Benefity pracownicze są jednym z elementów employer brandingu; oznaczają konkretne korzyści wynikające z pracy w danej organizacji. Właśnie dlatego warto uwzględniać je już na etapie ogłoszenia rekrutacyjnego. O tym, że benefity zwiększają skłonność pracowników do wiązania się z firmą, przekonanych jest aż 97 proc. pracodawców i przedstawicieli działów HR reprezentujących duże przedsiębiorstwa (powyżej 250 pracowników) i 91 proc. reprezentantów średnich podmiotów (od 50 do 250 pracowników) - wynika z badania zrealizowanego przez ICAN Institute na zlecenie VanityStyle. Mimo to nadal nie wszystkie organizacje promują świadczenia pozapłacowe w ogłoszeniach o pracę. Część przedstawia je dopiero podczas procesu onboardingu, czyli już po zatrudnieniu kandydata.
Podanie listy oferowanych benefitów w ogłoszeniu o pracę może przyciągnąć potencjalnych kandydatów i zwiększyć atrakcyjność oferty.
Aby polityka benefitowa przynosiła realne korzyści – w tym budowała długofalową lojalność zatrudnionych – musi odpowiadać na autentyczne i aktualne potrzeby pracowników – zaznaczają autorzy sondażu ICAN Institute. Tymczasem 53 proc. badanych uważają, że benefity oferowane przez pracodawcę nie są dopasowane do ich potrzeb.
Jak wynika z raportu „Oferty pracy w Polsce" przygotowanego przez Grant Thornton, w lipcu 2023 r. przedsiębiorstwa opublikowały około 285,7 tys. nowych ogłoszeń o pracę. Pracodawcy chętnie konkurują o pracowników, próbując przekonać ich do siebie bogatym pakietem benefitów. W lipcu 2023 roku, podobnie jak i w poprzednich miesiącach, najczęściej publikowaną zachętą w ofertach pracy były szkolenia. Jakie benefity pozapłacowe znalazły się na kolejnych miejscach?
Jak to się ma do benefitów pożądanych przez pracowników? Z badania zrealizowanego przez ICAN Research wynika, że najatrakcyjniejszym benefitem, z którego chciałoby skorzystać aż 58 proc. przedstawicieli średnich i dużych firm, jest dofinansowanie wypoczynku. Jakie inne benefity wskazali ankietowani?
W kolejnej dziesiątce najbardziej pożądanych benefitów pojawiły się znane od lat świadczenia, takie jak samochód służbowy, wyjazdy integracyjne, ubezpieczenia emerytalne, a jednocześnie - nowe benefity. Na te ostatnie zapotrzebowanie ciągle rośnie, a są wśród nich np. dostęp do konsultacji z psychologiem czy do aplikacji wspierających zdrowie psychiczne. Jak widać, benefity oferowane przez pracodawców i prezentowane w ogłoszeniach o pracę nieco się różnią od tych, z których pracownicy chcieliby skorzystać.
By przyciągnąć nowych pracowników, samo wdrożenie pakietu benefitów firmowych nie wystarczy. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak o nich mówić w procesie rekrutacji. Osoby poszukujące pracy spotykają się często z następującą sytuacją: w ogłoszeniu w sekcji oferowanych benefitów znajdują się korzyści, które powinny być podstawą oferowaną przez pracodawców. Są to często ogólnikowe slogany typu "możliwości rozwojowe", "atrakcyjne wynagrodzenie", "przyjazna atmosfera", "ciekawe benefity". Takie sformułowania mogą jedynie zniechęcić kandydatów. Jak więc prezentować benefity w ogłoszeniach o pracę? Oto kilka rad.
Poszukujący pracy, zapoznając się z ofertą benefitową firmy, wyciągnie wiele cennych wniosków na temat pracodawcy. Między innymi to, czy dba on o pracowników i w jakim zakresie. Jedynie podstawowy wachlarz benefitów - lub ich całkowity brak - sprawia wrażenie, jakby firma nie dbała o swój zespół. To samo dotyczy sytuacji, gdy pracodawca uznaje za benefity rzeczy absolutnie oczywiste i niezbędne do wykonywania służbowych obowiązków, jak np. telefon komórkowy. Benefity świadczą dodatkowo o tym, czy dana firma jest innowacyjna.
Niektóre benefity pracownicze, takie jak prywatna opieka medyczna, karta sportowa czy ubezpieczenie medyczne, są postrzegane jako standard na rynku pracy. Jakie benefity będą więc wspierać rekrutację, a przede wszystkim przyciągną uwagę kandydatów? Na pewno oryginalne, takie jak np. workation czy usługi konsjerża. Do przykładów benefitów pracowniczych, które wspierają rekrutację, należy też zaliczyć wszelkie rozwiązania wpływające na wellbeing pracowników.
Do niebanalnych, wyróżniających się benefitów pracowniczych można zaliczyć m.in.:
Należy jednak pamiętać, że oryginalny pakiet benefitów wzbudzi zainteresowanie potencjalnych kandydatów tylko pod warunkiem, że podstawowe kwestie związane z pracą w danej organizacji będą spełniać ich oczekiwania. Benefity powinny być także, jak już wspominaliśmy, optymalnie dopasowane do rzeczywistych potrzeb pracowników.
Subskrypcja stanowi innowacyjny i ciekawy benefit pozapłacowy dla pracowników. Oferta benefitów zawierająca darmowy dostęp do wartościowych treści, które edukują, wspierają i wzbogacają, pozwala wyróżnić się na rynku pracy. W ramach cyfrowej prenumeraty „Wyborczej" pracownicy mogą wzmacniać swoje kompetencje. Otrzymują inspirujące materiały, takie jak wywiady, reportaże, podcasty, kursy, e-booki, webinary o tematyce samorozwoju, wellbeingu, motywacji. Najwyższej jakości content, publikowany w ramach projektu „Odblokuj swój potencjał", porusza także trudne tematy, jak wypalenie zawodowe, depresja, umiejętność radzenia sobie ze stresem w pracy. Nad jakością materiałów czuwają zewnętrzni ambasadorzy:
Benefit, jakim jest subskrypcja „Wyborczej", z pewnością wykracza poza standard oferowany przez większość pracodawców.