury propagandy . Nie będę cię obrażał. Mówie poważnie . Poszukaj informacji nt co i czym i skąd się przewozi renem . Dane są dostępne w języku angielskim, ale po polsku też . Zwróć uwage na okres wieloletni .
    już oceniałe(a)ś
    7
    1
    @trzaskazludzeniami
    K a c z y ń s k a z podłączeniem się do jeziora. Co tam prawo, będzie sobie wypływała spod domu.
    już oceniałe(a)ś
    7
    0
    @tommywolf
    kurde, trzeba napisać do durnej eu, że to nie ma przyszłości bo tommywolf sobie nie wyobraża. cała europa zachodnia potrafi, usa potrafi, tylko ku... tommy z polski nie potrafi bo sobie nie wyobraża.
    już oceniałe(a)ś
    0
    9
    A jaka to żegluga może być dziś na Odrze?
    Gdy Szczecin był wielką bazą marynarki wojennej, a wszystkie okręty Kriegsmarine były na węgiel, to miało jakiś sens. Później już nie bardzo.
    @tymo
    jakoś całe niemcy mają mnóstwo żeglugi rzecznej i to do wszystkiego, a u nas tylko januszki nie potrafią sobie niczego wyborazić więcej niż węgiel. K... nie dziwne, że ten region rozwija się wolniej.
    już oceniałe(a)ś
    5
    16
    @zed.1
    Yhy, takie mnóstwo, że 86% płynie po Renie. :)

    inlandwaterwaytransport.eu/germanys-inland-water-transport-drops-6-4-yoy-in-2022-destatis/
    już oceniałe(a)ś
    8
    1
    @zed.1
    W niemczech są to szlaki łączące olbrzymie centra przemysłowe z portami . Co z czym małączyć odra ?
    już oceniałe(a)ś
    13
    2
    @tommywolf
    cały dolny śląsk chociażby. jak myślisz co będzie powstawać w regionie gdzie nie ma szlaków transportowych albo są jedynie te drogie - drogowe i kolejowe? transport wodny jest najtańszą z metod.
    już oceniałe(a)ś
    3
    13
    @tommywolf
    I tu widać wychowanie że tommywolf to wychowane kościelnej szkółki.
    Tam o Gliwickim Kanale nie uczą.
    już oceniałe(a)ś
    0
    4
    @Tytka
    Do kościoła przestałem chodzić w podstawówce, a że dorastałem za komuny, to szkółka niedzielna mi nie groziła :) . Ile tego węgla chcesz wysyłać ze śląska w świat, przez szczeciń, skoro sprowadzamy węgiel ? Co chcesz przewozić barkami ? Samochody ? Maszyny ? Części ? Agd? W 24 h ciężarówka dostarcza towar do każdego miejsca w europie, kolej w 3- 4 dni . Rzeką i morzem zajmie to miesiąc, albo i trzy . Masz bardzo słabe pojęcie o logistyce i transporcie, skpro uważadz, że spławna odra to jakaś alternatywa dla koleii czy dróg . Xix wiek skończył się 120 lat temu .a i w 20, także za niemca, odra jako pas transportowy przegrywała z koleją . Odra to nie ren czy dunaj .
    już oceniałe(a)ś
    11
    2
    @zed.1
    CO nam daje Śląsk? Wszystko made in China, a wungiel? Czy dowieźli?
    już oceniałe(a)ś
    5
    1
    @tommywolf
    Ty o logistyce wiesz jeszcze mniej, skoro podajesz takie abstrakcyjne dane. Czas handlowy nie jest równy teoretycznemu czasowi przejazdu. Czas handlowy dla relacji Górny Śląsk - Szczecin to 7 dni, i jest to wielkość porównywalna z żeglugą.
    już oceniałe(a)ś
    0
    8
    @akmpr
    ? Co ma czas handlowy do czasu trabsportu ? W polsce czas transportu to max 12 h . Mieszasz pojęcia, rozmawiamy o transporcie, nie o łańcuchu dostaw . I życze ci powodzenia, jak będziesz wysyłał barką truskawki z opola do antwerpii barkami . Świeże .
    już oceniałe(a)ś
    6
    1
    @zed.1
    Całe mnóstwo. Na jednej rzece, gdzie przepływ wody jest 20 razy większy niż na odrze
    już oceniałe(a)ś
    2
    2
    @zed.1
    Mają mnóstwo żeglugi rzecznej na Renie. I trochę na jego dopływach.
    A potem długo, długo nic.
    A Odra to jest bardzo mocno inna rzeka niż Ren.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @grafzero
    to drogę ze szczecina do morza trzeba zamknąć bo wody nie ma.
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    Jak to możliwe, że Bank Rozwoju Rady Europy w ogóle chciał finansować ostatni gwóźdź do trumny na zamordowanej Odrze?
    @bad-sort
    „Prace, które obecnie trwają na Odrze, są już mocno zaawansowane, a co więcej - wynikają z polsko- niemieckiej umowy, jaka była negocjowana przez kilkanaście lat i podpisana w 2015 roku”

    Jak to możliwe, że dostajesz plusy za brak umiejętności czytania ze zrozumieniem? A no tak, jest rok 2023, japrdl…
    już oceniałe(a)ś
    4
    7
    @utios
    Widziałeś tony zdychających ryb? Czułeś ten smród?
    Sytuacja zmieniła się w zeszłym roku.
    Miło, że wiesz chociaż, który jest rok.
    już oceniałe(a)ś
    10
    1
    @bad-sort
    Tony śniętych ryb to skutek zrzucania ścieków do Odry, szczególnie kopalnianych, nad którym nikt nie panuje, ikt nie prowadzi ewidencji, nit tym nie zarządza.
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    @akmpr
    Oczywiście, ale wybetonowana rzeka nigdy się nie odrodzi - w tym rzecz.
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    @bad-sort
    Proszę nie powtarzać nieuczciwej tezy o wybetonowanej rzece. Odcinek Odry, którego dotyczy komponent 1B.2 i dla którego bank wstrzymał finansowanie to tzw. odcinek swobodnie płynący, zabudowany budowlami regulacyjnymi (ostrogami) zbudowanymi 130 lat temu z kamienia naturalnego i faszyny wiklinowej. Nie ma tu stopni wodnych, nie ma betonu, jest naturalne dno i swobodny przepływ wody, dzika przyroda głównie w tzw. polach międzyostrogowych . Obecne prace wykonywane w ramach umowy z 2015 roku są w rzeczywistości remontem lub odbudową zniszczonych ostróg, i to tylko na kilkuprocentowej długości tego odcinka rzeki. Twierdzenie, że prace te mają negatywny wpływ na zdolność samoregeneracji rzeki to brak wiedzy lub nieuczciwość. Nie mylmy prowadzonych prac z odłożonym już na półkę projektem budowy stopni wodnych na całej Odrze, to już nieaktualne. Nie będzie żadnego "betonowania".
    już oceniałe(a)ś
    1
    3
    @bad-sort
    Człowieku, przecież to finansowanie zostało zatwierdzone lata temu.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    i znowu Europa musi nas ratować przed nami samymi.
    już oceniałe(a)ś
    37
    3
    Brawo Niemcy, ratujcie Odrę, bo PiS truje!
    @bardzospokojny
    no wiesz, z tym ratowaniem to trzeba przemysleć czy mają to robić Niemcy. Pracowałem po drugiej stronie w okolicach Eisenhuttestadt. Na tej wysokości po polskiej stronie jest pięknie zarośnięta rzeka z zakolami a po niemieckiej równiutko przystrzyzone skarpy ze stanowiskami do wedkowania i polerami do cumowania statków. Tak, że ten - niech sie "niemce wezmo" za swoja działkę... Wiem że to w czasach DDR robione ale widok dalej straszy o czym w GW nie napiszą.
    już oceniałe(a)ś
    0
    2
    @ps73
    Sam piszesz, że tam są stanowiska do wędkowania?
    Znaczy jest smaczna ryba.

    A po pisowskiej stronie trupy.
    Co wybierasz?
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Wszystko się sprowadza do jednego: ***** *** zawsze i wszędzie!
    już oceniałe(a)ś
    25
    2
    Zero pieniędzy europejskich dla rządzących bandytów i złodzei
    już oceniałe(a)ś
    22
    1
    Gdzie sie nie obrocisz i w ktora strone nie spojrzysz to napotkasz dziadostwo w zarzadzaniu, ogrom ludzkiej nieodpowiedzialnosc oraz krotko mowiac wielkie sqr......stwo w majestacie prawa.
    @4605
    ... i wtedy krzykniesz radosnie:
    Witaj Polsko!
    już oceniałe(a)ś
    2
    1