Automat paczkowy z opakowaniami wielokrotnego użytku? Pierwsze takie urządzenie pojawi się w Nysie, skąd pochodzi firma, która je zaprojektowała (Świat Przesyłek). Dziewięć kolejnych zostanie zainstalowanych w Warszawie, a następne w innych największych miastach w kraju.
Pewnym ograniczeniem jest fakt, że w taki sposób – bez kartonu i folii – będzie można otrzymywać tylko niewielkie przesyłki. Producent zapowiada wdrożenie urządzeń ze strefą kontrolowanej temperatury, co rozszerzy zakres przesyłanych tą drogą produktów.
Dodajmy, że ta maszyna została wyposażona w sporo dodatkowych funkcji, niezwiązanych bezpośrednio z dostawami kurierskimi. Może działać m.in. jako punkt informacyjny, biletomat, parkomat, samodzielny punkt sprzedaży, a nawet miejsce odbioru pism urzędowych. Czy takie rozwiązanie się przyjmie, zobaczymy.
Jeśli chodzi o automaty paczkowe, to bank rozbił InPost. Ta firma rozwinęła swoją sieć na bardzo dużą skalę. Jak informuje InPost, posiada już 16 tys. paczkomatów w Polsce, we Włoszech i w Wielkiej Brytanii. Z raportu E-commerce w Polsce w 2021 roku (Gemius) wynika, że 77 proc. wszystkich kupujących online najczęściej wybiera dostawę właśnie do jednej z jej maszyn. Dla porównania: dostawę kurierem do domu lub pracy – jako najczęstszą formę odbioru – wskazała co druga badana osoba.
Inne firmy kurierskie działające w Polsce także intensywnie rozwijają różne formy dostawy poza domem, czyli out-of-home (to skrót używany w branży).
Małgorzata Maj, rzecznik prasowy DPD: – Od dłuższego czasu zauważamy wzrost zainteresowania tą formą dostawy, dlatego rozszerzamy liczącą już prawie 9,5 tys. punktów sieć DPD Pickup. Obejmuje ona placówki partnerskie, punkty nadań i odbiorów w sieciach handlowych, automaty paczkowe i oddziały miejskie. Gęsta sieć DPD Pickup jest nieoceniona, zwłaszcza w czasie wzmożonego zainteresowania e-commerce, czyli w okresie sezonowych szczytów paczkowych.
Sieć DHL POP (czyli punktów obsługi paczek) liczy ok. 13 tys. lokalizacji.
– Rozwój alternatywnych form doręczenia w istotny sposób kształtuje rynek. To trend, który wyraźnie wpływa na branżę. Dla odbiorców istotna jest informacja o czasie dostawy, możliwość samodzielnego zarządzania przesyłką, dopasowanie miejsca doręczenia do indywidualnych preferencji, a także przedstawienie alternatyw i możliwość odbioru w pobliskiej lokalizacji. Stąd spektakularny rozwój obsługi klientów w POP. Coraz częściej poruszaną kwestią jest także wątek eko – doręczenie do punktu pozwala ograniczać ślad węglowy – opowiada Magdalena Bugajło, rzecznik prasowy DHL Parcel Polska.
17 tys. punktów odbioru ma Poczta Polska. – Prawie połowa działa siedem dni w tygodniu, liczne punkty 24 godziny na dobę, a inne w godzinach 6-23. Kupujący znajdą je w pobliżu miejsca zamieszkania. Sieci punktów odbioru przesyłek najprężniej rozwijają się w dużych aglomeracjach – informuje biuro prasowe Poczty Polskiej. – Pracujemy nad rozbudową sieci automatów paczkowych, dzięki którym odbiór, nadanie czy zwrot zakupów online staną się jeszcze łatwiejsze.
Sieć punktów nadania i odbioru intensywnie rozwija też GLS Poland. W tej chwili ma prawie 5 tys. lokalizacji. – Zależy nam na tym, aby były łatwo dostępne dla klientów, blisko ich domów czy miejsc pracy, w doskonale skomunikowanych lokalizacjach. Jest to szczególnie ważne z punktu widzenia wygody odbiorców indywidualnych – mówi Szymon Lauer, dyrektor ds. rozwoju produktów GLS Poland.
Autorzy raportu „Out-of-home delivery in Europe 2021" (przygotowanego przez Last Mile Experts) oszacowali, że w Europie działa ponad 336 tys. punktów nadania i odbioru oraz ponad 43 tys. automatów paczkowych. Te liczby przez rok na pewno znacząco wzrosły. Ważniejsze jest może to, że Polska już w ubiegłym roku należała do grona pięciu krajów, spośród 28 uwzględnionych w raporcie, w których przekroczona została gęstość 10 punktów dostawy na 10 tys. mieszkańców. Ta granica została wskazana w tej analizie jako optymalna. Pozostałe kraje, które ją przekroczyły, to Finlandia – zdecydowany lider z ponad 20 punktami na 10 tys. mieszkańców – oraz Dania, Słowenia i Czechy.
Wszystkie komentarze