Bartek Koziczyński ''333 popkultowe rzeczy... lata 90.''
Vesper, Poznań
Poleca Robert Sankowski, dziennikarz ''Gazety Wyborczej''
Dawni grunge'owcy i raverzy wchodzą powoli w wiek średni, więc nostalgia za latami 90. nadciąga wielkimi krokami. Koziczyński już wcześniej zdyskontował sentymenty starszego nieco pokolenia, wydając książkę poświęconą rozmaitym artefaktom popkultury PRL-u. Teraz dokonuje podobnej dekonstrukcji ostatniej dekady XX wieku. ''333 popkultowe rzeczy... lata 90.'' to ułożony w formę słownika z hasłami wyjaśniającymi zarówno genezę, jak i istotę zjawiska zapis dziesięciolecia, w którym MTV wciąż miało status kultowej telewizji muzycznej, rodziło się disco polo, szpanowało się pagerami a kebab był egzotyczną ciekawostką kulinarną. Bartek podkreśla, że jego pisanie jest próbą uchwycenia doświadczenia osób dorastających w latach 90., dlatego jego kompendium niczego nie ocenia lub wartościuje. Bardziej przypomina mętlik, jaki powstawał w głowie kilku czy kilkunastoletniego człowieka w konfrontacji z ówczesną popkulturą. Dlatego obok haseł poświęconych filmowi ''Forrest Gump'', Bogusławowi Lindzie, komputerowi iMac, kreskówce ''Beavis & Butt-Head'' czy fenomenowi książek o Bridget Jones znajdziemy tu takie pozycje jak Shazza, sportowe buty z diodami, klapki marki Kubota, krasnale ogrodowe, teleturniej ''Idź na całość'' czy seria książkowych romansów ''Harlequin''.
Wszystkie komentarze