Co roku z początkiem roku szkolnego na nowo rozpoczyna się dyskusja na temat prac domowych - czy ich zadawanie w ogóle ma sens? Czy zadania można konstruować inaczej, by stały się ciekawsze? Niestety często prace domowe stają się wyzwaniem dla rodziców, nie uczniów. Co więcej, zadania przysparzają rodzicom wiele frustracji. Co robić, by nie dochodziło do odwrócenia ról? Kwestię prac domowych w dzisiejszym 'Pokoju nauczycielskim' Olga Woźniak porusza z psychologiem Tomaszem Kuźmiczem, który odpowiada na pytanie o istnienie idealnej pracy domowej oraz o rolę emocji w zapamiętywaniu. Zapraszamy.
Więcej
    Komentarze
    Na zajęciach z prac ręcznych mieliśmy w domu zrobić karmik dla ptaków z drewna. Znajomy stolarz zrobił mi fachowo i dostał ocenę dobrą, bo pani się przyczepiła, że za bardzo wypasiony. A mnie wystarczyło, bo stolarką się nie param a po co mnie gorsze oceny na świadectwie ha?
    już oceniałe(a)ś
    1
    0
    Mam dziecku pozwolić na przyniesienie źle zrobionej pracy, bo to będzie dla niego bardziej kształcące? Praktyka jest taka, że kiedy dziecko dostanie słabą ocenę, to nauczyciel uwzględni ją w średniej, która dla niego będzie podstawą do wystawienia oceny końcowej. Nauczyciel co prawda ma prawo nie uwzględniać ocen z prac domowych w ocenie końcowej, w szczególności, kiedy widzi, że dziecko już opanowało ten materiał. W praktyce jednak średnia jest głównym narzędziem wykorzystywanym przez większość nauczycieli moich dzieci przy wystawianiu oceny końcowej.
    @pikomat
    Bo to braki w wykształceniu na temat roli oceny w szkole lub/i przyzwyczajenia "odziedziczone" po starszych nauczycielach. Ocena (w klasach starszych liczbowa, w młodszych opisowa tj. słowna a nie słoneczka, chmurki i buźki) ma kilka funkcji i daje informację o sytuacji tu i teraz. W ogóle nie musi być zapisana do dziennika ani nie musi być ostateczną informacją, bo ma m.in. funkcję kształcącą i uczeń może na jej podstawie uzupełnić jakieś braki. A ocena końcoworoczna nie jest wypadkową, tzw. średnią, z ocen tylko subiektywną informacją od nauczyciela w jakim stopniu uczeń opanował wymaganą wiedzę i umiejętności. Na pewno nie ile razy musiał poprawiać ocenę (uzupełniac braki), ile razy nie odrobił pracy albo jak długo uczył się danej partii materiału lub opanowywał daną umiejętność.
    już oceniałe(a)ś
    2
    1
    Praca domowa? A kiedy ją zrobić? Dla przykładu dziecko w szkole muzycznej w klasie 7 ma 45 godzin zajęć obowiązkowych w szkole, to już więcej niż etat dorosłego człowieka.
    już oceniałe(a)ś
    1
    1