Średniowieczna sztuka i wirtualna rzeczywistość. Niebo i kręgi piekielne. Krzysztof Garbaczewski i 19-letni raper Koza jako dramaturg. "Boska komedia" w Teatrze Powszechnym w Warszawie to monumentalne antymisterium - ujmujące i męczące zarazem.

Krzysztof Garbaczewski z XIV-wiecznego tekstu o wędrówce przez piekło, czyściec i niebo zrobił teatr ogromny - ale i przechodzący od medytacji do zmęczenia. Reżyser, znany z poszukiwań na pograniczu sceny i wirtualnej rzeczywistości, zdradza ostatnio skłonności i do literatury klasycznej, i do monumentalizmu właśnie. „Boska komedia”, zrealizowana z debiutującym w roli dramaturga raperem Kozą (rocznik 2000), to chyba apogeum tych poszukiwań.

Wielka góra, nieustannie kręcąca się w jednostajnym rytmie sceny obrotowej; krążący wokół niej tłumek aktorów; ekrany, śpiewy, dymy, transowa muzyka. Postaci tego teatralnego fresku odgrywają mikrosceny z życia piekła, czyśćca i nieba niczym na obrazach Hieronima Boscha. Ich sylwetki są zdeformowane kostiumami w duchu Kantora czy Szajny, z mackami czy dodatkowymi głowami (autorem kostiumów jest Sławomir Błaszewski). Spektakl w Powszechnym to chwilami wręcz pastisz średniowiecznej sztuki.

icon/Bell Czytaj ten tekst i setki innych dzięki prenumeracie
Wybierz prenumeratę, by czytać to, co Cię ciekawi
Wyborcza.pl to zawsze sprawdzone informacje, szczere wywiady, zaskakujące reportaże i porady ekspertów w sprawach, którymi żyjemy na co dzień. Do tego magazyny o książkach, historii i teksty z mediów europejskich. 
 
Anna Gamdzyk-Chełmińska poleca
Podobne artykuły
Więcej
    Komentarze
    Recenzja w punkt oddaje moje spostrzeżenia. Miejsce tego zjawiska nie jest w teatrze, to pomyłka. Widz uwięziony w pozycji siedzącej, czwarta ściana, wektor patrzenia na wprost...klasyczne potraktował nas Garbaczewski, proponując zjawisko totalne. I w takim chcę uczestniczyć, może w galerii, może na sesji medytacji, w ramach jakiegoś współuczestnictwa. Reżyser wyprzedza formalnie teatr, ale nie znalazł jeszcze formy czy pozycji lub roli dla swego odbiorcy.
    już oceniałe(a)ś
    1
    0