Fot. Maksymilian Rigamonti
1 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Przez lata palone, niszczone, poniżane. Czarownice, wiedźmy, kobiety. Walczące o niezależność i wolność. Walczące o siebie. Same. Samotne. "Stos" to opowieść fotograficzno-literacka o kobietach powstała w czasie pandemii w 2020 roku, trzysta lat po tym, jak w niewielkim miasteczku w Wielkopolsce płonął jeden z ostatnich stosów w Europie.
Fot. Maksymilian Rigamonti
2 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Książka, podobnie jak "Młot na czarownice" z 1487 r., katolicki traktat na temat czarownictwa, złożona jest z trzech rozdziałów i opowiada o kobietach, które wymykają się schematom i stereotypom. Pierwsza część dowodzi, że magia rzeczywiście istnieje - w tym rozdziale Maksymilian Rigamonti szuka strachu, przerażenia, symboli łączących współczesność z XVIII-wieczną historią.
Fot. Maksymilian Rigamonti
3 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Druga część opisuje formy uprawiania magii - Magdalena Rigamonti oddaje głos czterem kobietom, które przeciwstawiły się schematom i cały czas walczą o siebie.
Fot. Maksymilian Rigamonti
4 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Trzeci rozdział to sposoby wykrywania, sądzenia i pozbywania się wiedźm - tu sprawy w swoje ręce wzięli mieszkańcy miasteczka, wyszli na rynek, zaprotestowali, zamanifestowali swoje poparcie dla kobiet.
Fot. Maksymilian Rigamonti
5 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Czy tamto wydarzenie sprzed 300 lat w jakiś sposób nadal rezonuje w przestrzeni miasta? Czy są dziś tu, w małej Wrześni, kobiety, które idą pod prąd, ośmielają sią mieć własne, odrębne od większości zdanie i będą skłonne głośno je wypowiedzieć?
Fot. Maksymilian Rigamonti
6 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Rigamonti chcą nie tylko nam przypomnieć nasze dawne grzechy, ale też udzielić głosu współczesnym polskim kobietom - mówi Karol Szymkowiak, kurator książki "Stos" i całej Kolekcji Wrzesińskiej.
Fot. Maksymilian Rigamonti
7 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Historia stosów sprzed trzystu lat staje się dla Magdaleny i Maksymiliana Rigamontich pretekstem, by zadać mieszkańcom niewygodne pytania: o prawa, status i sprawczość kobiet w tej społeczności.
Fot. Maksymilian Rigamonti
8 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Poza przerażająco aktualnym wydźwiękiem tej pracy możemy również odnaleźć w niej coś, co nazwać możemy miejscami pamięci. Historyk Pierre Nora miejscami pamięci nazywał obiekty przypominające przeszłość.
Fot. Maksymilian Rigamonti
9 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografie, które znajdziemy w książce, nie są jedynie dokumentalnym zapisem miejsc i wydarzeń. To współczesne poszukiwanie tej samej, niepokojącej atmosfery, która nierozerwalnie wiąże się z historią miasta, gdy palono kobiety na stosie.
Fot. Maksymilian Rigamonti
10 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Anna: Zaczęłam pomagać zgwałconym dziewczynom wcześniej, niż sama sobie uświadomiłam, że mnie też spotkała przemoc seksualna. Stosuję zasadę ograniczonego zaufania do wszystkich ludzi. Teraz, po latach. Wcześniej ufałam.
Fot. Maksymilian Rigamonti
11 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Anna: Wiem, że narażam się tym na cios, bo gdy w Polsce mówi się o przemocy seksualnej, mniejszościach, depresji, prawach kobiet, to prędzej czy później przychodzi atak. Ale ktoś musi działać - a zgwałconych osób, nie tylko kobiet, jest między nami mnóstwo.
Fot. Maksymilian Rigamonti
12 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Danuta: Pozukuję, wciąż poszukuję. Jako lekarz, hm... Jako lekarz internista z dwoma stopniami specjalizacji, z doktoratem to... Odcięłam się od konwencjonalnej medycyny, od wiedzy internistycznej, choć nigdy interny nie zapomniałam, a doświadczenie szpitalne przy łóżku pacjenta wciąż procentuje.
Fot. Maksymilian Rigamonti
13 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Danuta: Nauczyłam się jednak zdecydowanie większego zaufania do ludzkiego organizmu. Do jego możliwości, rezerw, do potencjału. Jestem homeopatką.
Fot. Maksymilian Rigamonti
14 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Kolekcja Wrzesińska to wieloletni projekt fotograficzny, w którego rezultacie powstaje artystyczne archiwum fotograficzne miasta i gminy Września. Burmistrz miasta i gminy Września Tomasz Kałużny co roku zaprasza na rezydencję artystyczną jednego fotografa wybranego przez kuratora. Zadaniem artysty jest stworzenie osobistego zestawu fotografii, który ilustruje gminę i jej mieszkańców. Ma on przy tym zapewnioną całkowitą swobodę twórczą, zarówno w kwestii poruszanych tematów, jak i sposobów ich przedstawienia. Efekty jego pracy publikowane są w formie artystycznej książki fotograficznej oraz prezentowane na wystawie we Wrześni.
Fot. Maksymilian Rigamonti
15 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Za sprawą Kolekcji Wrzesińskiej mieszkańcy miasta i gminy Września mają okazję spojrzeć na siebie samych i przestrzeń, w której żyją, z perspektywy artysty będącego zewnętrznym obserwatorem. Dzięki temu "zewnętrznemu oku" mają sposobność dowiedzieć się czegoś nowego o ludziach, miejscach i zjawiskach, które są tak blisko nich, a jednak często umykają ich uwadze w codziennym życiu. Kolekcja Wrzesińska adresowana jest również "na zewnątrz", poza miasto, w którym powstaje. Września staje się tym samym czymś w rodzaju miasta uniwersalnego, za pomocą którego fotograf opowiada historię o znacznie szerszym kontekście, wykraczającym poza, ale wynikającym z miejsca realizacji.
Fot. Maksymilian Rigamonti
16 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
W przyszłości ten zbiór fotografii stanowić będzie bezcenne świadectwo naszych czasów. Dzisiaj kolekcja ma odkrywać, skłaniać do refleksji i stawiać pytania.
Fot. Maksymilian Rigamonti
17 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Maksymilian Rigamonti, zdobywca głównej nagrody - Zdjęcie Roku w konkursie Grand Press Photo 2012. Nominowany do nagrody Leica Oskar Barnack 2014. Od 2020 roku ambasador Fujifilm Polska. Wykładowca dziennikarstwa i fotografii na SWPS.
Fot. Maksymilian Rigamonti
18 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Magdalena Rigamonti, dziennikarka, laureatka najważniejszych polskich nagród dziennikarskich - Grand Press, Nagrody im. Dariusza Fikusa i Mediatora. Pracowała dla "Newsweeka" i "Wprost", obecnie wraz z Maksymilianem związana jest z "Dziennikiem Gazetą Prawną". Należy do Press Clubu Polska, prowadzi zajęcia dotyczące wywiadu prasowego na SWPS.
Fot. Maksymilian Rigamonti
19 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
20 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti.
Fot. Maksymilian Rigamonti
21 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
22 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
23 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
24 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
25 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
26 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
27 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
28 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
29 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
30 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
31 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
32 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
33 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
34 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
35 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
36 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
37 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Fotografia z książki "STOS" duetu Rigamonti
Fot. Maksymilian Rigamonti
38 z 38
Książka STOS Magdaleny i Maksymiliana Rigamonti
Okładka książki "STOS" duetu Rigamonti
Wszystkie komentarze
Nie mówiąc już o walce feministek z nie-feministkami. Wirtualne stosy w internecie już w niej płoną.