Kawiarze dzielą się na tych, którzy zaparzają własną, przelewają do modnych w tej chwili kubków termicznych i na tych, którzy piją tę ze stacji benzynowych, czy sieciowych fasfoodów. Wszystkich łączy jedno: bez kawy żyć nie mogą, a porządny " kawowy" kop nie tylko z rana jest nieodzownym elementem podróży.
Kawa.
Jeszcze do niedawna na stacji można było napić się kawy, która delikatnie rzecz ujmując niewiele miała wspólnego ze smakiem prawdziwej " czarnej". Dziś mamy coraz szerszy wybór i rodzaje smaków: od mocnej, soczystej americano po lekkie kawy mleczne. Nie brakuje także napojów dla wegan. Sieciówki proponują np. kawę z mlekiem sojowym lub owsianym.
Jeśli planujemy wypad na szlak, gdzie pod drodze nie ma ani stacji benzynowych ani sieciówek, czy choćby szansy na kawę w schronisku, to warto zabrać ze sobą turystyczny zestaw do parzenia. – Podróżowanie z własnym sprzętem do parzenia wcale nie musi wiązać się z dużym tobołkiem. Mamy kilka opcji, by sprzęt nie zajmował za wiele miejsca i nie dodawał zbyt dużo wagi. A widok kawisty, parzącego kawę ciekawymi akcesoriami, na przykład, na parkingu, bądź przygotowującego własną kawę w górach lub na biwaku, zawsze robi wrażenie – mówią w Coffedesk.
Przeprowadzone na zlecenie Tchibo przez Agencję badawczą Kantar: 10 kluczowych faktów na temat spożycia kawy w Polsce
Badanie „Coffee U&A" zostało przeprowadzone w okresie 12.05-8.06.2022 na reprezentatywnej grupie respondentów, deklarujących spożywanie napojów kawowych, w dwóch modułach: moduł I n=3000 respondentów; moduł II n=1800 respondentów. Uczestnicy badania byli w wieku 16-69 lat, pochodzili z Polski. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza online.
Codzienne spożycie kawy – Aż 87% Polaków pije kawę codziennie, z czego połowa z nich sięga po więcej niż jedną filiżankę dziennie. 31% pije dwie filiżanki dziennie, a średnia krajowa to około 2,4 filiżanki dziennie?.
Popularność kawy „białej" – 54% Polaków pije kawę z mlekiem lub roślinnym zamiennikiem, z czego 77% wybiera mleko krowie, a 19% preferuje napoje roślinne?. Najpopularniejsze z nich to: owsiane, migdałowe, sojowe i kokosowe?.
Metody parzenia kawy – Ponad 50% Polaków stosuje tradycyjne lub instant metody parzenia kawy. Automatyczne ekspresy są używane przez około 30% użytkowników?.
Kawa jako rytuał – Aż 44% Polaków samodzielnie mieli ziarna kawy przed parzeniem.
Preferencje dotyczące kawy – 46% Polaków preferuje kawy typu espresso/cappuccino, a 37% woli kawę tradycyjną?.
Używanie ekspresów automatycznych – 30% Polaków używa automatycznych ekspresów do kawy, a 52% planuje zakup nowego urządzenia w ciągu 12 miesięcy?.
Zakupy kawy – Zakupy są przemyślane. Około 80% Polaków planuje je z wyprzedzeniem, a główne kryteria wyboru to typ kawy, marka oraz smak i cena. 77% Polaków kupuje kawę w supermarketach i dyskontach.
Preferencje dotyczące rodzaju ziaren – 57% Polaków preferuje kawę z ziaren Arabiki, 4% z Robusty, a 24% nie ma wyraźnych preferencji.
Spożycie kawy a ekologia – Coraz więcej Polaków interesuje się kawami pochodzącymi z ekologicznych i sprawiedliwych źródeł. Rośnie popularność kaw organicznych i Fair Trade.
Polscy konsumenci kawy są podzieleni na pięć segmentów, które odzwierciedlają różnorodne podejście do spożycia kawy. Oto główne grupy:
Coffee Enthusiasts (Kawowi entuzjaści) – Stanowią 24% konsumentów. Są to osoby, które mocno angażują się w temat kawy, eksperymentują z różnymi jej rodzajami i przygotowaniami oraz są otwarte na innowacje.
Variety Seekers / Explorers (Poszukiwacze różnorodności / Eksploratorzy smaku) – Grupa ta stanowi 17% i jest bardzo otwarta na różne sposoby picia kawy. Uwielbiają testować nowe smaki i metody parzenia?.
Coffee Pragmatics (Pragmatycy kawowi) – 11% Polaków należy do tego segmentu. Ci konsumenci preferują prostotę, regularność oraz sprawdzone, tradycyjne sposoby picia kawy bez zbytniej skłonności do eksperymentowania?.
Coffee Traditionalists (Tradycjonaliści kawowi) – Ta grupa to 25% konsumentów, preferujących klasyczne, tradycyjne sposoby parzenia kawy, często z mniejszą otwartością na innowacje?.
Coffee Imitators (Imitatorzy kawowi) – Stanowią 16% i charakteryzują się małą wiedzą o kawie, ale kopiują nawyki kawowe innych, bardziej doświadczonych konsumentów?.
Wszystkie komentarze