Czym zajmuje się Diaphane Software i jakie obszary biznesowe wspiera?

Bartosz Niwiński, Co-Founder, Członek Zarządu: Diaphane Software, założona w 2017 roku przez zespół doświadczonych specjalistów, działa na międzynarodowym rynku, oferując narzędzie do zbierania, gromadzenia danych i raportowania ESG oraz wyliczania śladu węglowego. Firma wspiera organizacje w automatyzacji procesu zbierania i analizowania danych środowiskowych, społecznych i zarządczych, zapewniając zgodność z obowiązującymi standardami oraz umożliwiając przejrzystość i wiarygodność raportów. Diaphane Software operuje w kilku krajach, dostarczając platformę, która jest łatwa w użyciu, skalowalna i dostępna na różnych urządzeniach?

Jak technologie mogą wspierać działania ESG w przedsiębiorstwach?

– Dynamicznie zmieniające się regulacje i standardy ESG są trudne do śledzenia, a zbieranie danych z różnych źródeł często prowadzi do błędów i niespójności. Brak spójnych metodologii oraz doświadczenia w raportowaniu ESG stanowi poważne wyzwanie.

Elastyczna i skalowalna platforma pozwala na łatwe dostosowanie do potrzeb różnych struktur organizacyjnych, a także na automatyczne gromadzenie i agregowanie danych, co znacząco oszczędza czas i minimalizuje stres związany z ręcznym zarządzaniem informacjami.

Firmy muszą również zadbać o poprawność danych przed audytem, aby minimalizować ryzyko błędów. Skuteczne zarządzanie tymi wyzwaniami jest kluczowe dla osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju i spełnienia wymogów regulacyjnych. Dodatkowo, konieczność integracji danych z różnorodnych systemów i dostawców jeszcze bardziej komplikuje cały proces.

Wobec tego jak efektywnie zbierać i raportować dane na temat ESG w firmie?

– Głównym wyzwaniem jest fakt, że dane ESG są rozproszone zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią, na przykład w całym łańcuchu wartości. Panuje mylne przekonanie, że zbieranie danych ogranicza się wyłącznie do ich raportowania na najwyższym poziomie organizacyjnym, co jest dalekie od prawdy. Rzeczywistość pokazuje, że bez odpowiedniego narzędzia trudno jest zebrać dane historyczne na odpowiednim poziomie granularności.

Te dane są kluczowe nie tylko do wyliczania wskaźników ESG, ale także do identyfikacji obszarów, w których interwencje mogą przynieść znaczące korzyści. To podkreśla potrzebę zbierania danych na wszystkich poziomach organizacyjnych, aby dokładnie zrozumieć wpływ firmy na zrównoważony rozwój i skutecznie zarządzać tymi informacjami.

Aby to osiągnąć, należy:

* Zbierać wszystkie niezbędne dane jakościowe i ilościowe z całej organizacji na jak najniższym możliwym poziomie.

* W przypadku danych ilościowych, zbierać dane w wielkościach bezwzględnych (np. m?), nie w średnich czy procentach, aby umożliwić właściwą agregację danych.

* Upewnić się, że mamy wszystkie niezbędne dane, w odpowiednich jednostkach miary, wraz z ewidencją źródłową.

* W przypadku danych z różnych systemów biznesowych, zapewnić ich kompletność i aktualność.

* Dane zbierane od użytkowników, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, nie mogą być anonimowe – odpowiedzialność za podanie danych wpływa na ich jakość.

* Dane zbierane „od dołu" organizacji muszą być agregowane na wyższych poziomach poprzez workflow akceptacyjny.

* Zbierać dane historyczne z różną rozdzielczością czasową, nie tylko roczne, ale i miesięczne lub kwartalne, co umożliwia analizę zmian w czasie.

Adoptując takie podejście, otwieramy możliwość zbudowania szczegółowej historii i pamięci instytucjonalnej, która umożliwia dogłębną analizę na podstawie której możemy stawiać realne cele, zarządzać ryzykiem itd. Możemy mieć wtedy pewność, że nasze dane są dobrej jakości, zweryfikowane i potwierdzone przez odpowiednich właścicieli danych. Mając takie dane oraz transparentną ścieżkę ich zebrania wraz z informacjami kto odpowiada za konkretne dane, możemy również stosunkowo łatwo przejść audyt takich danych.

Jak przebiega proces tworzenia i wdrażania procesu i produktu wspierającego ESG w firmie?

– Zakładając, że firma zidentyfikowała już obszary i wskaźniki, które zamierza raportować, czyli:

* zidentyfikowała specyficzne potrzeby organizacji w zakresie zbierania, zarządzania i raportowania danych ESG,

* określiła cele ESG, które chce osiągnąć, takie jak zgodność z regulacjami, poprawa efektywności środowiskowej, czy zwiększenie przejrzystości dla interesariuszy,

proces wdrażania platformy wspierającej ESG, takiej jak Diaphane Software, jest bardzo prosty.

Platforma Diaphane jest dostępna natychmiast, wraz z gotowymi formularzami zgodnymi ze standardami (GRI, ESRS) z pytaniami i podpowiedziami. Wystarczy zamodelować organizację (strukturę organizacyjną firmy), dodać użytkowników (raportujących i zatwierdzających), wybrać istotne wskaźniki i można rozpocząć proces zbierania i agregacji danych. Platforma Diaphane pozwala nadawać użytkownikom różne role – dzięki temu osoby zaangażowane w proces raportowania mają dostęp tylko do niezbędnych informacji?

Koniec materiału promocyjnego