Jutro dziennikarki, liderki opinii i inicjatorki

Nawet Michelle Obama musi pogodzić się z tym, że w USA jest mniej znana niż Angelina Jolie. Podobnie w Polsce - liderki opinii i polityki nie są tak popularne jak celebrytki z show-biznesu, jednak ich wpływy sięgają dużo głębiej. Dziś przedstawiliśmy 20 najbardziej wpływowych kobiet show-biznesu, sportu, kultury i sztuki. Tekst 50 najbardziej wpływowych Polek - część pierwsza tutaj

 

Jutro przedstawiamy liderki opinii oraz inicjatorki, których działania przełamywały stereotypy i wyznaczały nowe standardy w biznesie, nauce, działalności społecznej.

Kto będzie w naszym rankingu?

Media i opinie:

Martyna Wojciechowska, 41 lat (1 342 600)

Ekstremalna dziennikarka znana z zamiłowania do rajdów samochodowych, wyścigów motocyklowych i wysokogórskich wypraw. Od 15 lat ciągle w drodze. Jako trzecia Polka w historii wspięła się na najwyższe szczyty siedmiu kontynentów, zdobywając Koronę Ziemi. Redaktor naczelna polskiej edycji "National Geographic" i "NG Traveler". Autorka dziesięciu książek, w których udowadnia, że jeśli chodzi o ekstremalne sporty i wyprawy, kobiety mają więcej ciekawych rzeczy do powiedzenia niż mężczyźni. Jej wpisy na Facebooku śledzi 852 tys. osób.

Inicjatorki:

Ewa Błaszczyk, 60 lat (320 100)

Jej dziełem jest zbudowana kosztem 20 mln zł klinika Budzik - jedyna w Polsce, w której został wdrożony program wybudzania dzieci ze śpiączki fazy B. W klinice przebywała też córka Ewy Błaszczyk, która jest w śpiączce od 2000 r. Rodzinny dramat stał się siłą napędową działalności społecznej aktorki, której efektem było powstanie fundacji Akogo? i pozyskanie od setek osób prywatnych i firm funduszy europejskich i środków NFZ na budowę kliniki i terapię. Klipy, na których Błaszczyk śpiewa piosenki do słów Osieckiej, Kofty czy Kleyffa, miały na YouTubie po kilkadziesiąt tysięcy wyświetleń, podobnie jak filmy promujące jej działalność charytatywną.

 

Jak powstawał ranking?

 

Pierwszym kryterium oceny w rankingu była liczba wyników wyszukiwania w Google'u dla danej osoby. Drugim - liczba osób śledzących profil danej osoby na Facebooku mierzona liczbą przyjaciół, "lajków", osób śledzących profil (followers), jak i wszystkich tych aktywności jednocześnie (w przypadku posiadania kilku profili). W taki sam sposób został policzony wpływ w serwisach Twitter i Instagram. Jako ostatnie kryterium została wzięta pod uwagę liczba filmów z daną osobą zamieszczonych w serwisie wideo YouTube. Wyniki uzyskane w poszczególnych kategoriach zostały dodane. Ranking został podzielony na pięć części. Do każdej z nich weszło po dziesięć kobiet aktywnych w różnych dziedzinach życia, które wg opisanej metodologii uzyskały najwięcej punktów (w nawiasach).

 

Kto jeszcze znalazł się w grupie media i opinie, a kto w inicjatorkach? Czy lajk może być wyrazem wpływu? Czytaj jutro w "Wyborczej"

 

 

Grażyna Borkowska, Agnieszka Kublik, Monika Chodyra

 

Energia kobiet

 

Wydawnictwo Agora

 

Warszawa

 

Polecamy książkę "Energia kobiet" do kupienia w Kulturalnym Sklepie