Problem ten dotyka w równej części i dzieci i ich rodziców. - Pamięć robocza staje się u nas coraz słabsza, bo przenosimy ją na urządzenia - zauważa Maciej Frasunkiewicz, psycholog dziecięcy z SWPS. - Po co zapamiętywać, skoro jest internet - dodaje retorycznie.
- Dzieci nie kojarzą komputera z nauką, bo jest to kombajn multimedialny - zauważa Frasunkiewicz. - Do nauki lepszy będzie np. tablet z ograniczoną liczbą aplikacji. Psycholog dodaje, że odrabianie lekcji przy pomocy komputera ma niewątpliwe plusy (szybkość znajdowania informacji, łatwość dokonywania obliczeń, itd.) ale trzeba też zwracać uwagę na rosnący problem z utrzymaniem uwagi.
- Na początku dobrze by było, żeby rodzic asystował dziecku przy odrabianiu lekcji z komputerem. Choćby dlatego, żeby pokazać mu, jak odszukać edukacyjne wideo na YouTube, albo jak nie poprzestawać na najprostszych rozwiązaniach, typu znalezienie gotowego opracowania albo streszczenia lektury.
Równolegle warto zwracać uwagę na tak prostą czynność, jak sposób robienia notatek i uczenia się z wykorzystaniem komputera. Badania naukowe wskazują, że podczas pisania na klawiaturze i pisania odręcznego aktywują się różne obszary mózgu. A to przekłada się na słabsze zapamiętywanie treści pisanych na komputerze niż tych pisanych odręcznie. Zostało to udowodnione w eksperymencie psychologów z uniwersytetu z Ulm, którzy do udziału zaprosili dzieci w wieku przedszkolnym. Część z nich zapisywała słowa odręcznie, część na klawiaturze komputera. Wyniki były jednoznaczne - jeśli chodzi o zapamiętywanie, rozpoznawanie liter i czytanie dzieci które pisały odręcznie zyskały znacznie lepsze wyniki.
To równanie zmienia się jednak, jeśli do badania dodamy odręczne pisanie rysikiem komputerowym. Naukowcy z Norweskiego Instytutu Nauki i Technologii przez dwa miesiące badali grupę 20 studentów, którzy w tym czasie notatki robili odręcznie, na ekranie komputera Surface Pro 4 i na klawiaturze. Jednocześnie badano aktywność fal mózgu uczestników. Wyniki częściowo potwierdziły wcześniejsze badania - pisanie odręczne angażuje inne części mózgu, niż pisanie na klawiaturze. Ale nie ma różnicy jeśli chodzi o powierzchnię, po której piszemy odręcznie - może to być zarówno kartka papieru, jak i tablet czy komputer. Dotyczy to zarówno notatek szkolnych jak i np. odrabiania zadań matematycznych.
Frasunkiewicz zauważa, że kluczowe przy nauce jest czyste biurko, bez telefonu i bez rozpraszaczy, bo sama obecność telefonu może już odciągać uwagę. Jak długo powinna trwać wspólna nauka? Tu nie ma jednej granicznej daty kiedy rodzic będzie mógł uznać, że dziecko jest na tyle dojrzałe, że może samo na komputerze odrabiać lekcje. Psycholog dodaje, że może to dotyczyć zarówno ucznia 4, jak i 8 klasy podstawówki.
Wszystkie komentarze
Tendencja do rywalizacji, często niszcząca..
stan zdrowia, (oczy, uszu, percepcja). Cykl dobowy specyficzny dla dziecka -. zgeneralizowany lęk przed szkołą, czy.last ,- but not least - dieta. Włosi przywiązują ogromną wagę do kaligrafii.( Dla usprawnienia funkcjonowania mózgu i nabycia. " szlachetnej sprawności.i staranności". Więc prezycji, ruchów małych -dłoni. A w Czechach czy na Slowacji ludzie piszą nadal do siebie listy,
uważając korespondencję nie wspartą starannie i pięknie napisanym -.ludzkim słowem. Za niekompletna, a może nawet obraźliwą...A w szkole sporo się robi/np. Liczy) w głowie, bez .papieru i maszynek dowolnych. I dobrze. Mózg jest "obrabiany" w różny sposób, bez dokonywania " ostatecznych wyborów". I zgadywania co lepsze. Lepsze jest Wszystko razem. I Pani, kiedy pogłaszcze z uśmiechem po główce..
.
i