Jeśli będzie realizowana, ruch rowerowy w Europie powinien więc rosnąć. – Przyjęcie pierwszej międzyinstytucjonalnej polityki rowerowej na poziomie europejskim to historyczny krok, wręcz zwycięstwo ruchu rowerowego – mówi Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego.
Deklaracja to duży krok w kierunku uznania, że rower jest kluczowym elementem zrównoważonej mobilności. Podkreśla znaczenie jazdy na rowerze jako ekologicznego i zdrowego środka transportu. Wzywa też państwa członkowskie, żeby nadały priorytet rozwojowi infrastruktury rowerowej, środków bezpieczeństwa i polityk promujących aktywną mobilność.
Zdaniem Erharda Büchela, prezesa CONEBI (Confederation of the European Bicycle Industry), dokument będzie kompasem dla unijnych i krajowych decydentów: – A my będziemy monitorowali postępy w rozwoju płynące z postanowień jego ośmiu rozdziałów. Wśród nich, jesteśmy szczególnie zadowoleni z rozdziału dotyczącego przemysłu, w którym dostrzeżono potrzebę wsparcia jakościowych i przyjaznych środowisku miejsc pracy, a także dalszego rozwoju naszego sektora w Europie. Większy ruch rowerowy, to w istocie więcej jakościowych, lokalnych miejsc pracy i większa korzyść dla gospodarki UE, zbieżna z celami bieżącej i przyszłej strategii przemysłowej UE – powiedział podczas ceremonii podpisania Europejskiej Deklaracji Rowerowej.
Jill Warren, CEO Europejskiej Federacji Rowerzystów (European Cyclists’ Federation): – Ta deklaracja ma potencjał, żeby odblokować korzyści płynące z jazdy na rowerze dla milionów obywateli Europy. Wraz z podniesieniem ruchu rowerowego do rangi strategicznego priorytetu, jesteśmy gotowi wspierać instytucje w wykorzystaniu jego pełnego potencjału jako zdrowego i zrównoważonego środka transportu – podkreśliła.
Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, stwierdza, że branża rowerowa przyjęła informację o podpisaniu Europejskiej Deklaracji Rowerowej z dużym entuzjazmem: – To długo wyczekiwany i niezwykle ważny dokument, który pozwoli na uwolnienie potencjału, jaki tkwi w aktywnej mobilności, której rower jest kluczowym elementem. Przyjęcie pierwszej międzyinstytucjonalnej polityki rowerowej na poziomie europejskim to historyczny krok, wręcz zwycięstwo ruchu rowerowego – mówi.
Czego właściwie można się spodziewać po tej deklaracji? Co zmieni w praktyce? – Dla mieszkańców oznacza to szereg działań, które pozytywnie wpłyną na europejskie miasta – takich jak inwestycje w infrastrukturę i poprawę bezpieczeństwa. Oprócz cyklistów zyskają także gospodarka i branża rowerowa, ponieważ deklaracja zakłada rozwój europejskiej produkcji rowerów i 1 milion nowych zielonych miejsc pracy – dodaje Pytko.
Wszystkie komentarze