Czy dym może lecieć w dół? - eksperci analizujący plany techniczne terminali berlińskiego lotniska łapali się za głowę.

Rowerzyści, zanim wjadą na płytę lotniska, muszą włożyć czerwone kamizelki. To ze względów bezpieczeństwa. Ludzie chodzący po lotnisku muszą być widoczni z daleka – kierowca autobusu albo pilot kołującego samolotu mogą ich nie zauważyć i dojdzie do tragedii. Wprawdzie na płycie nie było jeszcze ani jednego samolotu, ale przepisy są bezwzględne. Ludzie wkładają kamizelki i jadą za przewodnikiem.

Przejeżdżają wzdłuż pierwszego terminalu, którego dach unosi się na wysokich filarach. Budynek projektował Meinhard von Gerkan, słynny architekt, który stworzył berliński dworzec główny. Potem wjeżdżają do wnętrza. Jadą przez kantynę, gdzie przygotowywane będą posiłki dla pasażerów, przez część budynku, w której celnicy będą prześwietlać walizki, w końcu przez posterunek straży pożarnej, której niskie wozy bojowe rozpędzają się w mgnieniu oka, by móc jak najszybciej dotrzeć do samolotu, który znalazł się w opałach. O tym wszystkim opowiada przewodnik.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Monika Tutak-Goll poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    Zobaczymy jak pisbolszewii wyjdzie Centralne lotnisko, Radom i przekop mierzei.
    @Mariusz W
    mierzeje przekopią wzdłuż a centralne lotnisko połączy się z terminalem promowym
    już oceniałe(a)ś
    55
    2
    @Mariusz W
    wyjdzie bokiem ;)
    już oceniałe(a)ś
    39
    2
    @1lyjnin69
    Bokiem? Taki Suski będzie ustawiony na 8 pokoleń do przodu.
    już oceniałe(a)ś
    41
    2
    @Mariusz W
    nic im nie wyjdzie , bo nawet nie rozpoczną i będzie to najlepsze rozwiązanie. Brak załatwi sprawę , chyba że sprzedadzą złoto sprowadzone z Anglii i będą bonziorami.
    już oceniałe(a)ś
    26
    1
    @modelarz
    W drugim zdaniu uciekł jeden wyraz. To zdanie winno brzmieć "Brak kasy załatwi sprawę ..."
    już oceniałe(a)ś
    12
    1
    @Mariusz W
    Najpierw to Radom.
    już oceniałe(a)ś
    6
    1
    @Mariusz W
    Nie wyjdzie. Ale pisowska nomenklatura zyska cenne gospodarczo nieruchomości przy A2. I zarobi na tym sieć ich spółek. Neokomuna ma tę samą, niezmienną naturę.
    już oceniałe(a)ś
    24
    1
    @Mariusz W
    Rozumiem szydere, ale akurat Radom się buduje zgodnie z planem. Po co nie wiem, ale się buduje.
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @duckoff1
    Radom to przymiarka do Misia z Baranowa. ten to dopiero bedzie misiem na miare PiSs.
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    @Mariusz W
    Tak jak stocznia w Radomiu .
    już oceniałe(a)ś
    7
    1
    @Mariusz W
    Nie tylko będziemy patrzeć. Będziemy płakać i będziemy spłacać niegospodarność paru głupków.
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    @gt
    kolo 9 milionów?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Może by im Horałę podesłać jako wybitnego specjalistę od budowy lotnisk?.
    już oceniałe(a)ś
    157
    1
    Ale budują szybciej lotnisko aniżeli Polacy ambasadę w Berlinie. Tuż obok Bramy Brandenburskiej widać paskudny płot, przez który turyści z całego świata oglądają Polnische Wirtschaft czyli ambasadorską dziurę w ziemi. Wstyd się przyznać, że chodzi o państwo, które wedle Morawieckiego jest w czołówce mocarstw, hi, hi...
    @Didzej007
    Mówiąc precyzyjniej: pierwszy konkurs na ambasadę to lata 90-te. Po kilku latach nastąpiła kapitulacja. Gwiazda Marka Budzyńskiego nie wywołała palpitacji serca urzędników w Berlinie. projekt miał się słabo do zapisów planu miejscowego. Potem była powtórka i dalej trwa pat.
    Tą inwestycją przebiliśmy berlińskie Lotnisko. Ale cyrk to będzie z Baranowem. Jestem tego pewien.
    już oceniałe(a)ś
    42
    1
    @Didzej007
    Ambasada to Botschaft, a nie Wirtschaft
    już oceniałe(a)ś
    11
    16
    @bareistycznie
    ten nick to ze sklepu z nickami?
    już oceniałe(a)ś
    12
    2
    @prenumeratorka
    Polnische Botschaft
    już oceniałe(a)ś
    4
    7
    @bareistycznie
    Dziura pokazuje "polską gospodarkę", w miejscu gdzie powinna stać polska ambasada.
    już oceniałe(a)ś
    16
    0
    @Pim73
    Cyrku nie będzie, cyrk już jest... Żadnego CPK nie zbudują, to jest taki wielki Miś, którym pokażemy światu itd. Czyli mega-przekaźnik publicznej kasy do prywatnych kieszeni.
    już oceniałe(a)ś
    13
    0
    @kleszczekraba
    ..."ambasadorska dziura w ziemi", czyli polska gospodarka. Klechy z kropidłem jeszcze nie było, bo poza paskudnym płotem nic nie urosło.
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    @bareistycznie
    Polnische Wirtschaft to ironiczne niemieckie powiedzenie określające ogromny bałagan. Dobrze autor napisał.
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    brzmi swojsko
    @pmn110364
    Dramat, pomyślałem to samo...
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    "To nie były efekty budowlanej fuszerki. Instalację tak zaprojektowano. Jak się okazało, oddymieniem zajmował się nie wykwalifikowany inżynier, ale zwykły kreślarz, który sfałszował uprawnienia. "
    Takie są efekty budowania "bez żadnego trybu". W pisowskim CPK też tak zapewne będzie. Będą budowali do 2050ego.
    już oceniałe(a)ś
    94
    2
    "11 tys. 519 usterek i 7 lat opóźnienia."

    Polnische Wirtschaft! My im pokażemy, jak się buduje lotniska. Solidarność Baranów.
    @Franek.Dolas
    Nie będzie żadnej usterki, barany zostaną, kasa wyparuje - Polnische Wirtschaft!
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    Suski poradziłby sobie z tym w mgnieniu oka.
    @pw63
    Padł jak rażony piorunem w mgnieniu oka od przebłysku myśli.
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    Temat lotniska w Berlinie, to słaby temat na artykuł "ogólny" .
    Tam doszło do zsumowania się kilku przyczyn i na temat tej porażki powstanie spokojnie kilka prac naukowych z zakresu budownictwa, organizacji procesu inwestycyjnego.
    Taka banalna sprawa: materiał budowlany posiada aprobatę dopuszczającą. Ta ma termin ważności. Jak jest materiał produkowany dalej, aprobata jest przedłużana. A co z produktem który już nie jest produkowany, a użyto go w inwetycji, która cały czas jest budowana? Na odbiory budynku należy przedstawić takie aprobaty. Ale one są już nie aktualne?
    W tej chwili część materiałów, elementów wymieniają na nowe. Dlatego ta inwestycja ciągnie się bez końca.
    Dla niemców jest to niewątpliwie bolesna i restiżowa porażka.
    Już nie mogę się doczekać jak nasi giganci organizacji procesu inwestycyjnego, pokażą na co ich stać w przypadku Baranowa.
    Jako harcerz, jeździłem na biwaki do Puszczy Bolimowskiej, oglądać relikty "Berlinki" autostrady Berlin - Moskwa, jaka miała powstać na olimpiadę w Moskwie w 1980r. Efekt? Porzucone w środku lasu wiadukty, niczym azteckie ruiny na Jukatanie. Jako starzec będę w tamtą okolicę jeździć, oglądać porzucone ruiny Baranowa. To się teraz Urbex nazywa.
    już oceniałe(a)ś
    56
    1