Mamy już rozwiązania oparte na systemie lojalnościowym, są już przygotowane pod pracę w systemie kaucyjnym i do integracji z systemem Bazy Danych o Odpadach - mówi Beata Borysewicz z firmy R3 Polska

Firam jest producentem automatów SMART Reverse Vending Machine służących do zwrotu, kompaktowania i segregowania opakowań takich jak butelki plastikowe, puszki aluminiowe oraz nakrętki. Zajmuje się projektowaniem oraz budową ekokiosków Smart RVM. Budowa odbywa się według ściśle określonych procedur kontroli jakości oraz testów we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym AUTOCOMP MANAGEMENT Sp. z o.o.

Agata Błaszczyk: Czy wasze ekokioski można już zobaczyć na ulicach polskich miast?

Beata Borysiewicz: Czekamy na prawne rozporządzenia. A póki co działamy z budżetami obywatelskimi, sieciówkami, samorządami, tworząc sieć partnerów i firm odbierających.

Ekokiosk to rozwiązanie do edukowania i kształtowania nowych, proekologicznych nawyków, zdobywania uwagi klientów oraz nagradzania ich za zebrane opakowania. Idealne rozwiązanie dla firm, korporacji i samorządów do budowania pozytywnego wizerunku, prowadzenia działań CSR i prezentowania własnej ekomisji, a dzięki aplikacji lojalnościowej – do budowania zaufania klientów. Smart RVM to rewolucyjny i ekonomicznie uzasadniony system, który wykorzystując nowoczesne technologie, zwiększa interaktywność i wydajność ekoinfrastruktury miejskiej, a także podnosi świadomość mieszkańców. Recyklomat naszej firmy, zwany marketingowo ekokioskiem, to automat odbierający opakowania z surowców wtórnych (nakrętka HDPE, PET, ALU). Z powodzeniem wspiera działania gospodarki o obiegu zamkniętym. Jest wyposażony w multimedialny panel cyfrowy (ekran LED 43" z głośnikami) do komunikacji cyfrowej z klientem.

Wasze urządzenia mają budować nowe, ekologiczne nawyki?

– Nie tylko. To także działanie edukacyjne, a ekokiosk służy do budowania marki jego właściciela, czyli kształtowania pozytywnego wizerunku firmy, do budowania PR, świadomości marki, projektowania własnej ekomisji i wszelkich działań CSR.

Ekran multimedialny buduje atencję użytkownika, a ta jest niezmiernie cenna, poprzez interakcję z systemem, integrację z systemem lojalnościowym i oczywiście innowację, którą jest system RVM oraz każdy ekoprojekt. Wykorzystanie cyfrowego materiału wideo oraz brandingu automatu daje firmom możliwość prezentacji własnej ekopostawy, edukacji w kierunku zmiany zwyczajów oraz budowania pozytywnego wizerunku.

System lojalnościowy będący sercem systemu daje niesamowite możliwości interakcji z użytkownikiem poprzez nagrody, jako element zachęty, komunikacje i informacje o redukcji śladu węglowego, do jakiego się przyczynił, po wszelakie grywalizacje, akcje charytatywne itp.

Alternatywą dla systemu lojalnościowego są kupony z kodem, z zakodowanymi punktami do zrealizowania nagrody. Mamy też opracowany system hybrydowy, idealny dla szkół i akacji charytatywnych – zamiast aplikacji użytkownicy dostają karty z kodem i na te karty nabijają punkty lojalnościowe, realizowane u partnerów akcji.

Ekokioski mogą być też zintegrowane z aplikacjami własnymi partnerów, np. sieci spożywczych, budowlanych, aplikacji miejskich itp.

A jakie odpady można oddać do ekokiosku?

– Recyklomat gromadzi i segreguje na trzy frakcje odpady recyklowane: butelki po napojach z tworzywa PET, puszki aluminiowe oraz nakrętki HDPE. W naszych recyklomatach opakowania PET i ALU są najpierw dziurawione, aby głównie plastiki nie wracały do pierwotnego kształtu, a następnie zgniatane w wysokowydajnym kompaktorze, co daje wysoki procent zgniecenia, a tym samym pojemności opakowań w koszach. Nakrętki po prostu wrzucamy do osobnego kosza. Automat odbiera tylko opakowania, których kody EAN znajdują się w bazie opakowań wczytanej do maszyny. Aktualnie baza opakowań to około kilkadziesiąt tysięcy kodów. Kod EAN z opakowania musi być czytelny, aby automat go odczytał; po akceptacji kodu klapa otworu wrzutowego otwiera się i możemy oddać opakowanie, a następnie zeskanować kolejne. Koniec transakcji to przyłożenie do tego samego skanera kodu z aplikacji albo użycie przycisku, jeśli nie posiadamy aplikacji.

Przycisk może być aktywny, czyli podłączony do drukarki i wówczas otrzymamy kupon z punktami zakodowanymi w kodzie kreskowym.

Czym są kody EAN?

– Odczyt według kodów EAN to przygotowanie do systemu depozytowego, kaucyjnego, w którym to producenci będą mogli pobrać okresowe raporty z maszyn dotyczące ilości i rodzaju oddanych opakowań. Odczyt według kodów to też zabezpieczenie przed wrzuceniem do maszyny niepożądanych przedmiotów; przy odczycie niepoprawnego kodu klapa nie otworzy się.

Kto odbiera odpady z takich urządzeń?

– Opakowania są odbierane przez organizacje odzysku, firmy oczyszczające miasto i inne podmioty. Mogą też być odbierane przez prywatne podmioty, w zależności od kontaktu. W ramach działania fundacji opakowania mogą być sprzedawane, a nakrętki przeznaczane na wsparcie akcji charytatywnych. Operatorem i zarządcą ekokiosków mogą stać się lokalne samorządy miasta i gminy, sieci sklepów, biurowce, właściciele centrów sportu i rozrywki, miejskie zakłady oczyszczania. Z uwagi na fakt, iż to producenci napojów są wprowadzającymi na rynek, to oni powinni partycypować w kosztach zakupu i eksploatacji automatów.

Komentarze
Zaloguj się
Chcesz dołączyć do dyskusji? Zostań naszym prenumeratorem