Fot. Ian Mason/British Wildlife Photography Awards
1 z 21
Zachowanie zwierząt - I miejsce
Ian Mason, Trzy żaby w stanie ampleksus*, Perthshire, Szkocja.
Od autora:
Co roku w marcu nasze stawy ogrodowe nagle zapełniają się setkami żab, które wydają się pojawiać znikąd w nocy. Fotografuję je od wielu lat i zawsze jestem zafascynowany i rozbawiony ich wybrykami. Tutaj doszło do rywalizacji podczas kopulacji z samicą.
*Ampleksus (łac. amplexus - "uścisk") - odruch płciowy występujący u płazów bezogonowych. Jest to pozycja niezbędna do złożenia jaj przez samicę i wyrzucenia nasienia do wody przez samca. (za Wikipedią)
Fot. Matthew Glover/British Wildlife Photography Awards
2 z 21
Zachowanie zwierząt - II miejsce
Matthew Glover, Tańcząc w ciemnościach, Killingworth w hrabstwie Tyne and Wear, Anglia.
Od autora:
Zdjęcie przedstawia parę perkozów dwuczubych uczestniczących w rytuale zalotów o wschodzie słońca. Ten starannie opracowany taniec służy wzmocnieniu więzi między nimi w okresie godowym. Zrobiono je nad miejskim jeziorem, niegdyś byłym terenem górniczym, obecnie tętniącym dziką przyrodą. Żyje tam kilka par perkozów, rywalizujących o terytorium i prezentujących ekstrawagancki styl zalotów. Spędzając dużo czasu z tymi ptakami, nauczyłem się przewidywać ich "tańce" godowe i być przygotowanym na uchwycenie tych pięknych chwil.
Fot. Mark Williams/British Wildlife Photography Awards
3 z 21
Portrety zwierząt - I miejsce
Mark Williams, Szpak w nocy, Solihull, West Midlands, Anglia.
Od autora:
Od jakiegoś czasu obserwowałem ptaki w moim ogrodzie, które żywią się nasionami słonecznika i orzeszkami ziemnymi z karmnika. Chciałem uchwycić na zdjęciach kierunek ruchu i lotu, zachowując jednocześnie drobne szczegóły ptaków. Aby to osiągnąć, użyłem lampy błyskowej w trybie synchronizacji tylnej kurtyny. Wyczucie czasu było kluczowe, więc musiałem starannie zrównoważyć błysk lampy błyskową ze światłem otoczenia, aby zarejestrować ślad szpaka na początku ekspozycji, podczas gdy krótka seria błysku zamroziła ptaka w locie.
Fot. Spencer Burrows/British Wildlife Photography Awards
4 z 21
Portrety zwierząt - II miejsce
Spencer Burrows, Zając o wschodzie słońca, Nottinghamshire, Anglia.
Od autora:
Mam to szczęście, że mogę spędzać dużo czasu z zającami brunatnymi na prywatnej farmie, do której mam dostęp. Pozwoliło mi to dobrze zrozumieć ich zachowania i oswoić te płochliwe zwierzęta z moją obecnością. Aby zrobić to zdjęcie, położyłem się na ziemi i w absolutnej ciszy czekałem na zająca. Ten osobnik był bardzo zrelaksowany i pozwolił mi zrobić kilka portretów, gdy słońce zaczynało wschodzić nad polem.
Fot. Robin Dodd/British Wildlife Photography Awards
5 z 21
Zdjęcia czarno-białe - I miejsce
Robin Dodd, Kruk nad wyspą Arran, Szkocja.
Od autora:
To jest ujęcie ze szczytu Goatfell na wyspie Arran, który jest tam najwyższą górą. To była cudowna wspinaczka w jasne letnie popołudnie po przybyciu promem kilka godzin wcześniej. Kiedy dotarliśmy na szczyt, był pusty, z wyjątkiem dwóch kruków, które zdawały się dominować w powietrzu. Siedzieliśmy przez jakiś czas, obserwując te ptaki szybujące nad Arranem z gracją.
Fot. Rosamund Macfarlane/British Wildlife Photography Awards
6 z 21
Zdjęcia czarno-białe - II miejsce
Rosamund Macfarlane, Sylwetka wiewiórki, Kumbria, Anglia.
Od autorki:
Wiewiórki rude są rodzimymi i cenionymi zwierzętami w Kumbrii, chociaż borykają się z konkurencją i chorobami od wiewiórek szarych. Te urocze stworzenia codziennie odwiedzają nasz ogród w poszukiwaniu orzechów laskowych, a ja mogę uchwycić ich wybryki, nie powodując niepokoju. Tej wiosny młode wiewiórki dołączyły do dorosłych na śniadaniu, a uchwycenie ich dynamicznych ruchów na tle nieba było fascynującym wyzwaniem.
Fot. Jason McCombe/British Wildlife Photography Awards
7 z 21
Botaniczna Brytania - I miejsce
Jason McCombe, Małe leśne balony, Essex, Anglia.
Od autora:
Świat śluzowców jest fascynujący. Nie są to ani rośliny, ani grzyby. Nigdy wcześniej ich nie zauważałem, ale kiedy zacząłem szukać niektórych do sfotografowania, odkryłem, że jeśli są odpowiednie warunki, można znaleźć je wszędzie! Są tak małe, że jeśli ich nie będziesz szukać, po prostu je przeoczysz. Każda główka tych owocników ma około 1 mm, a głębia ostrości podczas fotografowania przy tak dużym powiększeniu jest tak mała, że konieczne jest wielokrotne ustawienie ostrości. To zdjęcie zostało wykonane przy użyciu 160 obrazów, każdy skupiający się na innym obszarze sceny. Złożone razem, tworzą jedno bardzo szczegółowe zdjęcie.
Fot. Martin Stevens/British Wildlife Photography Awards
8 z 21
Botaniczna Brytania - II miejsce
Martin Stevens, Wodorosty o świcie, Falmouth, Kornwalia, Anglia.
Od autora:
Od lat mam lekką obsesję na punkcie wodorostów tęczowych (Cystoseira tamariscifolia) o spektakularnym, opalizującym, niebieskim kolorze. Zrobiłem im już wiele zdjęć, ale od dawna chodziło mi po głowie ujęcie o wschodzie słońca. Wymagało to planowania i szczęścia, ponieważ wodorosty odrastają dopiero na wiosnę i są najbardziej kolorowe zaledwie przez kilka tygodni, zanim letnie słońce przyćmi ich kolory. Potrzebowałem odpływu, zsynchronizowanego ze wschodem słońca i bezchmurnym porankiem! Na szczęście pewnego dnia wszystko się połączyło.
Fot. Ryan Stalker/British Wildlife Photography Awards
9 z 21
Zwyciezca konkursu British Wildlife Photographer of the Year 2024
Ryan Stalker, Oceaniczny włóczęga, Portland, Dorset, Anglia.
Wybrzeże i żegluga - I miejsce oraz Brytyjski Fotograf Dzikiej Przyrody Roku 2024
Od autora:
''Oceaniczny włóczęga'' to zdjęcie piłki nożnej pokrytej skorupiakami. Nad wodą widoczna jest tylko futbolówka, a poniżej linii wody znajduje się cała kolonia pąkli gęsich. Sfotografowana w Dorset, musiała przebyć ogromną podróż przez Atlantyk. Ten gatunek skorupiaków nie pochodzi z Wielkiej Brytanii, ale mogą one zostać wyrzucone na nasze brzegi podczas potężnych sztormów atlantyckich. Chociaż piłka jest śmieciem i nie powinna znajdować się w morzu, zastanawiam się, jaką podróż odbyła. Od początkowej zgubienia, musiała spędzić sporo czasu w tropikach, gdzie występują rodzime pąkle, a może i lat na otwartym oceanie, zanim dotarła do Anglii. Jednakże odpady tego typu mogą również przynieść ze sobą stworzenia, które będą w stanie przetrwać w wodach Wielkiej Brytanii i stać się gatunkami inwazyjnymi. Więcej śmieci wytworzonych przez człowieka, które trafią do morza, może zwiększyć ryzyko dotarcia większej liczby stworzeń do naszych brzegów.
Fot. Dan Bolt/British Wildlife Photography Awards
10 z 21
Wybrzeże i żegluga - II miejsce
Dan Bolt, Ogień w nocy (zawilec fajerwerkowy), Loch Fyne, Szkocja.
Od autora:
Fotografia fluorescencyjna wymaga specjalistycznych filtrów: jednego filtra ''wzbudzającego'' na świetle białym, aby wytworzyć niebieskie światło i kolejnego filtra ''barierowego'' przed obiektywem, aby zredukować światło otoczenia docierające do czujnika. Te podwójne filtry oznaczają, że do uchwycenia wzbudzonego, czyli fluorescencyjnego światła, bardzo wymagane są wysokie wartości ISO i otwarte przysłony. Temat również wymaga ostrożnego podejścia; te ukwiały żyją w bardzo spokojnej wodzie i są wrażliwe na najmniejszy ruch. Jeśli zostaną zaniepokojone, cofną się w ciągu kilku sekund.
Fot. Daniel Valverde Fernandez/British Wildlife Photography Awards
11 z 21
Siedlisko - I miejsce
Daniel Valverde Fernandez, Linoskoczek, Sherwood Pines Forest Park, Nottinghamshire, Anglia.
Od autora:
Na tym zdjęciu widać rudego lisa spacerującego po gałęzi drzewa na znacznej wysokości nad ziemią, co pokazuje, że zwierzęta te są prawdziwymi linoskoczkami natury.
Fot. Steven Allcock/British Wildlife Photography Awards
12 z 21
Siedlisko - II miejsce
Steven Allcock, Złodziej plonów, Nantwich Cheshire, Anglia.
Od autora:
Był przyjemny wiosenny wieczór, a ja spędzałem trochę czasu na polu, gdzie zaobserwowałem dużą liczbę zajęcy brunatnych. Nagle zauważyłem osobnika buszującego na plantacji . Podszedłem powoli i cicho, usiadłem nisko i oddałem serię ''strzałów''. Szczególnie spodobało mi się to zdjęcie ze względu na wyraz twarzy zająca przeżuwającego posiłek.
Fot. Ross Hoddinott/British Wildlife Photography Awards
13 z 21
Ukryta Brytania - I miejsce
Ross Hoddinott, Troje to tłum, Vealand Farm, Devon, Anglia.
Od autora:
Chyba cierpię na lekkie uzależnienie od fotografowania niebieskich motyli - po prostu je uwielbiam! One są takie piękne, upiększają każdą łąkę lub ogród z dzikimi kwiatami, w którym żyją. Modraszek ikar to owad dość towarzyski i często można go spotkać w grupie. Nawet kilka osobników na tej samej trawie lub kwiatku. Któregoś wieczoru zeszłego lata znalazłem kilkanaście motyli blisko siebie. Ciepłe, wieczorne światło stworzyło żywe, naturalne tło.
Fot. Lucien Harris/British Wildlife Photography Awards
14 z 21
Ukryta Brytania - II miejsce
Lucien Harris, Niebezpieczna stokrotka, Lee Mill, Devon, Anglia.
Od autora:
Spotkanie pająka krabowego i pszczoła miodnej. To zdjęcie zostało zrobione na skrawku ziemi wzdłuż autostrady A30 w Devon, który przez długi czas pozostawał nietknięty, co czyni go rajem dla dzikich kwiatów i zamieszkującej go dzikiej przyrody. Spacerując, natknąłem się na tą niecodzienną scenę. Światło znajdowało się za obiektem, co ładnie podoświetlało kwiat. Sam pająk był jednak dość ciemny, więc do jego oświetlenia użyłem lamp błyskowych i domowych dyfuzorów błyskowych. Pozwoliło mi to uchwycić zabójczą siłę tych drapieżników atakujących z zasadzek.
Fot. Simon Withyman/British Wildlife Photography Awards
15 z 21
Miejska przyroda - I miejsce
Simon Withyman, Wędrowiec dzienny, Bristol, Anglia.
Od autora:
Ta lisica zamieszkała w podstacji energetycznej po tym, jak została wypchnięta z jej pierwotnego terytorium. Ogrodzony teren zapewnił jej spokojne miejsce do odpoczynku z dala od zgiełku miasta tętniącego życiem. Często spacerowała wzdłuż tego ogrodzenia i udało mi się ją uchwycić przez szczeliny w płocie, wykorzystując jednocześnie efektowne flary.
Fot. Will Palmer/British Wildlife Photography Awards
16 z 21
Miejska przyroda - II miejsce
Will Palmer, O co tyle hałasu? North Yorkshire, Anglia.
Od autora:
Na tym zdjęciu mors polarny, który przybył na brzeg, aby odpocząć na pochylni portowej w Scarborough, właśnie podnosi głowę, gdy obok przejeżdża samochód. Obraz jest oświetlony przez latarnie uliczne. Mimo, że zdjęcie zostało zrobione z ręki przy czasie 1/80 sekundy i przysłonie f/1,6, nadal potrzebna była wysoka czułość ISO 6400, aby prawidłowo naświetlić scenę o godzinie 2:28 w nocy.
Fot. Graham Niven/British Wildlife Photography Awards
17 z 21
Dziki Las - I miejsce
Graham Niven, Buk do nieba, East Lothian, Szkocja.
Od autora:
Gaj bukowy w pobliżu Dunbar w czasie, gdy już prawie nie ma liści. Gałęzie wykazują ''nieśmiałość baldachimu'' - zjawisko obserwowane u wielu gatunków drzew, u których korony dojrzałych drzew nie stykają się ze sobą. W ten sposób drzewa tworzą baldachim ze szczelinami, które sfotografowane od dołu wydają się tworzyć skomplikowaną sieć kanałów pomiędzy poszczególnymi koronami.
Fot. Philip Selby/British Wildlife Photography Awards
18 z 21
Dziki Las - II miejsce
Philip Selby, We mgłę, Badbury Hill, Oxfordshire, Anglia.
Od autora:
Na pozostałościach fortu na wzgórzu z epoki żelaza w Oxfordshire znajduje się Badbury Clump. Jest to obszar wspaniałego lasu bukowego, porośniętego każdej wiosny hiacyntowcami. Tego szczególnego poranka las był spowity gęstą mgłą, a żywe, nowe liście buku i subtelne odcienie kwiatów dodały kontrastujące plamy koloru do skądinąd monochromatycznej scenerii.
Fot. Max Wood/British Wildlife Photography Awards
19 z 21
Młody Brytyjski Fotograf Dzikiej Przyrody Roku RSPB
Max Wood, Biegnąc po wodzie, Frensham Little Pond, Surrey, Anglia.
Zwycięzca w kategorii wiekowej 15-17 lat.
Od autora:
Obudziłem się o 4:45 z nadzieją zrobienia zdjęć ptaków wodnych we Frensham Pond w Surrey. Położyłem się na brzegu stawu i czekałem, aż ptaki się uaktywnią. W miarę upływu poranka, promienie słońca zaczęły prześwitywać przez drzewa wzdłuż brzegu, tworząc piękną atmosferę. Ta łyska uciekała przed walką, biegła po wodzie i dopełniła niesamowitą scenę.
Fot. Felix Walker-Nix/British Wildlife Photography Awards
20 z 21
RSPB 12-14 lat
Felix Walker-Nix, Matka i jelonek, Sherfield on Loddon, Anglia.
Zwycięzca w kategorii wiekowej 12-14 lat.
Od autora:
Spacerując po lesie, zauważyłem sarnę. Powoli podkradłem się do niej, uważając, żeby jej nie spłoszyć. Ku mojej radości, kiedy się odwróciła, zobaczyłem obok małego jelonka wpatrującego się we mnie! Siedząc cicho, podniosłem aparat, aby zrobić kilka zdjęć, po czym szybko wycofałem się, aby im nie przeszkadzać. Niesamowitym przeżyciem było zobaczyć jelonka wzorzystego, zanim stracił swoje cętki, a zbliżenie się tak blisko było magicznym przeżyciem.
Fot. Jamie Smart/British Wildlife Photography Awards
21 z 21
RSPB do 11 lat
Jamie Smart, Wiosenne skarby, Środkowa Walia.
Zwycięzca w kategorii wiekowej 11 lat i mniej.
Od autora:
Wstaliśmy bardzo, bardzo wcześnie pewnego zimnego (-5°C) i mglistego wiosennego poranka, próbując znaleźć na wrzosowiskach zające. Po drodze o porannym wschodzie słońca zauważyłem bażanta siedzącego na bramie farmy. Poprosiłem tatę, żeby zatrzymał samochód i powoli cofnął, po cichu opuściłem szybę i udało mi się zrobić to zdjęcie w całej okazałości. Tak się składa, że tego ranka nie widzieliśmy żadnego boksu zajęcy, ale pojawienie się pana bażanta naprawdę to wynagrodziło!
Wszystkie komentarze
Tak trzymać - tłumacz Google jest tańszy i mniej roszczeniowy niż lepniak.
Od czytania opisów zęby bolą.