Anna Heimberger: Już od samego początku założenie firmy może odbyć się całkowicie online. To krok milowy, okazał się bardzo przydatny dla przedsiębiorców. Natomiast jeżeli chcemy postawić na działalność związaną z e-commerce, mamy do dyspozycji różne proste narzędzia, które pomogą nam w założeniu e-sklepu, zbudowaniu serwisu internetowego czy prowadzeniu działalności poprzez social media. Nie potrzeba dużego doświadczenia, ale trzeba się do biznesu przygotować.
– Pierwszym krokiem jest obserwacja rynku oraz podobnych biznesów, kolejnym znalezienie wyróżnika dla swojej działalności.
– Warto zdobyć wiedzę na szkoleniach i kursach dotyczących zagadnień biznesu online. Największym i dobrze znanym jest program motywacyjno-edukacyjny TOP Women w e-biznesie, który wprowadza w tajniki prowadzenia biznesu online. Fundacja Kobiety e-biznesu wraz z partnerami – takimi jak: Allegro, Ceneo, Message flow, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Izba Gospodarki Elektronicznej, Przelewy24, sky-shop.pl, Simon-Kucher, Ziaja, Hebe – opracowała merytoryczny program, który odpowiada na potrzeby małych przedsiębiorców. Podczas półrocznego kursu Uczestnicy zdobywają wiedzę dotyczącą podstaw prowadzenia księgowości, aspektów prawnych prowadzenia własnej firmy. Dalsza część modułów szkoleniowych jest poświęcona warsztatom z praktykami biznesu. Uczestnicy uczą się, jak zbudować własną stronę www, na jakiej i w jaki sposób stworzyć własny sklep internetowy.
Kolejna dawka wiedzy dotyczy innowacji w płatnościach bezgotówkowych, dostawach oraz możliwości rozwoju przez marketplace czy eksport. Program jest bezpłatny i odbywa się online w piątki i soboty. W listopadzie wystartowały zapisy do piątej edycji i potrwają do 19 stycznia. Wystarczy wypełnić formularz na stronie Fundacji Kobiety e-biznesu.
TOP Women w e-biznesie to szansa nie tylko na zdobycie wiedzy ale też poznanie i wymianę doświadczeń wśród 250 osób, które chcą rozwijać swój biznes w oparciu o e-commerce.
– Rynek biznesu online jest dość konkurencyjny. Liczba firm działających w obszarze e-commerce zwiększyła się od początku 2024 roku już o ponad 3,3 tys. Według analizy przeprowadzonej przez firmę Dun & Bradstreet Poland, na koniec pierwszej połowy. bieżącego roku w Polsce działało ok 68,9 tys. sklepów internetowych. Dla porównania na koniec 2023 r. na polskim rynku działało 65,6 tys. biznesów e-commerce, na koniec 2022 r. – 57,9 tys. a w 2021 r. – 52,3 tys.
Biznes idzie zgodnie z trendem, online jest wszechobecny w naszym codziennym życiu. E-biznes to odpowiedź na potrzeby konsumentów. Dlatego, raz jeszcze podkreślę, do działania na rynku należy się przygotować. Warto poznać zasady, jak być widocznym w wyszukiwarkach internetowych, nauczyć się, na czym polegają kampanie sponsorowane, jak tworzyć opisy, treści we własnym sklepie internetowym, aby być widocznym dla odwiedzających w Internecie. Marketing dzięki Ceneo czy marketplace np. Allegro pozwoli nam mniejszym kosztem zdobyć od razu nowych klientów korzystając ze znanych już portali. To tylko część działań marketingowych, ale wyjątkowo ważna dla prowadzenia sklepów internetowych. Podczas kursu TOP Women w e-biznesie uczymy również, jak atrakcyjnie prowadzić komunikację w social mediach, jak próbować sprzedawać w social mediach. Świat cyfrowy się rozwija, a biznes powinien się dostosować do zmian.
– Wartość inwestycji w e-biznes nie jest tak wysoka i pomimo dość znacznej konkurencji nadal bariera wejścia w rynek e-commerce nie jest trudna do pokonania.
E-biznes to obszar ciekawy dla działających już przedsiębiorców, którzy zamierzają zwiększać swoje generowane przychody. Dzięki sklepowi internetowemu są w stanie podwoić skalę i zasięg biznesu do operowania w całej Polsce, a nawet zagranicą.
E-biznes to dywersyfikacja kanałów sprzedaży, dużo szybsza do wprowadzenia przy istniejącym już biznesie, opartym na sprzedaży usług, produktów. To interesujący obszar dla wielu branży. Pomimo że najpopularniejszą kategorią sprzedaży w internecie są odzież i akcesoria, to widać coraz większy potencjał w innych branżach, takich jak produkty sezonowe, produkty spożywcze czy meble.
Pozytywnym aspektem e-biznesu jest to, że można go rozpocząć w każdym wieku, z prawie każdego miejsca na ziemi. Wystarczy pomysł i determinacja.
– Jako Fundacja Kobiety e-biznesu wspieramy w rozwoju szczególnie kobiety. To one muszą łączyć często pracę z wychowaniem dzieci i prowadzeniem domu. Program TOP Women w e-biznesie daje im szansę zmiany w życiu, zdobycia nowych kompetencji. Niejednokrotnie laureatki zmieniają pracę lub zakładają własne firmy. Nasz program adresowany jest też do kobiet 50+ poszukujących metamorfozy, zmiany, przebranżowienia zawodowego.
Pierwszy moduł szkoleniowy jest prowadzony w formie coachingowej, odbywa się metamorfoza wizerunkowa, doradzamy z ekspertami, jak radzić sobie z problemami w pracy lub życiu. Ambasadorką programu TOP Women w e-biznesie jest Małgorzata Ohme, jedna z najbardziej znanych, cenionych psycholożek i dziennikarek w Polsce. Dla kobiet bardzo ważne jest wsparcie psychiczne i motywowanie do działania.
– Wszystkie osoby, które szukają wsparcia i porad dotyczących prowadzenia biznesu zapraszamy do kontaktu z naszą Fundacją Kobiety e-biznesu. Na stronie w strefie wiedzy jest kilkaset artykułów pomocnych w budowaniu nowego biznesu lub prowadzeniu obecnego. Na blogu każdy znajdzie też to, czego potrzebuje. Prowadzimy rożne projekty, spotkania, konferencje. Warto być tam, gdzie spotyka się przyjaznych ludzi, którzy chętnie dzielą się wiedzą. Kobiety, które potrzebują zmiany, zdobycia nowych kompetencji zawodowych, pomocy w otworzeniu biznesu zachęcam do aplikowania do piątej edycji bezpłatnego programu edukacyjnego TOP Women w e-biznesie. Liczba miejsc jest ograniczona do 250.
Wszystkie komentarze