We wstępie do nowego wydania Zemsty Boga Kepel wspomina, że pierwsza recepcja jego książki w akademickim środowisku Francji była bardzo wroga i że od tej pory postanowił wycofać się z wszelkich teoretycznych syntez. Choć nigdzie nie mówi tego wprost, z jego analiz wynika pewna prawidłowość, która przez krytyków Kepela została odebrana jako podejrzanie reakcyjna.
Wbrew temu bowiem, co chcieliby sądzić zwolennicy laickości, fundamentalizm nie jest zjawiskiem przygodnym i marginalnym; jest fenomenem z gruntu nowoczesnym - stanowi odpowiedź na agresywną modernizację. Wszędzie tam, gdzie oświecenie przybiera postać bezlitosnej walki z religijnym zabobonem, gdzie dominuje retoryka walki, odmawiająca elementarnego uznania wierze, religia schodzi do podziemia, przyczaja się i czeka na sprzyjający moment, w którym mogłaby oddać cios, odmawiając analogicznego uznania świeckiej formie życia.
Materiał promocyjny
Materiał promocyjny
Wszystkie komentarze