Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
1 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Sebastiao Salgado urodził się w 1944 roku w Aimorés, małej brazylijskiej miejscowości położonej w stanie Minas Gerais. Wraz z siedmioma siostrami wychowywał się na farmie. Kochał swoją rodzinną ziemię, która w tamtych czasach jawiła mu się jako raj.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
2 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Jako dorosły mężczyzna zdecydował się jednak opuścić swój kraj ze względu na brazylijską dyktaturę wojskową. Osiadł wraz z żoną w Paryżu, gdzie zrobił doktorat z ekonomii. Do Ameryki Południowej powrócił już w roli fotografa.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
3 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
W 1979 roku farmer Genesio Ferreira da Silva odkrył na swojej farmie grudkę złota. Wkrótce okazało się, że w Serra Pelada tego kruszcu jest dużo więcej. Wieść obiegła okoliczne wioski i rozprzestrzeniła się po kraju. Do Serra Pelada zjechał się tłum poszukiwaczy złota.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
4 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Po kilku tygodniach w wiosce było już prawie 100 tysięcy osób.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
5 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Ścisk był ogromny. Skromna wioska zmieniła się w przerażające miasteczko bezprawia, pełne umorusanych błotem mężczyzn i prostytuujących się nastolatek.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
6 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Gdy Salgado zobaczył gigantyczną dziurę w ziemi, w której pracowało pięćdziesiąt tysięcy osób, bez żadnego odgłosu działającej maszyny, stwierdził, że dotarł do początku czasów.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
7 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Zdobycie pozwolenia na udokumentowanie tego, co działo się w Serra Pelada, nie było jednak łatwe. Reżim wojskowy był temu przeciwny, a zanim Salgado mógł rozpocząć swoją pracę, minęło aż sześć lat.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
8 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
To, co szczególnie przykuwa uwagę w fotografiach Salgado, to kontrast między jasnymi i ciemnymi barwami. Nie bez powodu budzą one skojarzenia ze światem podziemi i życiem po życiu.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
9 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Fotograf był często krytykowany za styl swoich prac. Susan Sontag w "Widoku cudzego cierpienia" pisała o tym, że estetyzuje biedę, że przedstawia ją w atrakcyjny sposób, przez co czyni ją abstrakcyjną, oderwaną od ubogich ludzi, którzy naprawdę cierpią. Nazywany był też często "fotografem rynsztoków".
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
10 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Czy jednak fotografia dotykająca cudzego cierpienia może być piękna? Może to właśnie dlatego nas tak porusza.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
11 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Dzisiaj na zalanej powodzią kopalni złota w Serra Pelada znajduje się jezioro.
Fot. Sebastiao Salgado/Fotografiska Tallinn
12 z 12
Sebastiao Salgado - Gold
Sebastiao Salgado nie tylko swoimi fotografiami zwraca uwagę na los drugiego człowieka. Współpracował z Lekarzami bez Granic, jest ambasadorem dobrej woli UNICEF oraz współzałożycielem Instituto Terra, fundacji, która finansuje działania służące ochronie przyrody.
Wszystkie komentarze
jest absolutnie wspaniały!