Nawet Michelle Obama musi pogodzić się z tym, że w USA jest mniej znana niż Angelina Jolie. Podobnie w Polsce - liderki opinii i polityki nie są tak popularne jak celebrytki z show-biznesu, jednak ich wpływy sięgają dużo głębiej. Dziś przedstawiliśmy 20 najbardziej wpływowych kobiet show-biznesu, sportu, kultury i sztuki. Tekst 50 najbardziej wpływowych Polek - część pierwsza tutaj
Jutro przedstawiamy liderki opinii oraz inicjatorki, których działania przełamywały stereotypy i wyznaczały nowe standardy w biznesie, nauce, działalności społecznej.
Kto będzie w naszym rankingu?
Martyna Wojciechowska, 41 lat (1 342 600)
Ekstremalna dziennikarka znana z zamiłowania do rajdów samochodowych, wyścigów motocyklowych i wysokogórskich wypraw. Od 15 lat ciągle w drodze. Jako trzecia Polka w historii wspięła się na najwyższe szczyty siedmiu kontynentów, zdobywając Koronę Ziemi. Redaktor naczelna polskiej edycji "National Geographic" i "NG Traveler". Autorka dziesięciu książek, w których udowadnia, że jeśli chodzi o ekstremalne sporty i wyprawy, kobiety mają więcej ciekawych rzeczy do powiedzenia niż mężczyźni. Jej wpisy na Facebooku śledzi 852 tys. osób.
Ewa Błaszczyk, 60 lat (320 100)
Jej dziełem jest zbudowana kosztem 20 mln zł klinika Budzik - jedyna w Polsce, w której został wdrożony program wybudzania dzieci ze śpiączki fazy B. W klinice przebywała też córka Ewy Błaszczyk, która jest w śpiączce od 2000 r. Rodzinny dramat stał się siłą napędową działalności społecznej aktorki, której efektem było powstanie fundacji Akogo? i pozyskanie od setek osób prywatnych i firm funduszy europejskich i środków NFZ na budowę kliniki i terapię. Klipy, na których Błaszczyk śpiewa piosenki do słów Osieckiej, Kofty czy Kleyffa, miały na YouTubie po kilkadziesiąt tysięcy wyświetleń, podobnie jak filmy promujące jej działalność charytatywną.
Jak powstawał ranking?
Pierwszym kryterium oceny w rankingu była liczba wyników wyszukiwania w Google'u dla danej osoby. Drugim - liczba osób śledzących profil danej osoby na Facebooku mierzona liczbą przyjaciół, "lajków", osób śledzących profil (followers), jak i wszystkich tych aktywności jednocześnie (w przypadku posiadania kilku profili). W taki sam sposób został policzony wpływ w serwisach Twitter i Instagram. Jako ostatnie kryterium została wzięta pod uwagę liczba filmów z daną osobą zamieszczonych w serwisie wideo YouTube. Wyniki uzyskane w poszczególnych kategoriach zostały dodane. Ranking został podzielony na pięć części. Do każdej z nich weszło po dziesięć kobiet aktywnych w różnych dziedzinach życia, które wg opisanej metodologii uzyskały najwięcej punktów (w nawiasach).
Kto jeszcze znalazł się w grupie media i opinie, a kto w inicjatorkach? Czy lajk może być wyrazem wpływu? Czytaj jutro w "Wyborczej"
Grażyna Borkowska, Agnieszka Kublik, Monika Chodyra
Energia kobiet
Wydawnictwo Agora
Warszawa
Polecamy książkę "Energia kobiet" do kupienia w Kulturalnym Sklepie
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny