Fot. Maciej Zienkiewicz / Agencja Wyborcza.pl
1 z 12
Nazwisko Magdaleny Abakanowicz znane jest miłośnikom sztuki na całym świecie. Jej tkane rzeźby zwane abakanami, które tworzy od lat 60., uznawane są za przełomowe, niezwykle oryginalne dzieło, a tłumy jej rzeźbiarskich figur z sukcesem są wystawiane w przestrzeniach publicznych USA, Włoch czy Japonii. Na zdjęciu artystka w swojej pracowni.
Fot. Karolina Sikorska / Agencja Wyborcza.pl
2 z 12
Dużą popularnością cieszyły się amerykańskie wystawy Magdaleny Abakanowicz - na dachu nowojorskiego Metropolitan Museum (w 1999 r.) i plenerowa realizacja 'Agora' w Grant Parku w Chicago (2006 r.). Na zdjęciu przygotowuje w odlewni tę drugą.
PIOTR SKÓRNICKI / Agencja Wyborcza.pl
3 z 12
W Polsce największa plenerowa grupa rzeźb Magdaleny Abakanowicz 'Nierozpoznani' (112 kroczących żeliwnych korpusów) stanęła w parku na Cytadeli w Poznaniu. Na zdjęciu z 2014 r. widać ślady po wyrwanej przez chuliganów i przewróconej figurze
Fot. Adam Kozak / Agencja Wyborcza.pl
4 z 12
Magdalena Abakanowicz urodziła się 20 czerwca 1930 roku w Falentach pod Warszawą. Mieszkała na warszawskim Mokotowie, na osiedlu Pod Skocznią, gdzie chciała stworzyć plenerowy park swoich rzeźb. Na zdjęciu na tle rzeźb w Warszawie, ale w innym miejscu - w parku Traugutta przy ul. Sanguszki
Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Wyborcza.pl
5 z 12
Zaczynała od malarstwa, ale szybko znalazła własny środek wyrazu. Wprowadziła techniki tkackie do galerii sztuki nowoczesnej. Oderwała tkaniny od ściany, umieszczając je w przestrzeni. Pisała o nich: 'Drażniły ludzi. Były nie w porę. W tkactwie gobelin francuski, w sztuce: pop-art i sztuka konceptualna, a tu [formy] magiczne, skomplikowane, ogromne'. Na zdjęciu 'Plecy'.
Fot. Bartosz Bobkowski / Agencja Wyborcza.pl
6 z 12
Abakany stały się przepustką do światowych galerii. Zachwyciły krytyków i publiczność w 1962 roku na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie. Trzy lata później, na Biennale w Sao Paulo, Magdalenę Abakanowicz nagrodzono za nie złotym medalem. Na zdjęciu rzeźba w ogrodach Zamku Królewskiego w Warszawie.
Fot. Karolina Sikorska / Agencja Wyborcza.pl
7 z 12
Eksperymentowała w rzeźbie z coraz to nowymi materiałami - tłumy postaci i figur tworzyła z drewna, brązu, kamienia. Pisała: 'Będę zapewne zawsze porzucała jedne techniki i materiały na rzecz drugich, nie porzucając jednak wątku wypowiedzi. Najciekawiej jest posługiwać się techniką, której się jeszcze nie zna, i budować formy, których się nie zna'. Na zdjęciu - Magdalena Abakanowicz w odlewni w Śremie.
Fot. Wojciech Druszcz / Agencja Wyborcza.pl
8 z 12
Spektakl "Alteracje alteracji" na otwarcie wystawy prac Magdaleny Abakanowicz. Był on autorskim projektem Abakanowicz i Japonki Akiko Motofuji (na zdjęciu).
Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Wyborcza.pl
9 z 12
Magdalena Abakanowicz reprezentowała Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji w 1980 roku. Brała też udział w słynnej, historycznej wystawie analizującej założenia i spuściznę sztuki feministycznej 'WACK! Art and the Feminist Revolution' w MOCA, Museum of Contemporary Art w Los Angeles (2007). Na zdjęciu rzeźba 'Przyjaciele'.
Fot. Kamila Kubat / Agencja Wyborcza.pl
10 z 12
Rzeźby Magdaleny Abakanowicz 'Rycerze Króla Artura' przed Muzeum Narodowym we Wrocławiu, 2013 rok.
Fot. Mateusz Skwarczek / Agencja Wyborcza.pl
11 z 12
Wystawa Magdaleny Abakanowicz w Muzeum Narodowym w Krakowie w 2010 roku - na zdjęciu rzeźby "Ugłowione".
Fot. Karolina Sikorska / Agencja Wyborcza.pl
12 z 12
W 2010 r. została odznaczona Federalnym Krzyżem Zasługi Republiki Federalnej Niemiec, a wcześniej m.in. orderem Pour le Mérite za zasługi w dziedzinie nauki i sztuki. Na zdjęciu Magdalena Abakanowicz z doktoratem honoris causa ASP w Poznaniu, 2002 rok
Wszystkie komentarze