Jeśli chodzi o trasy kolejowe, to wciąż jesteśmy w XIX wieku, nie łączymy Polski, posklejanej z sieci różnych zaborów - mówi w 'Temacie dnia' Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jego zdaniem, należy dobrze się zastanowić czy potrzebujemy kolei wielkich prędkości (250 km/h) i tzw. 'igreka' (to trasa kolejowa do Łodzi, która rozgałęzia się do Poznania i Wrocławia). I zwraca uwagę, że na Śląsku wciąż są linie kolejowe, po których pociągi jeżdżą 20 km/h. Rząd chwali się, że dorzucił 28 mld złotych na drogi, a tymczasem brakuje 40 mld na utrzymanie infrastruktury kolejowej - dodaje rozmówca Martyny Mroczek-Kowalik.
Więcej
    Komentarze
    "Polski, posklejanej z sieci różnych zaborów " Ktoś jeszcze nie zauważył, że jeśli granica międzynarodowa przetrwała lata, albo wręcz stulecie - to należało to zachować jako granicę wewnętrzną? Postulat Nr 1: Na obecną mapę Polski nakładamy linie granic międzynarodowych z ostatnich stu-stu pięćdziesięciu lat: sprzed I Wojny Światowej oraz z okresu międzywojennego. I republiki ukształtowały się same. Postulat Nr 2: Dzielimy Polskę na 7 autonomicznych państw (republik), o granicach przebiegających wzdłuż wcześniej wykreślonych granic historycznych: 1 GDAŃSK - w granicach międzywojennego Wolnego Miasta Gdańska, 2 MAŁOPOLSKA - w granicach historycznej Galicji (oczywiście tej jej części, która dziś jest w Polsce), plus kilka wsi na Orawie i Spiszu, 3 POLSKA CENTRALNA - w granicach historycznego zaboru rosyjskiego (największa z republik), 4 ŚLĄSK - na początek w granicach międzywojennego autonomicznego województwa śląskiego, z możliwością rozszerzenia go na podstawie plebiscytu, 5 WARMIA I MAZURY - w granicach południowej części międzywojennych Prus Wschodnich, 6 WIELKOPOLSKA-POMORZE - w granicach tej części zaboru pruskiego, która po I Wojnie Światowej wróciła do Polski, czyli województwa poznańskie i pomorskie sprzed r. 1938, 7 ZIEMIE ZACHODNIE - większość terenów pomiędzy międzywojenną a obecną granicą zachodnią, z wyjątkiem obszaru plebiscytowego. + Tymczasowy obszar plebiscytowy: na tej części historycznego obszaru plebiscytowego z r. 1921, która po plebiscycie przypadła Niemcom (niechaj dzisiejsza ludność Opola, Gliwic czy Zabrza sama zdecyduje, czy woli mieszkać na Ziemiach Zachodnich czy na Śląsku - po plebiscycie dojdzie chyba do podziału między te dwie republiki). PS A transport powinien być sprawny nie tylko niezależnie od granic administracyjnych, ale również w poprzek granic międzynarodowych!
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Śląsk to nie zabór, Śląsk nie miał nic z Polską wspólnego od 13-14. wieku
    @Andrzej Duda No tak bylo
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @Andrzej Duda Oj,specjalista od historii Slaska jestes takim,jak od historii Wielkopolski. Po poznansku powiem ze rzniesz w cymbergraja. Mam nadzieje,ze juz nie bedziesz nas "oswiecal" podobnymi relacjami.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @m2rket Wieso dann polnisch als Vortragssprache? Ob jetzt'do nur dojtsch, net na. Auch ojs Mundsproch-jesli ktos chce moge przetlumaczyc.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    @nowyobywatel 1 "żyli tam Polacy" Owszem, Polacy żyli tam t a k ż e . Jak jednak wykazał plebiscyt z 1921 r. - chyba nie stanowili większości. 2 "Śląsk tak mocno walczył o bycie w granicach nowej Polski" C z ę ś ć Śląska o to walczyła. Zresztą, z dość dużą pomocą z ówczesnej zagranicy czyli z Polski. Inna część Ślązaków walczyła o coś wręcz przeciwnego, czyli o pozostanie w granicach Niemiec. Także z dużą pomocą z głębi Niemiec. No i była też niewielka liczba Ślązaków dla których sytuacją idealną byłby Górny Śląsk niepodległy. @bateaux-mouches A może być zajrzał choćby do Wikipedii. pl.wikipedia.org/wiki/Podzia%C5%82_administracyjny_II_Rzeczypospolitej Łacno dostrzeżesz, że w II RP mówiono o: - 6 województwach z dawnego Królestwa Polskiego, - 4 województwach na Kresach Wschodnich, - 4 województwach w Galicji, - 2 województwach w dawnym zaborze pruskim (poznańskie i pomorskie) oraz o - 1 województwie z dawnych ziem niemieckich i austriackich (śląskie). Czujesz różnicę: to "dawny zabór" a tu "dawne ziemie". Mógłbyś także wygooglać coś o tzw. Trójkącie Trzech Cesarzy. W 2004 r. zamontowano tam tablice z napisem zaczynającym się od słów: "W miejscu, w którym niegdyś stykały się granice trzech zaborów dzisiaj świętujemy wstąpienie Polski do Unii Europejskiej [...]" Lecz po 9 latach umieszczono nową tablicę ze zmienionym napisem, informującym, że w tym miejscu stykały się dawniej "granice trzech państw". Albowiem Śląsk przed I Wojną Światową nie był pod żadnym zaborem; kiedy Polskę rozbierano, już od ładnych paru stuleci nie należał do państwa polskiego.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    chyba zapomnieliscie jaka mordega byl remont trasy miedzy Lodzia i Warszawa..?
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Moim zdaniem potrzeba modernizować obecne główne linie do 200 km . Natomiast ważniejsze są moim zdaniem koleje aglomeracyjne, które łączą małe i średnie miasta z dużymi aglomeracjami, tak aby ludzie z prowincji mogli codziennie dojechać do pracy. To zaaktywizowałoby gospodarczo rejony zacofane. Wiele miast w Polsce nie ma w ogóle połączeń kolejowych.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    A przy okazji remontuje się bez sensu linię Warszawa Poznań, bo są pieniądze z Unii. PKP nie miała gdzie je wydać więc postanowiła zrobić remont remontowanej trasy.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0
    Furgalski ma rację. W Polce nie potrzeba KDP o prędkościach rzędu 250km/h i więcej. Niech będzie sensowna sieć torów, jakość torowisk pozwalająca wykorzystać aktualny tabor (np. Pendolino 200km/h) i sensowne czasy przejazdów na wielu trasach zamiast super szybkich połączeń na tylko kilku. No i przydałoby się wybudowanie kilku nowych tras kolejowych. Autostrady można a torów nie można. Np. Warsza-Wrocław przez Łódź. Wcale nie musi być KDP - wskazane 200km/h wystarczy, pasażerowie i tak będa wniebowzięci.
    @forest.wallander "Np. Warsza-Wrocław przez Łódź." Każdy rzut oka na mapę przekonuje nas, że trasa z Warszawy do trzeciego oraz czwartego największego miasta w Polsce przebiegać może po linii niemal prostej. Aż się prosi, żeby to połączyć: zarówno autostradą jak i dostatecznie szybką koleją.
    już oceniałe(a)ś
    0
    0