Flagowe samoloty piątej generacji armii amerykańskiej są w stanie wykonywać misje jedynie w nieco ponad połowie przypadków, reszta oczekuje na naprawę - mówi rządowy raport.

W poprzedni weekend w Południowej Karolinie zaginął warty 100 mln dol. samolot F-35B należący do piechoty morskiej. Pilot katapultował się, po czym maszyna poleciała dalej. Wojsko zwróciło się o pomoc do ludności w jego odnalezieniu. Dopiero następnego dnia wrak samolotu odnaleziono w Indiantown, 60 mil od miejsca, gdzie pilot się katapultował.

Wciąż niewiele wiadomo na temat przyczyny katastrofy – czy był to błąd pilota, czy doszło do awarii. Piechota morska podała, że samolot leciał na niskiej wysokości, ok. 300 metrów. Po opuszczeniu kabiny przez pilota kontynuował lot, sterowany autopilotem. Opóźnienie w wyśledzeniu miejsca, gdzie spadł, wynika stąd, że F-35 jest niewidzialny dla radarów.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Anna Gamdzyk-Chełmińska poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    Subkontraktor to po polsku podwykonawca. Moja cenić wasza zdolnościa językowa
    @mcn
    Ale, jak mądrzej brzmi i tajemniczo. Nie może czytelnik mieć wątpliwości, że łaskawie oświeca go ekspert.
    już oceniałe(a)ś
    10
    0
    @mcn
    Czemu się dziwisz? Patriotyczna redakcja Wyborczej uwielbia takie popisy ze znajomości paru słów w języku angielskim.
    już oceniałe(a)ś
    4
    6
    @mcn

    Robciu !
    powinieneś być sprzedawca starych maluchów.
    F-35 to kolejny przekręt korporacji zbrojeniowych.
    Jest widzialny dla radarów chińskich i rosyjskich
    i za drogi jak na swoje osiągi .
    już oceniałe(a)ś
    0
    18
    @JimmyDore
    To nie jest tajemnicą, że F35 jest widzialny dla radarów, ale dla radarów pracujących na falach długich. Lokalizacja z tych radarów nie nadaje się do naprowadzania rakiet.
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @mcn
    Subkontraktor to jedno, ale tytuł: „ pilot zgubił samolot i zadzwonił po karetkę”, nadaje się raczej do kabaretu, a nie na nagłówek do, bądź co bądź, poważnej gazety
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @JimmyDore
    ... slyszalem, ze rosjanie i chinczycy wiedzieli gdzie spadl, bo go sledzili na swoich radarach z tektury.
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    @Frustrat
    GW powazna gazeta?
    już oceniałe(a)ś
    0
    2
    @mcn

    W ogóle cały ten tekst tylko pokazuje, dlaczego AI nie zastąpi dobrych dziennikarzy i tłumaczy, nawet jeśli tłumaczony był samodzielnie. Po prostu będzie się uczyła na takich właśnie tekstach - czy to swoich, czy napisanych pod jej wpływem. Bo jest jeszcze coś takiego jak (różna) struktura zdaniowa, w tym (różna) kolejność informacji, różny zakres użycia strony biernej oraz imiesłowów i tak dalej.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    "...zaginął... F-35B... Pilot katapultował się, po czym maszyna poleciała dalej."
    Zaczęło się, początek buntu maszyn ;-)))
    @DonDiaz
    W sumie nic nowego.
    Pamiętam taki przypadek z końcówki PRL, pilot MiGa-23 katapultował się z powodu utraty ciągu silnika - a silnik przestał się krztusić i samolot poleciał dalej, przeleciał Niemcy (jedne i drugie) i w końcu spadł w Belgii, gdy skończyło się paliwo.
    już oceniałe(a)ś
    19
    0
    @tymo

    Przy tym spadł komuś na dach.

    TomiK
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    @DonDiaz
    Nie zaczęło się, gdyby się zaczęło to nie pilot się tylko maszyna by pilota katapultowała, trochę mnie bawi wizja, że katapultowany pilot poleci dalej, a maszyna opadnie na spadochronie i zadzwoni na 911...
    już oceniałe(a)ś
    8
    0
    Jeśli mają u nas problem z serwisem tego co jest to co dopiero będzie z F-35?
    @kret_74
    O tych problemach anglojęzyczna prasa pisze już od wielu lat. Serwis jest skomplikowany i bardzo drogi, więc w przypadku polskiego F35 należy patrzyć z optymizmem w przyszłość.
    już oceniałe(a)ś
    7
    0
    @kret_74
    Jak to jak ? Nasi na gumkę recepturke naprawia i będzie lecieć dalej
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @calvados
    Nie ma problemów których nie da się rozwiązać za pomocą trytki, taśmy izolacyjnej i gumy do żucia.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @marokl
    Jeszcze jest wd40.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    A ten naszpikowany elektroniką samolot to nie mógłby na autopilocie dolecieć do bazy i wylądować? ILS cat. 3 powinien załatwić sprawę.
    @realista_eu
    Być może któraś z 900 czekających na wdrożenie poprawek oprogramowania na to pozwoli.
    już oceniałe(a)ś
    9
    0
    @realista_eu
    A Ty myślisz, że pilot się katapultował, tylko dlatego, że mu się znudziło latanie?
    już oceniałe(a)ś
    10
    1
    @realista_eu
    Wyślij im CV czy coś, ekspert twojego kalibru marnuje się w internecie.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @realista_eu
    tak, i jeszcze dowieźć gorącą pizzę
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Na F-35 szkoda pieniędzy. Lepiej kupić drony.
    @welarg2
    I to i to jest potrzebne.
    już oceniałe(a)ś
    9
    4
    @welarg2
    Drony zdolne do walki powietrznej to póki co kwestia odległej przyszłości; życie to nie "Top Gun 2" ;-)
    już oceniałe(a)ś
    11
    5
    @welarg2
    Lepiej nie mędrkuj, o ile się nie znasz, tylko oceniasz nań”chłopski rozum”
    już oceniałe(a)ś
    5
    2
    @assp
    US Army nie stać na ciągłe naprawy F-35. Więc nasz budżet też tego nie wytrzyma.
    już oceniałe(a)ś
    8
    3
    @welarg2
    US Army nie ma samolotów.
    już oceniałe(a)ś
    5
    2
    @jorn
    a właśnie że ma :) US Army posiada pewną ilość samolotów wsparcia i transportu, oraz setki śmigłowców bojowych.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @BlakeS
    pomyłka. Setki - a dokładniej 193 - to ma samoloty. Śmigłowców jest ponad 3300.
    już oceniałe(a)ś
    3
    0
    @hardy
    Tu nawet nie chodzi o psucie. Powłoką pochłaniająca fale elektromagnetyczne wymaga drogiego serwisu.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    @welarg2
    F35 to wcale nie jest najdroższy samolot, choćby Eurofighter jest droższy w cenie zakupu jak i utrzymaniu. F35 tanieje, bo produkuje się go coraz więcej, to powoli staje się koń roboczy NATO.
    już oceniałe(a)ś
    4
    0
    @welarg2
    Wytrzyma, wytrzyma, bo serwis staje się coraz tańszy, do F35 produkuje się coraz więcej części.
    już oceniałe(a)ś
    3
    2
    @Samotnik1990
    "Wytrzyma, wytrzyma, bo serwis staje się coraz tańszy, do F35 produkuje się coraz więcej części."

    Tak, pewnie. Jutro bedzie kosztowac tyle co serwis roweru.

    To ze cos tanieje to wcale nie znaczy ze jest tanie. A z tym F-35 to jest jeszcze inaczej bo pomimo zapewnien producenta ten koszt wcale tak szybko nie spada.
    Jezeli w USA sie zastanwiaja czy F35 nie jest za kosztowny w eksploatacji to Polska powinna byla pomyslec cztery razy przed kupnem. Bo ameryka moze sobie pozwolic na 30% i ponad deficyty budzetowe, Polska raczej nie.
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    @Samotnik1990
    Mimo upływu lat serwis F35 niestety ale się nie poprawia. Ciągle trzeba czekać na części. A największy obecnie problem to silnik, który wytrzymuje znacznie mniej godzin niż zakładano.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @krd_chicago
    USAF mają po dziurki w uszach F-35 i cały czas się oglądają za czymś w rodzaju F-22 (wykonany w technologii stealth), tylko mniej awaryjnym.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    A mają algorytm pozwalający automatycznie lokalizować pisowców?
    już oceniałe(a)ś
    25
    5
    niepokojący to jest stan umysłu piszących nagłówki w Wyborczej
    @ogniomistrzkalen
    I cały czas się chyba pogarsza.
    już oceniałe(a)ś
    2
    0
    Maja ich w Usa 1783 wiec polowa i tak miazdzy jak sku...syn
    @JimmyDore
    Nie jestem przesadnie mocny w angielskim, ale „DOD plans to procure nearly 2500 F-35s …” oznacza planowanie zakupu
    już oceniałe(a)ś
    5
    0
    @Frustrat

    Lotnictwo kupi tylko polowe zaplanowanej liczby F-35.

    ,,How many F-35s is the USAF buying?
    The Air Force plans to buy 48 a year until 2028, and beyond that, it is still planning to buy 980 F-35s in total, to reach its never-altered original goal of 1,763 of the fighters.Jul 3, 2023
    F-35 Production Challenged to Keep Up with Demand
    - Air Force Magazine

    airandspaceforces.com
    www.airandspaceforces.com › f-35-production''
    już oceniałe(a)ś
    0
    3