Fot. Graeme Robertson / Getty Images
1 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Brytyjczycy podziwiają ostatni rejs concorde'a linii British Airways. Lot na Barbados z 70 osobami na pokładzie (Heathrow, Londyn, 24 października 2003 r.). Potem ikoniczny samolot wzniósł się w powietrze jeszcze jeden, ostatni raz - finałowy lot w historii zakończył w Filton, gdzie go wyprodukowano. Dziś Alpha Foxtrot stanowi główną atrakcję tamtejszego muzeum Aerospace Bristol
Fot. Ian Waldie / Getty Images
2 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde startuje do ostatniego rozkładowego lotu na Barbados. Heathrow, Londyn, 24 października 2003 r.
Fot. Getty Images / Getty Images
3 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde linii British Airways startuje z lotniska Heathrow. Londyn, 7 listopada 2001 r.
Fot. Mohamed LOUNES / Gamma-Rapho via Getty Images
4 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde British Airways podczas świątecznego lotu do Finlandii, 24 grudnia 1987 r.
Fot. Max Nash / ASSOCIATED PRESS
5 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde British Airways startuje z Heathrow - pierwszy lot po katastrofie concorde'a w Paryżu. 22 października 2001 r.
AP
6 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde F-BTSD w barwach Air France. Egzemplarz zasłynął rekordowym lotem dookoła świata w 1994 r.
Fot. Piere Gleizes / AP
7 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Naddźwiękowy liniowiec Concorde w barwach Air France w eskorcie alpha jetów zespołu akrobacyjnego francuskiego lotnictwa wojskowego uświetnia pokazy lotnicze Le Bourget. Francja, 21 czerwca 1987 r.
Fot. ROBERT E. KLEIN / AP
8 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde w barwach British Airways po kilkugodzinnym, transatlantyckim locie ląduje w Bostonie. USA, 1 października 2003 r.
Fot. GREGORY BULL / AP
9 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Kokpit, miejsce pracy pilotów i inżyniera pokładowego. Obecnie udostępniony do zwiedzania w Muzeum Intrepid Sea-Air-Space w USA. Nowy Jork, 24 czerwca 2004 r.
Fot. JHM / Science Photo Library/EAST NEWS
10 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Kokpit w czasach świetności samolotu Concorde. Pilot zwiększa moc silników...
Fot. TOSHIHIKO SATO / ASSOCIATED PRESS/East News
11 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Lot concorde'a linii Air France nr 4590 - jedyna w kilkudziesięcioletniej służbie katastrofa concorde'a. Podczas startu samolot najechał na kawałek metalu, który odpadł z maszyny startującej wcześniej. Szczątki rozerwanej opony przedziurawiły poszycie skrzydła i znajdujący się w nim zbiornik paliwa. Wybuchł pożar, lecz maszyna osiągnęła już prędkość decyzji (V1) i nie było szans, by się zatrzymać - pilot musiał kontynuować start. Ogień szybko spowodował utratę sterowności i płatowiec runął na przylotniskowy hotel. Zginęło 113 osób - wszyscy na pokładzie i cztery osoby na ziemi. Francja, Port im. Charles'a de Gaulle'a w Paryżu, 25 lipca 2000 r.
Fot. Christopher Furlong / Getty Images
12 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Jeden z ostatnich wycofanych ze służby concorde'ów - G-BOAA w drodze (lądem) do Muzeum Lotnictwa w Edynburgu. Szkocja, 19 kwietnia 2004 r.
Fot. DANIEL MAURER / AP
13 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Sowiecki, nieudany konkurent Concorda Tu-144 i jego pierwowzór (Sowieci stworzyli swój naddźwiękowy odrzutowiec na podstawie wykradzionej dokumentacji Concorde'a) F-BVFB linii Air France "na emeryturze" w Muzeum Techniki w Sinsheim, w Niemczech, 17 marca 2004 r.
Fot. Andrzej Iwańczuk / Agencja Wyborcza.pl
14 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde F-BTSD w najdroższej (podówczas) reklamie słodkiego gazowańca... Londyn, 2 kwietnia 1996 r.
Co ciekawe, ani British Airways, ani Air France nie malowały swoich concorde'ów inaczej niż na "odblaskowo-biały", gdyż kolor poszycia kadłuba i skrzydeł miał znaczny wpływ na bilans wymiany cieplnej z otoczeniem, zwłaszcza przy wyższych prędkościach. Pomalowany na niebiesko mógł lecieć z prędkością 2 machów jedynie przez 20 minut podczas każdego lotu
Fot. MAREK SKORUPSKI
15 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde na Okęciu w Warszawie, lata 90.
Fot. Rights Managed / The Royal Aeronautical Society
16 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Ikony lotnictwa: naddźwiękowy concorde (G-BOAA) i jumbo jet, boeing 747 w towarzystwie vickersa VC10. Wszystkie w barwach British Airways, na Lotnisku im. Kennedy'ego - czar tzw. złotej ery lotnictwa. Dziś, jeśli nie jesteś pasjonatem lotnictwa, większość samolotów rejsowych jest do siebie podobna, niemal nie do odróżnienia...
Fot. Brian Alpert / Getty Images
17 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Kapitan Brian Walpole uśmiecha się z kokpitu concorde'a po pierwszym locie komercyjnym z Londynu do Nowego Jorku. USA, 22 listopada 1977 r.
Fot. Anonymous / AP
18 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde SST linii Air France ląduje na międzynarodowym lotnisku Dulles - inauguracja rejsów Paryż - Waszyngton. USA, 24 maja 1976 r.
Fot. Keystone / Getty Images
19 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Stewardesy, które miały obsługiwać loty concorde'ów, każda z innej linii lotniczej (z makietą samolotu w tle). Ostatecznie wyprodukowano tylko 20 egzemplarzy (sześć do celów rozwojowych konstrukcji, resztę do liniowych lotów komercyjnych) i wszystkie latały jedynie w liniach British Airways i Air France
AP
20 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Przedprodukcyjne prototypy concorde'ów: 01 (bliżej, właśnie wylądował po 38-minutowym locie z Filton) i 02, Fairford, Anglia, 17 grudnia 1971 r.
East News
21 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Concorde produkcji francuskiej startuje do lotu testowego. Tuluza, Francja, 6 grudnia 1975 r.
Fot. Evening Standard / Getty Images
22 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Prototyp Concorde'a G-AXDN podczas Farnborough International Airshow, Wielka Brytania, wrzesień 1974 r.
Fot. Fox Photos / Getty Images
23 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Brytyjski prototyp naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Concorde wytaczany z hangaru w British Aircraft Corporation w Filton. Wokół ludzie, którzy go zbudowali
AP
24 z 24
20. rocznica ostatniego lotu concorde'a
Produkcja Concorde'a w Bristol Aircraft Corporation w Filton, w Anglii, 19 kwietnia 1971 r.
Wszystkie komentarze
1mo to zdanie nie ma sensu (gdyby Sowieci stworzyli Tu-144 na bazie Concorde'a, to Concorde byłby pierwowzorem Tu-144, a nie na odwrót). 2do jest to jedynie tyleż chętnie, co bezmyślnie powtarzana przez laików bajka. Oba samoloty powstawały niezależnie od siebie, a Tu-144 oblatano nawet kilka miesięcy wcześniej niż Concorde'a; Sowieci wprawdzie rzeczywiście mieli swoich ludzi we francusko-brytyjskim biurze konstrukcyjnym, ale nie odgapili nic szczególnie istotnego poza drobiazgami w rodzaju technologii produkcji opon, mocowania szyb etc. Podobieństwo zewnętrzne obu samolotów - bo konstrukcyjnie różniły się już dość znacznie - wynikało z tożsamości funkcji i uniwersalnych praw aerodynamiki; tak jak podobne są do siebie nawzajem np. wszystkie widelce, ołówki, wagony, czy muszle klozetowe świata i nikt jakoś z tego powodu nie zakłada, że ich producenci nawzajem wykradają sobie potajemnie ich plany.
" Sowiecki, nieudany konkurent Concorda Tu-144 i jego pierwowzór"
Jego = Tu-144. Pierwowzorem jest Concorde, i taki jest sens tego zdania.