"Rekonstrukcja ostatniej fazy lotu samolotu Tu-154M" stanowi podsumowanie przeprowadzonych przez prof. Grzegorza Kowaleczkę analiz dotyczących ostatnich 14-15 sekund lotu samolotu, który uległ katastrofie w Smoleńsku w dniu 10.04.2010 roku. Podstawowym celem prezentowanej ekspertyzy było określenie zachowania się samolotu po urwaniu się końcowej części lewego skrzydła, które nastąpiło po zderzeniu z brzozą.
Pomimo zastosowanych w analizie pewnych uproszczeń udało się zdaniem autora "z dobrą inżynierską dokładnością" porównać opisane w raporcie Komisji Jerzego Millera zachowanie się samolotu po uderzeniu skrzydłem w drzewo. W analizie wykorzystano dane źródłowe z raportów Komisji Millera i MAK.
Na postawione przez autora zasadnicze pytanie "Czy Tu-154M po utracie końcówki skrzydła wykonał półbeczkę, czy też nie?" odpowiedź jest jednoznaczna:
Po utracie końcówki skrzydła samolot Tu-145M wykonał półobrót i jednocześnie "górkę", odchylając tor lotu w lewo.
Warto dodać, że prof. Grzegorz Kowaleczko wykonał swe opracowanie całkowicie niezależnie, z własnej inicjatywy i przekazał je Zespołowi ds. wyjaśniania przyczyn i okoliczności katastrofy smoleńskiej nie pobierając żadnego wynagrodzenia.
Zapraszamy do lektury.
Rekonstrukcja ostatniej fazy lotu samolotu TU-154M
Prof. G. Kowaleczko - notka biograficzna (pdf, 146 KB)
Tekst z dnia 02.01.2014
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Wszystkie komentarze