Wybór konceptów jest już spory - od szkół językowych, przez naukę programowania, szkółki sportowe, zajęcia z naukami ścisłymi w roli głównej czy edukację z klockami, po szkolenie pamięci i koncentracji oraz szlifowanie technik uczenia się.

Rodzice traktują dodatkową edukację jako pożyteczny lub przynajmniej ciekawy sposób spędzania czasu przez ich dzieci, a nieraz też jako konieczność wynikającą z niedostatków systemu oświaty w naszym kraju. Niezależnie od motywacji na tym zwykle starają się nie oszczędzać.

Wszystko to powoduje, że wybór różnego rodzaju zajęć czy warsztatów jest naprawdę duży. Niektóre propozycje są klasyczne i dobrze znane – jak szkoły językowe czy korepetycje, ale przybywa również pomysłów nietypowych, nowatorskich, nieoczywistych lub po prostu do niedawna u nas nieznanych.

Matematyka. Czym jest arytmetyka mentalna

To właśnie jedna z takich nieoczywistych, przynajmniej na pierwszy rzut oka, propozycji na rynku edukacyjnym. Na czym to polega?

– To sprawdzony sposób rozwijania zdolności akademickich i twórczego myślenia dzieci, pozwalający w pełni wykorzystać ich intelektualny potencjał. Na początku kursu nasi uczniowie używają liczydła, by poznać techniki obliczeniowe. Z czasem uczą się wykonywać szybkie obliczenia w pamięci – z zakresu dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia – wyobrażając sobie liczby przedstawione na liczydle. Arytmetyka mentalna prowadzi do intensywnego rozwoju obu półkul mózgowych, intensywnego rozwoju pamięci wizualnej i słuchowej, ulepsza proces myślowy, rozwija kreatywne i nieszablonowe myślenie, pomaga osiągnąć lepsze wyniki w nauce i ułatwia naukę języków obcych – opowiada Renata Białowąs, koordynator Programu Abakus Europe w Polsce (program działa w 22 krajach).

Jak to opisuje, arytmetyka mentalna sprawia, że dzieci zapamiętują więcej informacji przekazywanych podczas lekcji: – Z łatwością przychodzi im pisanie z pamięci. Potrafią zapamiętać więcej słów dyktowanych przez nauczyciela, nie prosząc przy tym wielokrotnie o powtórzenie zdań. Posiadają niesamowicie rozwiniętą pamięć fotograficzną. Dostrzegają najmniejsze szczegóły. Z łatwością tworzą notatki na lekcji czy to z tekstu mówionego, czy z wyświetlanego przez nauczyciela filmu edukacyjnego. Są w stanie przyswoić więcej materiału na zajęciach lekcyjnych, skoncentrować się na danym zadaniu, zapamiętać więcej słówek podczas nauki języków obcych, dokonać analizy trudnego zadania tekstowego. Podczas zajęć z arytmetyki mentalnej dzieci trenują cały swój umysł.

Wszystko to połączone z ćwiczeniami Brain Fitnessu, które mają poprawiać u dzieci koncentrację oraz koordynację wzrokowo-ruchową.

Franczyza w edukacji. Kto może to robić

Teraz spójrzmy z punktu widzenia potencjalnego franczyzobiorcy. Poprzeczka zdaje się być zawieszona wysoko. Kim trzeba być, co umieć itd., żeby prowadzić taką działalność? Czy poradzi sobie z tym ktoś, kto zawodowo czy biznesowo nie miał nigdy do czynienia z edukacją?

– Aby zostać naszym partnerem, przede wszystkim trzeba mieć chęci i otwarty na nowości umysł. Nie trzeba mieć wykształcenia matematycznego, żeby zrozumieć zasady, jakimi rządzi się arytmetyka mentalna i aby później jej nauczać. Wśród naszych obecnych nauczycieli mamy polonistów, a także lektorów. Na pewno przydatne jest doświadczenie pedagogiczne, ale nie jest to warunek konieczny. Mamy paru franczyzobiorców, którzy nigdy wcześniej nie uczyli, ale mieli do tego smykałkę i obecnie bardzo dobrze sobie radzą: prawników, księgowe. Nasi trenerzy na życzenie potencjalnych franczyzobiorców sprawdzają ich zdolności pedagogiczne – wyjaśnia koordynator Abakus Europe.

I dodaje: – Każdy nasz franczyzobiorca, niezależnie od pakietu, który wybierze, otrzymuje od nas pełne wsparcie: marketingowe, biznesowe. Przekazujemy też całą niezbędną wiedzę potrzebną do nauczania arytmetyki mentalnej, w tym dostęp do naszej specjalnej platformy oraz materiałów dla partnerów. Co dwa tygodnie organizujemy online „pokoje nauczycielskie", podczas których omawiamy bieżące tematy. Jesteśmy do dyspozycji partnerów przez cały okres współpracy. Do każdego też podchodzimy indywidualnie – zapewnia.

Biznes. A jak rozwija się sieć?

Renata Białowąs: – Pandemia przyhamowała na chwilę zainteresowanie zajęciami stacjonarnymi, ale ze względu na stworzenie partnerom możliwości nauczania online w trakcie pandemii udało nam się utrzymać większość placówek. Obecnie mamy w Polsce kilkunastu partnerów, ponad 100 szkół z licencją na prowadzenie zajęć z arytmetyki mentalnej, 300 nauczycieli i ponad 3 tys. uczniów w placówkach i w nauczaniu online. Docelowo chcielibyśmy zagościć w każdej placówce edukacyjnej – czy to przez naszych partnerów, czy licencje dla szkół i przedszkoli.

Komentarze