Podobnie zwracają się inwestycje w ESG, które pozytywnie wpływają na reputację firmy oraz środowisko, pozwalają też przyciągnąć nowych klientów. Słabnie natomiast entuzjazm firm logistycznych i handlu detalicznego dotyczący e-commerce. Polska pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie Środkowo-Wschodniej, jednak tempo wzrostu handlu elektronicznego spowodowane pandemią w ostatnich dwóch latach spadło – podaje raport.
Z badania CBRE oraz Panattoni wynika, że zarówno logistyka, jak i łańcuchy dostaw lepiej niż rok temu postrzegają obecne warunki biznesowe, a połowa ankietowanych przewiduje wzrost obrotów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Pomimo utrzymującej się niepewności gospodarczej i wysokiej inflacji firmy z obu sektorów inwestują w technologie oraz działania z obszaru ESG, czyli środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego, bo to przynosi im realne korzyści.
Coraz ważniejsza rola technologii w logistyce i operacjach łańcucha dostaw była kluczową cechą wszystkich edycji raportu Confidence Index. Firmy decydują się na wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, bo w długiej perspektywie przynoszą one znaczne korzyści. Jak podaje raport, 35 proc. respondentów wskazuje na bardziej wydajne operacje magazynowe, a 23 proc. docenia większą widoczność operacyjną i raportowanie. Podium kluczowych korzyści zamyka ex aequo lepsza komunikacja z klientami (10 proc.) oraz lepsza współpraca z klientami i kontrahentami. Poza pierwszą trójką znalazła się jeszcze rozszerzona oferta usług (9 proc.), bardziej wydajne operacje dystrybucyjne (9 proc.) oraz zwiększona odpowiedzialność za środowisko (5 proc.).
Poza technologią firmom opłaca się też inwestować w ESG. Wydatki w tym obszarze są zarówno wymogiem, ze względu na regulacje Unii Europejskiej, które nakładają obowiązek raportowania w tym zakresie, jak i coraz częściej są traktowane jako inwestycja, która szybko się zwraca. W tegorocznym badaniu nie pytano respondentów, czy już zainwestowali w działania z obszaru ESG – bo robi to zdecydowana większość z nich – ale o uzasadnienie inwestowania w takie inicjatywy.
Odpowiedzi różnią się w zależności od grupy respondentów. Operatorzy logistyczni najczęściej wskazywali na poprawę reputacji firmy (60 proc.), wywieranie pozytywnego wpływu na środowisko (56 proc.), przyciąganie nowych klientów (56 proc.) i spełnianie wymogów regulacyjnych (52 proc.). Natomiast producenci i sprzedawcy detaliczni najczęściej wybrali spełnianie wymogów regulacyjnych i prawnych (52 proc.), wywieranie pozytywnego wpływu na środowisko (44 proc.), wywieranie pozytywnego wpływu społecznego (44 proc.) oraz spełnianie wymogów umownych klientów, dostawców lub usługodawców (44 proc.).
– Zrównoważony rozwój to nie tylko inwestycja w przyszłość. Nasze badanie pokazuje, że przynosi on realne korzyści już teraz. Firmy, które postawiły na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny, już dostrzegają bezpośrednie odzwierciedlenie tej decyzji w swoim biznesie. ESG wzmacnia reputację, przyciąga nowych klientów i pomaga spełniać coraz to nowe wymogi regulacyjne. To pokazuje, że świadomość ESG w biznesie nie jest tylko modnym hasłem, ale też kluczowym elementem strategii, która przekłada się na efekty biznesowe. Oznacza to, że zrównoważony rozwój i biznes mogą, i powinny, iść ręka w rękę – podkreśla Emilia Dębowska, Sustainability Director z firmy Panattoni.
W tegorocznej edycji raportu CBRE oraz Panattoni respondenci z sektora logistyki i handlu detalicznego nie są tak optymistyczni co do tempa wzrostu handlu elektronicznego jak poprzednio. 32 proc. respondentów (wzrost z 5 proc. w ubiegłym roku) szacuje, że wyniesie ono w 2023 roku 0-6 proc., podczas gdy 40 proc. badanych (wzrost z 27 proc. w ubiegłym roku) szacuje, że tempo wzrostu handlu elektronicznego w tym roku wyniesie 6-10 proc. 28 proc. respondentów przewiduje wzrost handlu elektronicznego o ponad 11 proc. W ubiegłym roku kategoria ta została wybrana przez 68 proc., więc jest to widoczny znak, że respondenci dostrzegają spowolnienie rozwoju handlu elektronicznego.
– Trzeba jasno powiedzieć, że rozwój handlu elektronicznego w Polsce nadal postępuje, a nasz kraj pozostaje jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie Środkowo-Wschodniej. Znajduje to odzwierciedlenie w pozytywnych opiniach naszych respondentów na temat wyników rynku, zapytanych o przewidywany wzrost handlu elektronicznego rok do roku. Jednak w tegorocznej edycji badani nie są już tak optymistyczni co do tempa wzrostu handlu elektronicznego jak poprzednio. Głównie dlatego, że znaczne ożywienie handlu elektronicznego spowodowane pandemią spowolniło w ciągu ostatnich dwóch lat. Ponadto wciąż aktualne pozostają wyzwania, z którymi muszą mierzyć się wszyscy przedsiębiorcy, takie jak niepewność gospodarcza czy wysoka inflacja – podsumowuje Anna Bielacka, Senior Consultant w dziale badań i analiz w CBRE.
Wszystkie komentarze