W dziale Opinie na stronie faktysmolensk.gov.pl Zespół do spraw wyjaśniania opinii publicznej treści informacji i materiałów dotyczących przyczyn i okoliczności katastrofy pod Smoleńskiem umieścił dwa nowe materiały:
Wypadki lotnicze, szczególnie te które zdarzają się w lotnictwie komunikacyjnym są niezwykle spektakularne i zawsze budzą zainteresowanie opinii publicznej oraz mediów. Gdy w wypadkach tych giną ludzie komentarze zawsze dotykają potrzeby szybkiej odpowiedzi na pytanie: co było przyczyną? Zaakceptowanie zderzeń samolotów, ujawnienia niesprawności technicznej lub poważnej awarii prowadzącej do wypadku jest łatwiejsze, niż przyjęcie do wiadomości faktu, że wypadkowi uległ sprawny samolot, prowadzony przez załogę, która była do końca aktywna i miała pełną możliwość prowadzenia samolotu zgodnie ze swoją wolą. Samolot zderza się z ziemią po starcie lub podczas podejścia do lądowania... Częstość występowania oraz cechy charakterystyczne takich wypadków spowodowały, że w literaturze zajmującej się badaniem wypadków lotniczych wyodrębniono je do jednej grupy, nazwanej CFIT - Controlled Flight Into Terrain
W każdym rodzaju lotnictwa, niezależnie od tego czy jest to mały samolot z jednoosobową załogą, czy kilkudziesięciotonowy samolot z załogą wieloosobową, obowiązuje zasada wymagająca od załogi odpowiedniego przygotowania się przed rozpoczęciem lotu. Oczywiście zakres tego przygotowania zależy od rodzaju planowanego lotu. Inny jest dla turystycznego lotu w rejonie lotniska, inny dla lotu międzykontynentalnego z kilkudziesięcioma, czy kilkuset pasażerami na pokładzie. Przygotowanie załogi do lotu w dniu 10 kwietnia 2010 r. było niedostateczne i naruszało w wielu miejscach postanowienia obowiązujących wówczas przepisów
Tekst z dnia 10.12.2013
Wszystkie komentarze