Zwycięstwo w Bitwie Warszawskiej szybko obrosło w symbole i stało się jednym z mitów założycielskich nowego państwa. Józef Piłsudski, autor zwycięskiej strategii, osiągnął status, do którego nie zbliżył się żaden z późniejszych polityków. Udział ochotników (także kobiet) w walce stał się symbolem ogólnonarodowej współpracy w chwili najcięższej potrzeby. Wielu uczestników bitwy utrzymywało, że na niebie ponad polskimi okopami widzieli Matkę Boską. Wizję tę uwiecznił Jerzy Kossak – jego obraz „Cud nad Wisłą 15 sierpnia 1920” dosłownie ukazuje wkład Marii w obronę Warszawy. Ale większą rolę odgrywa na nim prowadzący Polaków do ataku ksiądz. Kapelan Ignacy Skorupka, który zginął w walce, wyrósł na sakralny symbol poświęcenia i zwycięstwa, a także jedności narodu i Kościoła katolickiego.
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Wszystkie komentarze
liczba ofiar rewolucji i wojny domowej w latach 1917-21 szacowana jest na około 15 milionów, a znaczne obszary tworzącej się wówczas IIRP bezpośrednio spotkały się z żołnierzami Armii Czerwonej
więc nie trzeba było nikogo straszyć,
Porównanie przez autora bolszewizmu do gender jakoś dziwnie wpisuje się w narrację tej zupełnie innej strony naszej obecnej "wojny cywilizacyjnej".
35 Pułk Piechoty zbuntował się w Zamościu, wprawdzie nieco wcześniej, niż wojna polsko-sowiecka wybuchła 'na dobre', ale bunt miał pro-sowiecki wydźwięk; buntownicy mianowali się sami Czerwoną Gwardią. W późniejszej oficjalnej historii tego pułku epizod został skrzętnie pominięty.
Czy autor jest badaczem z Instytutu Historii PAN?