Nie chcę, żeby Polska po prostu przepuszczała migrantów dalej - mówi kanclerz Niemiec Olaf Scholz, domagając się wyjaśnienia polskiej afery wizowej. Z kolei Nancy Faeser, szefowa niemieckiego MSW chce tymczasowego wprowadzenia kontroli na granicy z Polską.

- Skandal wizowy w Polsce wymaga wyjaśnienia. Nie chciałbym, żeby Polska machnęła na to ręką - mówił Scholz podczas wystąpienia na zjeździe swojej partii SPD w Norymberdze w Bawarii. W tym landzie za dwa tygodnie odbędą się wybory do landtagu. Kwestia migracji jest jednym z kluczowych tematów kampanii wyborczej.

Według szefa niemieckiej socjaldemokracji, Niemcy muszą "omówić z polskim rządem" kwestie związane z aferą wizową. - Nie może być tak, że z powodu wiz wydawanych za pieniądze w Niemczech pogłębia się problem migracyjny. W takiej sytuacji Niemcy musieliby na granicy z Polską wprowadzić kolejne środki - mówił sugerując wprowadzenie obostrzeń w komunikacji. Scholz zaznaczył też, że przyjeżdżający do Polski powinni być rejestrowani i przechodzić procedurę azylową w naszym kraju. 

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Anna Gamdzyk-Chełmińska poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    Bardzo dobrze. Tylko niech to zrobia teraz przed wyborami. Czechy i Slowacja tez.
    @yogi&ranger

    Tylko że takie kontrole niewiele z punktu widzenia niemieckiego zmienią, jeżeli będą po niemieckiej stronie granicy - bo każdy przybysz który postawi stopę na ziemi niemieckiej, legalnie czy nie, natychmiast wystęka - I want asylum in Germoney, i zgodnie ze swoimi przepisami Niemcy już go będą musieli przyjąć i wniosek rozpatrzeć.

    To właśnie dlatego Niemcy mają umowę ze Szwajcarią pozwalająca im kontrolować ruch na terenie Szwajcarii w kierunku Niemiec, i zamierzają zawrzeć taką samą umowę z Czechami. Przybysz złapany przed wjazdem do Niemiec, nawet przez niemiecką policję, nie może skutecznie prosić tam o azyl. Ale z Polską szans na taką umowę nie mają póki rządzi PiS.

    Tak naprawdę jedyny sposób jaki Niemcy mogą zastosować by ograniczyć migrację to obcięcie socjalu, czyli to, co skutecznie zrobili Duńczycy.
    już oceniałe(a)ś
    29
    3
    @pankracypanasiuk
    Tu raczej chodzi o pisiego skurwerena, żeby mu przemówić do rozumu.
    Tak jak w latach 2005-7.
    Jeśli chcesz, mogę wątek rozwinąć.
    już oceniałe(a)ś
    28
    4
    @pankracypanasiuk
    Po naszej stronie też spotkasz Bundespolizei razem z naszą Strażą Graniczną. Od dawna chyba mają umowę, że ileś kilometrów w głąb mogą kontrolować. Sam ich widuję. Tak samo jak widywalem polskich pograniczników razem z niemieckimi po niemieckiej stronie.
    już oceniałe(a)ś
    24
    0
    @pankracypanasiuk
    nie muszą jeśli okoliczności wskazują że przybył z Polski - wtedy mogą go cofnąć. Nie robią tego ze względów humanitarnych, bo wiedzą jak uchodźcy traktowani są w Polsce - mają gorzej niż więźniowie.
    już oceniałe(a)ś
    11
    7
    @andrzejg52
    Bundespolizei może kontrolować ludzi na terytorium Polski? Coś ci się pomerdało. Gdyby to prezes usłyszał, matko bosko…
    już oceniałe(a)ś
    9
    17
    @poziomka2
    Sam widzialem wspólne patrole na A4 pod Jędrzychowicami.
    Tak samo na A15 pod Cottbus.
    Od 1992 roku regularnie jeżdżę co miesiąc.
    już oceniałe(a)ś
    17
    0
    @andrzejg52
    Do nich dociera tylko od strony 4 liter...!
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    @andrzejg52
    dlatego dziwię się. Nienawiść pomieszała ci w głowie. Wyluzuj rajtuzy.
    już oceniałe(a)ś
    2
    18
    @yogi&ranger
    Przeczytałeś tylko nagłówek?
    już oceniałe(a)ś
    0
    13
    @JacMin
    99% nie odróżnia Bundespolizei od Polizei.
    Auta te same, a odróżnić ich można tylko po literach w numerze rejestracyjnym
    Bundes-, mają BP, a Policja ma numer zaczynający sie od skrótu landu. Np. NRW - Westalia
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @yogi&ranger
    Czytam tu komentarze...I niektórzy chyba mają " rozdwojenie jaźni : to dobrze że pisowcy będą ukarani za nieszczelną granicę z Białorusią, za ten " dziurawy" mur....I są to te same osoby które zachwycają się filmem Agnieszki Holland...która chce ten mur obalić żeby każdy kto tylko zechce mógł tu wejść....przecież to jest Orwellowskie " dwójmyślenie"....
    już oceniałe(a)ś
    4
    23
    @yogi&ranger
    pisowskie mendy, wyzywające Polaków od świń realizują czarny scenariusz dla naszej Ojczyzny: wyprowadzenie z UE i zamknięcie granic.... za chwilę bandyci w mundurach, szkoleni w walce z kobietami i imigrantami, zwrócą się przeciwko Obywatelom.
    już oceniałe(a)ś
    23
    2
    @marekpoplawski
    Czyzbys na serio nie rozumial o co chodzi? Nikt, lacznie ze zwolennikami filmu, nie twierdzi, ze ludzie na granicy bialoruskiej powinni dostac wize i prawo pobytu.
    Miedzy wpuszczaniem bez zahamowan a wywozeniem do lasu jest kolosalna przestrzen w ktorej sa wlasciwe rozwiazania.
    Osoby ktore przechodza nielegalnie granice powinny byc oczywiscie zlapane i zatrzymane w obozie. Tam ich dokumenty powinne byc sprawdzone i jesli przysluguje im prawo azylu powinny zostac wpuszczone, a jesli nie, to normalnie deportowane a nie bez procesu wywozone do lasu.
    A obecny stan jest taki, ze SG lapie mniej wiecej co dziesiatego z tych co przechodza. 90% jedzie sobie do Niemiec, a te 10% SG wywozi do lasu. Czyli ani plot jest skuteczny ani zachowanie SG zgodne z prawem miedzynarodowym.
    już oceniałe(a)ś
    30
    2
    @marekpoplawski
    Po ile wizy dzisiaj?
    już oceniałe(a)ś
    16
    1
    @rmarcin5555
    Po pięć tysięcy euro....jest tu poniżej artykuł że włoski rząd...chce robić podobnie jak pis: dajesz " pięć koła " euro i wychodzisz z " obozu dla uchodźców ".... mówcie co chcecie , ale pis ma jakiś " szósty zmysł" w temacie: emigracja z bliskiego wschodu I Afryki...jest o krok przed resztą uni europejskiej, która potem robi to samo...z murem było podobnie: najpierw krzyczano że " faszyści ", a teraz to " mainstream europejski "....
    już oceniałe(a)ś
    1
    13
    @zbychuk
    A na dodatek, dzisiaj bez problemu w tych 90% przejdzie terrorysta.
    Bo nikt ich nie sprawdza.
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    @marekpoplawski
    1. Pisowcy zostana ukarani za handel oficjalnymi wizami a nie za "dziurawy mur"

    2. Film Holland w zaden sposob nie sugeruje usuniecia tego plotka
    już oceniałe(a)ś
    14
    0
    @marekpoplawski
    wychodzisz z obozu dla uchodzcow.. to nie znaczy ze stajesz sie "legalny" - po prostu czekasz poza obozem na rozpatrzenie twoich wnioskow azylowych

    to tak jak wyjscie z aresztu za kaucja...
    już oceniałe(a)ś
    11
    0
    @yogi&ranger
    Ostatni akapit tego artykułu: połowa osób przebywających w ośrodach w Brandenburgi ma wizy rosyjskie lub Białoruskie, a to oznacza że przekroczyli polską granicę przez niezbyt szczelny mur, a handel wizami...już chciałem napisać " oczywiście potępiam ".... ale po tym co przeczytałem poniżej o jego "włoskiej wersji "... nie wiem czy jutro to nie będzie już " europejska norma"....a co do filmu: może nie sugeruje usunięcia tego muru który już jest " Europejską normą", tylko sama pani Agnieszka Holland w swoim wywiadzie sugerowała że jej marzenie to de facto " wymiana populacji " w Europie, czyli zastąpienie " białej dziczy" przez " cywilizowanych " przybyszy z bliskiego wschodu I Afryki.
    już oceniałe(a)ś
    2
    11
    @marekpoplawski
    ".... tylko sama pani Agnieszka Holland w swoim wywiadzie sugerowała że jej marzenie to de facto " wymiana populacji " w Europie, czyli zastąpienie " białej dziczy" przez " cywilizowanych " przybyszy z bliskiego wschodu I Afryki."

    mozesz dac link do tego wywiadu
    już oceniałe(a)ś
    6
    1
    @yogi&ranger
    Był w tym miesiącu. Pani Agnieszka robiła aluzje, jak to kiedyś już było , że " okrutnych" tyranozaurów zastąpiły bardziej " cywilizowane" stworzenia...
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @marekpoplawski
    aha...
    mialem cie za madrzejszego czlowieka...
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    rozumiem ze w Szkocji pelnisz misje zastepowania potworow z Loch Ness bardziej cywilizowanymi stworzeniami?
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    @andrzejg52
    Do 30 kilometrów za granicę mogą sprawdzać
    Tak już było chyba od zawsze a przynajmniej jest tak od lat 90-tych
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    @marekpoplawski
    Film o ludziach przetrzymywanych w strefie granicznej i film, a sprzedaż wiz przez piss to dwie różne rzeczy
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @marekpoplawski
    no, zwyczajnie kolejny morawiecki, jak nie od poczatku, to od konca zdania, przekreci, zameci i mysli: mam racje, ok, masz, ale na wsi jestes niezgula.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @marekpoplawski
    Cóż, tak bywa gdy się żyje w medialnej bańce i nagle dostaje dwie sprzeczne narracje.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @poziomka2
    I właśnie to nazywa się Schengen
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @yogi&ranger
    Ja bym tylko sprostował, że zostaniemy ukarani wszyscy, a najbardziej ci, którzy często przejeżdżają przez granice. Mam tylko nadzieję, że po wyborach wrócimy do Europy.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Chociaż mnie to dotknie, to jestem za.
    Może w ten sposób coś dotrze do skurwerena, jak jadąc do roboty, w połowie drogi będzie musiał wysiąść z busika i pokazać dokumenty.
    A ile cygaretów mniej przewiezie w ten sposób.
    Ile busów zacznie jeździć legalnie.
    @andrzejg52
    A jak Schengen Polskę zawiesi, to trzeba bedzie paszporciki sobie wyrobić, a to nie bedzie łatwe, bo pisowscy urzędnicy pracują jak w PRL.
    już oceniałe(a)ś
    44
    3
    @darekn
    Zgodnie z zasadą "kto smaruje, ten jedzie".
    już oceniałe(a)ś
    18
    0
    @darekn
    Paszport nie ma z tym nic wspólnego. W Unii dowód wystarczy. Chyba jesteś za młody i nie pamiętasz lat 2004-7.
    już oceniałe(a)ś
    13
    5
    @andrzejg52
    zdecyduj się będzie musiał pokazać dokumenty czy cygarety. Bo jako osoba doświadczona w zagranicznych wojażach z pewnością dobrze wiesz że jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Po co więc pieprzysz te kocopały? Nie lubisz pisu, ale wciskając ten durnowaty kit stajesz się do nich podobny. A od pokazania dowodu nikomu jeszcze korona z głowy nie spadła.
    już oceniałe(a)ś
    2
    33
    @andrzejg52
    Całkowicie się zgadzam i także jestem za (nawiązuję do pierwszego wpisu)
    PS. Nie dyskutuj z poziomką2 - szkoda literek.
    już oceniałe(a)ś
    24
    0
    @poziomka2
    Czy miałeś kiedyś kontrolę na drodze ?
    Po sprawdzeniu dokumentów, zawsze pada pytanie, o : alkohol, cygarety, narkotyki.
    Nie bój się , są to dobrzy psycholodzy, wiedzą kogo sprawdzić.
    A sama kontrola zadziała mrożąco na suwerena.
    już oceniałe(a)ś
    28
    0
    @andrzejg52
    Tak samo z busami osobowymi.
    Większość tych aut jedzie, jako auto wypożyczone przez kierowcę, a pasażerowie są przypadkowymi pasażerami. Niemcy kilka lat temu, chcąc ukrócić ten ruch, wprowadzili jakieś koncesje na transport osobowo (nie pamietam dokladnie). Były nawet protesty polskich kierowców.
    już oceniałe(a)ś
    14
    0
    @poziomka2
    No i pokazałeś twoją prawdziwą twarz.
    już oceniałe(a)ś
    24
    0
    @GabrielFikcyjny
    Masz rację.
    Dyskusja z nim, to tak jak dyskusja z moim teściem, wyznawcą Rydzyka, o IQ muszki owocówki.
    już oceniałe(a)ś
    18
    0
    @GabrielFikcyjny
    Dal takiej poziomki nie dociera, że samo zatrzymanie i pokazanie dokumentów zadziała mrożąco i suweren nielegalnych towarów nie będzie przemycał. Bo każdy będzie musiał się zatrzymać, a dzisiaj może kilka procent jest sprawdzane.
    już oceniałe(a)ś
    16
    0
    @andrzejg52
    Poziomka2 kiedyś mnie atakował i wulgarnie wyzywał.
    Aż mu ktoś odpisał, że jest głupi jak kilo gwoździ.
    Ja tego durnia ignoruję i nigdy, ale to nigdy, nie odpisuję.
    Polecam:)
    I pozdrawiam.
    już oceniałe(a)ś
    22
    0
    @poziomka2
    "od pokazania dowodu nikomu jeszcze korona z głowy nie spadła"

    Od czekania kilka godzin w kolejce na granicy też nie?
    już oceniałe(a)ś
    17
    0
    @poziomka2
    Poziomka z Piździchowa? ;-)
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @andrzejg52
    Polska później kilka razy przywracala kontrolę graniczną, na przykład podczas EURO 2012.
    już oceniałe(a)ś
    2
    2
    @andrzejg52
    Ale to też może się zmienić, Andrzeju.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @andrzejg52
    Od dawna wiadomo, że to troll.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @realista_eu
    ty stałeś w kolejce jak rozum rozdawali, tak długo że dla ciebie zabrakło. Życzę ci żebyś tydzień stał w kolejce na granicy, aż korzenie zapuścisz. Należałoby ci się za to żeś kiep. A gdyby na granicy przeprowadzali podstawowy ... to nigdzie byś nie pojechał, ale i tak nie jeździsz bo boisz się opuścić swoją wiochę, realisto z koziej dupy.
    już oceniałe(a)ś
    0
    5
    @poziomka2
    Po prostu zwykłe, wolskie prostactwo i chamstwo.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @poziomka2
    Schengen dotyczy dokumentów i cygaretow
    Wszystkie kraje Schengen to podpisały polska olała
    To może teraz zaboleć
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @poziomka2
    poziomeczka trująca...
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Stajemy się pariasem w Europie. "Wstawanie z kolan" według PiS-u.
    @kemorx
    skoro tak to pariasem jest też Austria, gdzie od lat granica jest pod kontrolą.
    już oceniałe(a)ś
    4
    21
    @kemorx
    To Niemcy są pariasem i największym frajerem Europy. Są największym magnesem dla nielegalnej migracji. To do Niemiec ciągną ci wszyscy ludzie z Lesbos czy naszej puszczy. Teraz zrobią kontrole i będą wyłapywać tych ludzi, tylko po co? Żeby ich odesłać do Polski? Tego nie chcą migranci ani Polska. Do domu? Ludzi bez dokumentów?
    już oceniałe(a)ś
    3
    19
    @white_lake
    I z Polski. Ilu prawdziwych Polakow pracuje w Niemczech? Za ojro?
    już oceniałe(a)ś
    10
    0
    @poziomka2
    "Austria, gdzie od lat granica jest pod kontrolą"

    O czym bredzisz? Na granicy austriackiej nie ma żadnych kontroli, niemoto.
    już oceniałe(a)ś
    13
    2
    @poziomka2
    Chyba jak z domu wychodzisz, to cię stara kontroluje.
    już oceniałe(a)ś
    11
    1
    @white_lake
    kowalski, nie pie...
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    @poziomka2
    Byłem w Austrii miesiąc temu, żadnej kontroli nie było.
    już oceniałe(a)ś
    6
    0
    @tymo
    jedź z Austrii do Niemiec to się przekonasz
    już oceniałe(a)ś
    0
    2
    @poziomka2
    Austria sama swoje granice kontroluje
    Wasze trzeba za was kontrolować
    Znajdź różnicę
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    @white_lake
    Nie martw się piss wydał tyle wiz że samo odesłanie tych ludzi z wizami już poluzni u nas sytuację
    Kilka dni temu jakiś tam minister piss marudził że polska potrzebuje rąk do pracy
    multikulti w jedną noc
    :-)))))
    już oceniałe(a)ś
    4
    1
    no i Pazerność i Szczujnia przynosi efekty
    Niemcy chcą przywrócić kontrole na granicy z Polską.

    Nic dziwnego, jeśli PiS wygra (fałszując wybory) będzie to wkrótce granica między UE a Związkiem Rosji, Białorusi i Wolski.
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    Słusznie, zdegenerowany, przestępczy i nieprzewidywalny reżim, powinien być oddzielony od cywilizacji
    @TomVox
    Najlepiej płotem na całej długości i szerokości.
    już oceniałe(a)ś
    11
    0
    @TomVox
    a. to nie reżim będzie oddzielony
    b. nikt nie będzie oddzielony, bo kontrola na ogół kończy się  przekroczeniem granicy
    już oceniałe(a)ś
    0
    12
    @TomVox
    Zdegenerowany, przestępczy i nieprzewidywalny, to jest ten naród, który wybrał sobie takich rządzących.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @poziomka2
    a dla ludzi z ważnymi dokumentami tak
    b reszta będzie zawracana do polski również ci z polskimi wizami na pracę
    c :-)))) multikulti w jedną noc
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Dobrze byloby przywrocic taka kontrole. Wtedy niezdecydowani wyborcy wbija przyslowiowy gwozdz do trumny dla pisu…
    @Dawidek
    Oni się nie obudzą nawet, kiedy ptak im narobi na głowy.
    już oceniałe(a)ś
    18
    0
    @kemorx
    Im kaczka narobiła do głowy wiele lat temu.
    już oceniałe(a)ś
    15
    0
    @Dawidek
    Wyborcy pisu za granicę nie jeżdżą i im kontrole nie straszne. A niezdecydowani też są po trosze zafascynowani niezwykłą charyzmą stękającego i on im wystęka , że kontrole są dla naszego dobra.
    już oceniałe(a)ś
    15
    0
    @a.r.c.o
    Hahaha
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    @wielkopolanin59
    Jeżdżą , bardzo dużo, do roboty. Całe Podkarpacie.
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @andrzejg52
    jeżdżą to i jeździć będą. Wszyscy mylicie zwyczajną kontrolę z zakazem wjazdu. Nb. stałe kontrole nie są możliwe, tylko wyrywkowe. Nie, nie będzie kolejek na granicy, choć wiem że wam to się marzy.
    już oceniałe(a)ś
    0
    14
    @poziomka2
    Dla Polaków i Polek zrobią wyjątek.
    już oceniałe(a)ś
    7
    2
    @kemorx
    myślałem że chcą wyłapywać imigrantów, ale w waszych pustych deklach zmieniło się to w zatrzymywanie Polaków. Nie ma to jak mieć siano we łbie. Opozycja cieszy się na takich wyborców.
    już oceniałe(a)ś
    0
    13
    @poziomka2
    Krok, po kroku, kroczek po kroczku i obudzisz się… tam, gdzie nie chcesz. Dotarło ???
    już oceniałe(a)ś
    9
    1
    @poziomka2
    Na austriackiej granicy są od 2016 roku.
    Kilkukrotnie, jadąc na urlop, stałem w korku koło Salzburga ponad godzinę.
    Aż wpadłem na pomysł i wjeżdżałem z AT do DE wcześniej, drogą krajową. U nas będzie tak samo, tylko kontroli nie ominiesz, bo jest rzeka.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @stan-bln
    nie zgadzam się, on to robi od 34 lat
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @kemorx
    tylko dla ciebie zrobią wyjątek, Polcy i Polaki (cytat) pojadą bez przeszkód
    już oceniałe(a)ś
    0
    2
    @kemorx
    Co za infantylne brednie.
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    @poziomka2
    Zatrzymują wszystkich
    Wszystkich
    Niektórzy mogą zaraz jechać dalej
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @poziomka2
    Bo oni nie rozróżniają zatrzymania od wylegitymowania. Zupełnie jak w przypadku posłanki Gajewskiej. Nie rozumieją, że jeśli wylegitymuje ich niemiecki funkcjonariusz, to gdy dokument potwierdzi ich tożsamość jako obywatela Polski, czyli też obywatela Unii Europejskiej, to na tym interwencja się skończy, bo Polacy nie muszą mieć wiz by wjechać do Niemiec. To nasze prawo! Oczywiście jeśli taki zwolennik opozycji, będzie się stawiał, np. powie, że jest posłem, albo coś, to go skują zabiorą na komisariat i się przekona, jak wygląda to poza Polską... No oczywiście są też sytuację, że ktoś będzie miał rozbiegane oczka, podejrzanie duże bagaże ze sobą, to mogą go skontrolować nieco bardziej, ale to rzadkość.
    już oceniałe(a)ś
    0
    1
    Mur bylby lepszy. 6-scio metrowy.
    @swietylolekdrugi
    Ale z możliwością kupna wizy za łapówkę 5000 dolarów.
    już oceniałe(a)ś
    10
    1
    @a.r.c.o
    Wykluczone. Za zadne pieniadze ze wschodu.
    już oceniałe(a)ś
    7
    0
    I tym sposobem dzięki koszmarnej polityce zagranicznej, szczuciem na Niemców, powoli wracamy do minionej epoki PRL-u. To jest początek, późnej rozszerzą kontrole i wywalą nas z Shengen. Ciekawe co wtedy powiedzą ci „prawdziwi” Polacy jak aby jechać do pracy do Reichu będą musieli zdobyć wizę, a potem odstać swoje na granicy i ewentualnie jak już wjadą a będą pracować na czarno zostaną poddani ekstradycji do pisowsko-faszystowskiej Polski. Skończy się eldorado, a pracy w Polsce nie będzie, bo Niemcy ( a tam kierujemy 50-60 % eksportu) nie będą od nas nic sprowadzać. Zakłady padną, a bezrobocie będzie dwucyfrowe. Wtedy nie będzie na kogo zwalić winy, bo winaTuska będzie już nieaktualna.
    @Anonymus57
    Całkowicie się zgadzam, za szybko przyzwyczaili się do dobrego i myślą, że tak zawsze będzie… nic nie jest dane raz na zawsze.
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    @Anonymus57
    baju baju i bedziem w raju, przychlaście. Twój mokry sen.
    już oceniałe(a)ś
    0
    11
    @Ustaw sobie nick
    Układ z Schengen polega dokładnie na tym, że można po większości krajów europejskich podróżować bez wiz i kontroli granicznych.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0