Prawie każde dziecko od najmłodszych lat próbuje śpiewać, grać na instrumentach muzycznych, stawia pierwsze taneczne kroki, rysuje lub chętnie zajmuje się sportem. Marzy o byciu księżniczką, strażakiem lub gwiazdą estrady. Rodzice chcą, aby ich potomstwo odnosiło sukcesy, szukają więc różnych możliwości rozwoju swoich maluchów.

Nie wszystkie talenty dziecka możemy dostrzec od razu, niektóre ujawniają się z czasem. Jeśli jednak w miarę wcześnie rozpoznamy jego predyspozycje, ma ono szansę na dalszy rozwój umiejętności. Najważniejsza jest kreatywność, to dzięki niej możemy zaspokoić ciekawość poznawczą malucha i pokazać mu różne kierunki rozwoju. Bardzo często w dorosłym życiu albo żałujemy zmarnowanych talentów, mamy żal do rodziców, że musieliśmy robić rzeczy, na które nie mieliśmy ochoty, albo wręcz odwrotnie, cieszymy się, że potrafili zaszczepić w nas miłość do różnych dziedzin. Z własnego doświadczenia wiemy, że nie należy do niczego przymuszać dzieci, bo może to wywołać skutki odwrotne do założonych. Maluch też powinien mieć wybór, dlatego najlepiej przedstawić mu różne opcje, wzbudzić zainteresowanie poprzez atrakcyjną formę zajęć opartą na zabawie, a następnie nagradzać za zaangażowanie.

Kiedy myślimy o talentach czy umiejętnościach dzieci, najczęściej przychodzą nam do głowy zdolności muzyczne, plastyczne lub sportowe. Zapominamy jednak, że maluchy mają niezwykłą zdolność do przyswajania języków. Świetnie widać to na przykładzie dzieci dwujęzycznych, wychowanych w innym kraju lub w rodzinie, w której rodzice pochodzą z różnych krajów. Maluchy poznają w naturalny sposób jednocześnie dwa języki lub więcej, co daje im ogromne możliwości rozwoju.

Bazując na niezwykłych właściwościach dziecięcego mózgu, opracowano przyjazne metody nauki języków dla najmłodszych. Oczywiście największą popularnością cieszy się język angielski. Powstają szkoły językowe, w których pojawiają się kursy przeznaczone już dla trzymiesięcznych dzieci. Autorką jednej z popularniejszych dzisiaj metod nauczania angielskiego wśród uczniów w kategoriach wiekowych od 0 do 19 lat jest brytyjska lingwistka Helen Doron. Opracowała ona metodę nauczania, która została oparta na wielu technikach aranżujących takie warunki do nauki, jakie mają dzieci dwujęzyczne. W szkołach językowych uczących metodą Helen Doron główną rolę odgrywają lektorzy, którzy są pewnego rodzaju animatorami inicjującymi zabawy z dziećmi, porozumiewając się z nimi tylko w języku angielskim. Przez zabawę maluchy poznają słownictwo i uczą się poprawnej wymowy. Tego typu zajęcia wymagają od dzieci sporej aktywności, wszyscy uczestnicy biorą udział w grach i zabawach opartych na określonej tematyką kursu fabule. To daje im możliwość rozwijania wielu innych umiejętności, takich jak śpiew czy zdolności aktorskie. W zajęciach dla najmłodszych mogą, a nawet powinni uczestniczyć również rodzice, aby obserwować postępy, a przede wszystkim spędzać produktywnie czas ze swoją pociechą. W domu cała rodzina może wspólnie korzystać z multimedialnych materiałów pomagających utrwalać przerabiany materiał. Pamiętajmy, że maluchy, które na samym początku swojej drogi poznają pierwszy język obcy, w przyszłości z łatwością będą uczyły się kolejnych. Dajmy im tę możliwość.

Więcej
    Komentarze