Merkantylizm jest doktryną ekonomiczną charakterystyczną dla wczesnej epoki nowożytnej i kształtowania się imperiów kolonialnych w XVII i XVIII wieku. Pojęcie zostało wprowadzone przez Jeana Baptiste'a Colberta i spopularyzowane głównie przez krytyków merkantylizmu, przedstawicieli klasycznych teorii ekonomicznych , w tym Adama Smitha.

W średniowieczu powszechne było mniemanie, że źródłem bogactwa jest posiadanie kruszcu. Złoto i wyroby z metali szlachetnych, regalia, ale też relikwie świętych były wyznacznikami władzy i potęgi i przesądzały o statusie danego władcy. Za wyznacznik rozwoju uważano tym samym skuteczne wojny i najazdy gwarantujące łupy. Paradygmatem epoki średniowiecza było pierwszeństwo symboliki nad rzeczywistą wartością rzeczy, co wyrastało z przekonań religijnych i feudalnej, piramidalnej organizacji społeczeństwa średniowiecznego chrześcijaństwa.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Więcej
    Komentarze