Coraz więcej pracodawców poszerza swoje portfolio benefitów o rozwiązania dające dostęp do wiedzy, czyli na przykład dofinansowanie studiów, kursów lub – prenumerata Wyborczej. Są też firmy podchodzące do tematu benefitów zupełnie niestandardowo. Sprawdźmy więc najbardziej zaskakujące świadczenia pozapłacowe na świecie i w Polsce.
Dodatkowy czas wolny to bardzo atrakcyjny benefit, pozwalający pracownikom zachować work-life balance, przeciwdziałający wypaleniu zawodowemu i wpływający pozytywnie na wizerunek firmy. Nie chodzi tu o standardowy urlop okolicznościowy czy urlop na żądanie. Niektórzy pracodawcy oferują swoim pracownikom płatne dni wolne po prostu na realizację ich prywatnych planów i potrzeb. Przykładem może być urlop z okazji urodzin, coraz bardziej powszechny także w polskich firmach. Solenizant nie przychodzi tego dnia do biura, a jeśli jego urodziny przypadają w weekend, to odbiera swój wolny dzień kiedy indziej.
Wyjątkowym, spotykanym w Wielkiej Brytanii, benefitem pozapłacowym jest tzw. Botox Leave, czyli płatny urlop, który pracownik może poświęcić na zabiegi kosmetyczne i upiększające.
Niektórzy pracodawcy na świecie, a również już w Polsce, oferują w ramach benefitu płatny urlop menstruacyjny – dzień lub więcej wolnego, z którego można skorzystać w czasie dolegliwości miesiączkowych. Brzmi ciekawie? To jeszcze nie wszystko.
Panie pracujące w jednej z firm w Japonii mogą liczyć na nietypowe świadczenie, jakim jest urlop na leczenie złamanego serca. Długość wolnego zależy tu od wieku kobiety, która przeżyła zawód miłosny. Jeśli stało się to przed 25. rokiem życia, pracowniczce przysługuje jeden dzień wolnego jeśli przed 29. – dwa dni; natomiast starsze kobiety mogą płakać całe trzy dni.
Atrakcyjnym benefitem są też dodatkowe dni wolne na wakacje. A co jeśli to pracownik może decydować, ile czasu spędzi na urlopie? Netflix umożliwia swoim pracownikom nielimitowany płatny urlop. Mogą oni wziąć w roku tyle wolnego, ile potrzebują – benefit marzenie!
Firma Google jako pierwsza wprowadziła wyjątkowy benefit, jakim jest wsparcie finansowe dla rodzin zmarłych pracowników. Google w Stanach Zjednoczonych wypłaca takiej rodzinie 50 proc. wynagrodzenia zmarłego przez okres 10 lat.
Do tego jeśli zmarły pracownik pozostawił dzieci, firma oferuje im finansowe wsparcie: do 1 tys. dolarów miesięcznie aż do ukończenia przez dziecko 19 lat.
W przypadku studentów to wsparcie trwa aż do 23. roku życia. Rodziny pracowników Google otrzymują takie świadczenie bez względu na to, jaki staż pracy miał zmarły.
Pozostając przy tym smutnym temacie, warto wspomnieć o zaskakującym beneficie oferowanym w Japonii. W kraju, w którym każdy skrawek ziemi jest na wagę złota, niektórzy pracodawcy oferują jako benefit pracowniczy… opłacenie pochówku i miejsca na cmentarzu. O bonie pogrzebowym było też głośno w 2009 roku, kiedy to wszyscy pracownicy fabryki lodówek i chłodni w Belluno na północy Włoch otrzymali po 5 tys. euro na pokrycie kosztów własnego pogrzebu.
Kobiety pracujące w Dolinie Krzemowej nie muszą wybierać pomiędzy karierą a zachodzeniem w ciążę. Firmy Facebook i Apple finansują swoim pracowniczkom zabieg zamrażania komórek jajowych; dzięki niemu kobiety nie muszą przerywać kariery w czasie swojej największej płodności. Zamrażając w ramach benefitu jajeczka, pracowniczki mogą spokojnie odłożyć macierzyństwo na później. Oba koncerny oferują po 20 tys. dolarów na pokrycie kosztów zabiegu i przechowywania materiału.
Ten kontrowersyjny benefit do swojego i tak imponującego pakietu świadczeń pierwszy – w 2014 roku – wprowadził Facebook. Niebawem w ślady giganta social media poszła firma Apple. Benefit wywołał niemałe zamieszanie i dyskusję w mediach społecznościowych.
Pojawiły się wątpliwości, czy firmy powinny zachęcać do odkładania macierzyństwa.
Głos zabrali również zwolennicy tego benefitu, argumentując, że to właśnie poświęcanie się wychowywaniu dzieci powoduje dysproporcje w zawodowych sukcesach kobiet i mężczyzn.
A gdyby tak w czasie, kiedy jesteś w pracy, ktoś wysprzątał Twój dom, i to jeszcze na koszt pracodawcy? Benefit idealny, bo przecież nie każdy lubi uprawiać sport i potrzebuje karty sportowej, ale własne mieszkanie sprzątać musi każdy. Z usługi sprzątania na koszt firmy mogą dwa razy w miesiącu korzystać pracownicy Evernote. Taki sam benefit pozapłacowy zapewnia także warszawska spółka technologiczna Xfaang, świadcząca usługi IT. Wpisując się w ten trend, odpowiednią ofertę dla pracodawców przygotowały już niektóre polskie firmy sprzątające. „Usługi domowe w subskrypcji to idealny wybór dla firm dbających o work-life balance swoich pracowników" – można przeczytać na stronie jednej z nich.
Benefit odciążający pracownika w sferze domowych obowiązków i sprawunków oferują też firmy S.C. Johnson czy Zappos.
Mowa o usłudze concierge, polegającej na wyręczaniu pracowników w ich domowych obowiązkach, takich jak odbiór ubrań z pralni, zakupy czy wymiana oleju w aucie.
Co ciekawe, na polskim rynku także znajdziemy firmę świadczącą tego typu usługi. AskHenry na swojej stronie chwali się listą zleceń wykonywanych dla pracowników firm. Są to między innymi: nadanie listu na poczcie, wyszukanie mieszkania w Londynie, a nawet znalezienie przedszkola dla dziecka.
Ubezpieczenie zdrowotne to najpopularniejszy benefit pozapłacowy, oferowany przez większość firm na świecie. Są jednak pracodawcy, którzy na tym nie poprzestają, troszcząc się również o los czworonożnych przyjaciół pracowników. Ubezpieczenie zdrowotne zwierząt domowych to benefit cieszący się coraz większą popularnością w amerykańskich przedsiębiorstwach.
Na polskim rynku też działają już firmy oferujące ubezpieczenie weterynaryjne jako benefit.
Przekonują one pracodawców do takich rozwiązań, argumentując, że wizerunek firmy przyjaznej zwierzętom może być cennym elementem kampanii PR-owej.
Sieć sklepów Rossmann jako jedna z pierwszych firm w Polsce wprowadziła benefit dla pracowników posiadających koty i psy. Pakiet „Klub Zwierzaka" to całoroczny abonament na opiekę weterynaryjną dla czworonogich pupili. Benefit pozwala skorzystać z konsultacji weterynaryjnych, odrobaczeń, obcinania pazurków, szczepień, a także czipowania. "Klub Zwierzaka" daje nawet dostęp do webinarów i spotkań online z weterynarzami.
Kolejnym „prozwierzęcym" benefitem pozapłacowym jest możliwość przyprowadzenia pupila do pracy. W USA czy Wielkiej Brytanii stanowi to już powszechną praktykę. Czworonogi towarzyszą swoim opiekunom m.in. w Google, Amazon, Apple. Zwierzaki można też już spotkać w wielu polskich firmach.
Taki benefit przynosi wiele korzyści, ponieważ – jak wykazują badania – obecność zwierząt wpływa pozytywnie na produktywność i atmosferę w pracy.
Bliskość futrzastych pupili koi nerwy pracowników, a co więcej – kreuje przyjazny, sprzyjający współpracy klimat.
Takie nietypowe i nowatorskie świadczenia pozapłacowe są odpowiedzią na nowe potrzeby pracowników. Pracodawca, tworząc ofertę benefitów, powinien dziś uwzględniać realia pracy zdalnej i stale zmieniającego się rynku pracownika.
Ciekawe, co jeszcze nas czeka? Na pewno warto, aby pracodawcy stawiali na niesztampowe benefity, jako że przyciągają one najlepszych kandydatów do pracy, a dodatkowo – budują pozytywny wizerunek firmy.
Atrakcyjnym benefitem dla pracowników może być również cyfrowa prenumerata Wyborczej. Wraz z subskrypcją jednego z największych dzienników opiniotwórczych w Polsce otrzymują oni dostęp do bieżących informacji ze świata, okazję do poszerzania wiedzy i korzystania z praktycznych porad. Taka prenumerata to idealny dodatek do urlopowych benefitów, o których pisaliśmy wyżej.