dr hab. Sebastian Jarzębowski: W ostatnich latach obserwujemy wzmożone wysiłki w poszukiwaniu nowych paliw, rodzajów napędu i pojazdów, które będą bardziej przyjazne dla środowiska. Branża logistyczna zawsze była nierozerwalnie związana z tradycyjnym olejem napędowym. Jednak rosnąca świadomość ekologiczna –zarówno po stronie konsumentów, jak i przedsiębiorstw – oraz narastający problem emisji gazów cieplarnianych, zmuszają ją do poszukiwania alternatyw. To wymusza zmiany w sposobie myślenia i działania.
Odpowiedź na pytanie, czy branża szuka zmian, nie jest jednoznaczna. Wielu liderów branży logistycznej rozumie pilną potrzebę zmian i aktywnie inwestuje w badania nad alternatywnymi paliwami i napędami. Przykłady to elektryczne i wodorowe pojazdy, a także pojazdy napędzane gazem skroplonym (LNG). Jednak są także ci, którzy z obawą patrzą na te nowe technologie. Obawa o wydajność, koszty i dostępność infrastruktury ładowania lub tankowania stanowi poważne wyzwanie.
– W Polsce liczba ciężarówek z alternatywnymi napędami rośnie, choć wciąż jest niewielka. Samochodów elektrycznych jest mało, ale przyszłość zapowiada się obiecująco. Polska radzi sobie stosunkowo dobrze na tle innych krajów europejskich.
Dzięki dynamicznemu rozwojowi rynku i inwestycjom, wprowadzanie nowych technologii motoryzacyjnych w Polsce może przyspieszyć. Będzie miał na to wpływ również zmieniający się popyt na rynku transportowym, bowiem coraz więcej zamówień uwzględnia kwestie emisyjności w całym łańcuchu dostaw od surowców aż po produkt finalny. W Polsce przyjęcie alternatywnych paliw jest na umiarkowanym poziomie, podobnie jak w wielu innych krajach UE. Liderem w tym obszarze są kraje skandynawskie.
– To pytanie nurtuje zarówno producentów pojazdów, jak i firmy logistyczne. Przyszłość transportu zapowiada się zróżnicowana. Wodorowce, elektryki na baterie i pojazdy z silnikami na gaz to trzy główne kierunki rozwoju. Wiele zależy od rodzaju transportu. W przypadku największych samochodów ciężarowych elektromobilność napotyka na liczne wyzwania techniczne. Jest to spowodowane tym, że wraz ze wzrostem masy i rosnącym zakresem tras (np. transport międzynarodowy) napotyka się na ograniczenia związane z zastosowaniem napędów elektrycznych. Długotrwałe przerwy na ładowanie pojazdu oraz konieczność stosowania ogromnych baterii stają się bardziej problematyczne w przypadku najcięższych pojazdów i długich tras. Pojazdy elektryczne mają większy potencjał w przypadku transportu wewnątrz miast, zwłaszcza w zakresie dostaw „last mile".
– Transport morski, szczególnie w przypadku wielkich kontenerowców i masowców, staje przed wyjątkowymi wyzwaniami ekologicznymi. W transporcie morskim obserwujemy skomplikowane wysiłki na rzecz ekologicznego napędu. Wielkie kontenerowce zaczynają
korzystać z hybrydowych napędów, a także z LNG jako paliwa, które jest stosunkowo czystsze od tradycyjnych paliw.
Wydaje się, że w transporcie morskim duży potencjał do redukcji emisji na jednostkę przewożonego produktu tkwi w kwestii lepszego planowania i optymalizacji zarówno tras, jak i operacji portowych. Duża jest w tym również rola lepszej integracji transportu morskiego z innymi środkami transportu.
– Branża lotnicza jest jednym z sektorów, których ekologiczna transformacja jest najtrudniejsza i najbardziej kosztowna. Trwają prace nad bardziej ekologicznymi rozwiązaniami, takimi jak samoloty o niższym zużyciu paliwa, hybrydy elektryczno-wodorowe i bardziej zaawansowane technologie wodorowe. Jednak produkcja i przechowywanie wodoru stanowi poważne wyzwanie. Należy zaznaczyć, że towarowy transport lotniczy (cargo) ma relatywnie niewielkie, choć rosnące znaczenie.
– Elektryfikacja linii kolejowych jest już szeroko stosowana, ale wodór ma potencjał w obszarach, gdzie trudno jest zelektryfikować trasy. To może wpłynąć na zwiększenie efektywności i ekologiczności kolejnictwa.
Warto zrozumieć, że transformacja w branży logistycznej to proces stopniowy. Nie ma jednego idealnego rozwiązania, które sprawdzi się wszędzie. Ostatecznie przyszłość transportu zależy od dostępności technologii, wsparcia rządów i chęci branży do zmian. Jedno jest pewne: zmiany w branży logistycznej są nieuniknione i niezbędne dla ochrony naszego środowiska.
Wszystkie komentarze