Fot. Photograph by Lorenzo Mennonna. By permission of Ministero per i Photograph by Lorenzo Mennonna.
Rzeźbiarze - pionierzy renesansu we Florencji
U progu XV w. humanista Leonardo Bruni napisał laudację na cześć Florencji, która przez swoje położenie, klimat, instytucje społeczne, ale również architekturę i geniusz mieszkańców, pretendowała do miana idealnego miasta. W Palazzo Strozzi można podziwiać błyskotliwą paradę arcydzieł, układających się w nowe spojrzenie na świt renesansu. To m.in. sceny ofiary Izaaka, które Filippo Brunelleschi i Lorenzo Ghiberti w 1401 r. przedstawili w konkursie na autorstwo drugich drzwi florenckiego baptysterium. Data tej potyczki jest zwykle uznawana za próg epoki. Wystawa dowodzi, że jej pionierami byli właśnie rzeźbiarze.
Epokę zdominował geniusz Donatello (1386-1466), który w długiej karierze wciąż eksperymentował. Imponuje jego monumentalny św. Ludwik z brązu uzupełnionego emalią i górskim kryształem. Z kolei zainspirowany rzymskimi przykładami koń nieomal porusza chrapami, widać każdą żyłkę, prawie słychać rżenie.
Przykład Donatella nauczył malarza Masaccia pokazywać trójwymiarowe bryły, a rzeźbiarz i architekt Brunelleschi wskazał drogę dla malarza Paola Uccella, fanatyka perspektywy. Na wystawie znalazła się wypożyczona z berlińskiego muzeum Bode płaskorzeźba Madonna Pazzi, gdzie czoło matki czule styka się z twarzą dziecka. To jedna z mistrzowskich kompozycji, które dzięki odlewom i modelom z terakoty były następnie powielane we florenckich warsztatach. Także dzięki tym możliwościom 'taniej' sztuki rzeźbiarze jako pierwsi ponieśli 'pochodnię' renesansu.
'La primavera del Rinascimento. La Scultura e le arti a Firenze 1400-1460', Palazzo Strozzi, Florencja, do 18 sierpnia (od 26 września w Luwrze)
Wszystkie komentarze