Myto trzeba będzie płacić od 2015 r. - zapowiedział nowy niemiecki minister transportu Alexander Dobrindt, zacierając ręce, że z opłat za autostrady w ciągu kolejnych lat do budżetu kraju wpłyną miliardy euro.

W Niemczech jest ich blisko 13 tys. km. Prace nad projektem zmian w przepisach już się zaczęły. I w tym roku ma on trafić do Bundestagu. O tym, czego mogą się spodziewać kierowcy między Renem a Odrą, sporo już wiadomo.

By wjechać na autostradę, kierowcy samochodów osobowych (ciężarówki płacą już od 2005 r.) będą musieli kupić winietę. Podobny system obowiązuje w Austrii, Czechach i na Słowacji. Cena winiety nie jest znana. Prasa pisze jednak, że może ona kosztować nawet 100 euro na rok. To o niecałe 20 euro więcej niż w Austrii.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Aleksandra Sobczak poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    Nareszcie !!!! To skandal ze Niemcy musza placic za poruszanie sie po watpliwej jakosci polskich drogach !!!
    @rockville Albo nie byłeś w Niemczech, albo w Polsce. Polskie autostrady są nowe i w związku z tym są w znacznie lepszym stanie, niż niemieckie (!) Jedyny minus, że jest ich dużo mniej. Ale płaci się tylko za faktycznie przejechany odcinek, bez jakiś śmiesznych winietek na rok, więc jest ok.
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    Jeśli eurobolszewicy chcą się na coś przydać, niech spowodują, żeby autostrady we wszystkich krajach UE były za darmo. Przykład Niemeic udowadnia, ze dobrze rozwinięta sieć darmowych autostrad ma gigantyczny wpływ na gospodarkę, przepływ towarów i ludzi. Tam niektórzy Niemcy nie widza nic złego w tym zeby jeździć do pracy codziennie po 100 czy 150 km. Zamieszkanie w mniejszych miejscowościach i dojeżadżanie do pracy dobrze wpływa na rozwój lokalnych ośrodków.
    już oceniałe(a)ś
    15
    4
    Bo się wszyscy przyzwyczaili,że po Niemczech za friko się jeżdzi!!Zupełnie słuszna decyzja!!
    już oceniałe(a)ś
    9
    7
    System winiet to przestarzałe i prymitywne rozwiązanie. Przecież Niemcy sami wprowadzili już najnowocześniejszy system satelitarny TollCollect pobierania opłat od ciężarówek. Teraz niech go rozszerzą na osobówki a krótkoterminowe winietki tylko dla jednorazowych tranzytowców i spoko.
    już oceniałe(a)ś
    5
    4
    za zniszczenia wojenne powinno zostac tak jak jest powinni jeszcze budowac w calej europie za frii placic jedynie powinni bracia ze slunka i opola i zakazac wjazdu do holandii bo jak szarancza ludziom prace zabieraja a przeciez maja niemieckie paszporty do do niemiec do robotyzreszta mysle ze nawet rodowity pies z rodowodem ma tylko jeden paszport jak ma dwa to nie rasowiec a kundel
    już oceniałe(a)ś
    3
    7