Kurierzy stopniowo przesiadają się do samochodów elektrycznych oraz na rowery. Jakie plany mają pod tym względem firmy? Pokazujemy na kilku przykładach.

Elektryczne samochody kurierskie już nie są może sensacyjną nowością na ulicach naszych miast, choć ciągle pozostają w mniejszości w porównaniu do pojazdów spalinowych. Jednak „elektryków" przewożących paczki przybywa. Np. flota elektrycznych vanów DPD liczy obecnie 100 pojazdów. – Mimo trudności z dostępnością e-busów kurierskich zamierzamy w 2022 r. tę liczbę co najmniej podwoić – mówi Małgorzata Maj, rzecznik prasowy firmy.

Auta elektryczne. Dostawa ekologiczna 

Poczta Polska dysponuje 20 nissanami eNv200. – Zamierzamy zwiększać udział aut elektrycznych lub innych aut o alternatywnych formach napędu. Aktualnie prowadzone jest postępowanie przetargowe na kolejne auta elektryczne. Ze względu na globalne zakłócenia w łańcuchach dostaw nie ma gwarancji, że nowe auta zasilą flotę spółki jeszcze w tym roku. Definiujemy i dostosowujemy cele do sytuacji rynkowej. Ta jest trudna – informuje biuro prasowe Poczty Polskiej.

DHL Parcel w Polsce planuje wzmocnić swoją florę o ponad 300 kurierskich „elektryków" jeszcze w tym roku: – Już od dawna prowadzimy intensywne testy różnych modeli samochodów dostawczych o napędzie elektrycznym, które doskonale sprawdzają się w ramach miejskiej logistyki – mówi Magdalena Bugajło, rzecznik prasowy DHL Parcel Polska.

Kurierzy na rowery. Ekologiczna dostawa

W kategorii pojazdów zeroemisyjnych znajdują się również rowery. Lokalne firmy kurierskie korzystające z jednośladów istnieją już w naszym kraju od dawna, a od pewnego czasu mają też rowery cargo. Duże firmy kurierskie w Polsce – takie działające w zasięgu międzynarodowym – również zaczęły wprowadzać rowery do regularnej obsługi paczek. Konstrukcję mają różną: niektóre to dość typowe rozwiązania do przewozu ładunków, inne przypominają riksze (zwykle trzykołowe). W każdym razie spełniają normy prawne dla rowerów. Dzięki temu mogą wjeżdżać tam, gdzie samochody nie wjadą. Zalet mają zresztą więcej – nie stoją w korkach i nie ma raczej problemu z zaparkowaniem na chwilę.

Taki rower, w barwach GLS Poland, od 2020 r. obsługuje np. ścisłe centrum Krakowa. Firma podkreśla, że się sprawdził. Teraz wprowadziła rowery kurierskie już w kilku miastach Polski, m.in. również w Warszawie oraz we Wrocławiu (tam jeździ w rynku i bliskich okolicach, również w znacznej mierze wyłączonych z ruchu kołowego).

We flocie DPD jeździ obecnie prawie 50 rowerów cargo. – Naszym priorytetem pozostaje dalszy wzrost logistyki miejskiej, w tym sieć DPD Pickup Oddziałów Miejskich, dzięki czemu ograniczamy ruch kołowy w dzielnicach mieszkalnych, biznesowych oraz w centrach miast – wyjaśnia Małgorzata Maj. – Kurierzy pracujący w oddziałach miejskich dostarczają przesyłki w sąsiedztwie za pomocą pojazdów nisko- lub zeroemisyjnych, w tym rowerów czy rowerów cargo oraz pieszo. Usprawnia to procesy ostatniej mili zwłaszcza w okresach zwiększonego zapotrzebowania na usługi kurierskie czy w godzinach szczytu. Rowery łatwo dostosowują się do ruchu ulicznego, a także są wolne od emisji i nie generują hałasu – mówi.

Inne firmy kurierskie również stopniowo zwiększają liczbę rowerów kurierskich.

– Flotę samochodową Grupy DP DHL wspiera około 30 tys. rowerów elektrycznych. Na ulicach polskich miast również można je zauważyć. Kurierski rower elektryczny DHL stanął nawet na wystawie w Centrum Nauki „Kopernik", gdzie prezentowane są nietypowe, inspirujące egzemplarze oraz ich historie i wpływ na społeczeństwo – opowiada rzeczniczka firmy.

Ochrona klimatu. Deklarują cele

Grupa DP DHL informuje, że do 2030 r. przeznaczy 7 miliardów euro na ochronę klimatu, w tym m.in. na elektryfikację floty. – Do 2030 r. nasza flota będzie się składać w 60 proc. z elektrycznych samochodów – zapowiada Magdalena Bugajło.

GLS Poland planuje, by w 2026 r. samochody elektryczne dostarczały już 4 na 10 paczek przewożonych przez tego operatora w Polsce. E-vany kurierskie w barwach tej firmy jeżdżą już m.in. w Warszawie.

DPDgroup dąży do redukcji emisji CO2 na przesyłkę o 30 proc. do 2025 r. Małgorzata Maj: – W Polsce realizujemy te cele, rozwijając nisko- i zeroemisyjną flotę pojazdów, stawiając własne instalacje fotowoltaiczne, a także inwestując w przyjazną środowisku infrastrukturę. Priorytetem jest logistyka miejska i dalszy rozwój usług OOH, w tym sieci DPD Pickup, a zwłaszcza oddziałów miejskich, które w wielu miastach obsługiwane są przez zieloną flotę, a niektóre realizują 100 proc. doręczeń w sposób zeroemisyjny – podkreśla.

Komentarze