W dyskusjach dotyczących benefitów, przestrzeni pracy, kultury organizacyjnej nie brakuje wątków ekologicznych. Szczególnie nowe pokolenia pracowników, wybierając miejsce pracy, w ogromnej mierze bierze pod uwagę czynniki środowiskowe i społeczne. Badania potwierdzają też, że firmie, która posiada program zrównoważonego rozwoju i podejmuje działania proekologiczne, łatwiej jest przyciągnąć pracowników. Jakie ekologiczne benefity mogą proponować pracodawcy?

Kandydaci do pracy coraz częściej zwracają uwagę na podejście przyszłych pracodawców do zrównoważonego rozwoju, kwestii ESG i dbałości o środowisko naturalne. Dotyczy to szczególnie wchodzących na rynek pracowników. Według raportu Collegium Humanitas „Pokolenie Z na rynku pracy 2023" jedną z najbardziej cenionych przez nich wartości w życiu jest właśnie ekologia. Wskazało na nią 51 proc. ankietowanych. Potwierdzają to także zagraniczne raporty. Na przykład według The Purpose Pulse 71 proc. pracowników z pokolenia milenialsów i pokolenia Z uważa, że ich pracodawca powinien zająć się zmianami klimatycznymi. Oferowanie ekologicznych dodatków stało się więc ostatnio elementem strategii rekrutacyjnych także w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych czy Niemczech.

Zdaniem ekspertów firmy powinny traktować działania ekologiczne w kategoriach inwestycji, nie kosztu, bo to się po prostu opłaca.

Organizacje, które działają ekologicznie, mają większą szansę na pozyskanie i utrzymanie klientów oraz przyciągają najlepsze talenty. Istotne jest to, czy przyszły pracodawca wspiera inicjatywy proekologiczne, działa na rzecz lokalnych społeczności, a także - jakie oferuje benefity pozapłacowe. W ostatnich latach na znaczeniu zyskują zielone benefity, które mają na celu promowanie działań proekologicznych i zrównoważonego stylu życia. Oto przegląd najciekawszych zielonych benefitów w Polsce i na świecie.

Kwestia transportu

Niektóre firmy oferują benefity w postaci opłaconych kart miesięcznych czy voucherów na usługi wynajmu roweru czy hulajnogi elektrycznej. Inne umożliwiają pracownikom zakup sprzętu rowerowego ze zniżką i możliwością rozłożenia kosztów w czasie. Firmy wprowadzają także refundację kosztów przejazdu komunikacją miejską, dzięki czemu pracownicy właściwie nie ponoszą kosztów związanych z pokonywaniem drogi do pracy.

Świetnym pomysłem są programy zachęcające pracowników do chodzenia, biegania lub jazdy na rowerze w drodze do pracy, oparte na systemie nagród.

Sopocka firma Blue Media już od 2013 roku prowadzi program "Złotówka za kilometr", zachęcając w ten sposób pracowników do ekologicznych dojazdów do pracy. W ramach tego benefitu pracownicy za każdy kilometr przejechany w drodze z domu do pracy i z pracy do domu dostają złotówkę premii. Firma obliczyła, że jeżdżąc na rowerze do pracy, pracownicy Blue Media „zaoszczędzili" ponad 30 ton dwutlenku węgla, jaki znalazłby się w powietrzu, gdyby ten dystans przebyli samochodami.

Głodnemu chleb na myśli...

Według badań kupowanie żywności od lokalnych producentów może obniżyć ślad węglowy o nawet 4-5 proc. Organizacje, które oferują w ramach benefitu posiłki dla pracowników, mogą zaopatrywać się w lokalne produkty i w ten sposób dodatkowo wspierać planetę. Ekologicznym benefitem związanym z żywnością jest też dostęp do aplikacji umożliwiającej dzielenie się jedzeniem. Pracownicy mogą w ten sposób korzystać z nadwyżek żywności, a dzięki temu ograniczyć marnotrawienie jedzenia. Są też firmy premiujące używanie przez pracowników własnych pojemników wielorazowego użytku. Osoby, które przychodzą na stołówkę ze swoim lunchboxem, mogą otrzymać sporą zniżkę na posiłki.

Podróże służbowe przyjazne planecie

Cały ruch lotniczy odpowiada za blisko 3 proc. światowej emisji dwutlenku węgla oraz za prawie 2 proc. emisji gazów cieplarnianych. Według przewidywań analityków w 2050 roku transport lotniczy będzie odpowiadał już za 20 proc. emisji gazów. Podróż pociągiem z Wielkiej Brytanii do Berlina to osiem razy mniejsza emisja dwutlenku węgla niż podróż samolotem. Kilkugodzinny lot samolotem na urlop nie jest więc najlepszym pomysłem z ekologicznego punktu widzenia. Rezygnacja z samolotu na rzecz wolniejszych, ale bardziej zrównoważonych środków komunikacji jest jednak trudnym wyzwaniem dla osób dysponujących krótkim urlopem.

Niektóre zagraniczne firmy oferują więc swoim pracownikom dodatkowe płatne dni podróży, które nie wchodzą do puli dostępnego urlopu.

Dzięki temu osoby udające się na wakacje mogą odbyć dłuższą, ale bardziej ekologiczną podróż.

Kolejny atut pracy zdalnej

Praca zdalna, choć dla wielu jest już codziennością, nadal postrzegana jest jako benefit. Brak konieczności dojazdu do biura każdego dnia tygodnia oznacza mniej samochodów na drogach, co niesie też ze sobą mniejszą emisję spalin. Badanie przeprowadzone przez Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals w Hiszpanii wykazało też, że praca w domu przez cztery dni w tygodniu może zmniejszyć ilość dwutlenku azotu emitowaną przez ruch uliczny o blisko 10 proc.

Jak wynika z innych badań, osoby pracujące w domu bardziej skrupulatnie podchodzą do tematu segregacji.

Praca zdalna ogranicza również ilość zmarnowanych materiałów, na przykład papieru, oraz zapotrzebowanie na jednorazowe przedmioty takie jak plastikowe opakowania, kubki, talerze, które zastępowane są w domu wielorazowymi pojemnikami czy też codzienną zastawą stołową. Dzięki pracy zdalnej firmy mogą też redukować zapotrzebowanie na energię, ponieważ nie muszą zasilać i konserwować ogromnych powierzchni biurowych.

Relokacja personelu

Świadczeniem pracowniczym, które maksymalnie ogranicza emisję gazów cieplarnianych przez osoby dojeżdżające do pracy, są dotacje na relokację personelu. Wielkie firmy takie jak Facebook zdecydowały się na to rozwiązanie w ramach działań w zakresie zrównoważonego rozwoju. Aby rozwiązać problem drogich nieruchomości i zatorów komunikacyjnych w regionie, gigant technologiczny zachęcił pracowników do przeprowadzki kwotą 10 tys. dolarów. Oferta obejmowała zakup lub wynajem lokum w Dolinie Krzemowej, w promieniu 16 mil od siedziby firmy.

Biuro w stylu eko

Dla osób zwracających uwagę na podejście pracodawców do zrównoważonego rozwoju oraz kwestii ochrony środowiska znaczenie mają także ekologiczne rozwiązania w biurach. Wiele firm pracuje intensywnie nad tym, by efektywniej zarządzać budynkami, a także edukuje oraz angażuje pracowników poprzez akcje proekologiczne. Mogą to być z pozoru niewielkie zmiany, mają one jednak duże znaczenie. Przykłady? Systematyczne zmniejszanie zużycia papieru, rezygnacja z plastikowych butelek na wodę i czajników na rzecz urządzeń wykorzystujących wodę sieciową, wprowadzanie stacji segregacji odpadów, zastosowanie żarówek LED-owych, pozwalających na zmniejszenie zużycia energii o blisko 26 procent.

W biurach instalowane są czujniki wyłączające światło, gdy nikogo nie ma w pomieszczeniu; systemy automatycznie wyłączające komputery i wszelkie urządzenia po zakończeniu pracy przez pracowników oraz systemy analizujące, jak użytkowana jest przestrzeń biurowa.

Na dachach i tarasach biur zakładane są pasieki dla pszczół i ogródki, w których zamiast kwiatów pracownicy sadzą zioła i warzywa. Wszystkim takim działaniom towarzyszą kampanie informacyjne pokazujące pracownikom, w jaki sposób mogą przysłużyć się środowisku.

Wolontariat ma sens

Przeznaczenie konkretnego budżetu na wolontariat pracowniczy to benefit wykorzystywany także w polskich firmach. Świadczenie to polega na przyznaniu pracownikom specjalnych dni wolnych, podczas których zatrudnieni angażują się w konkretną akcję proekologiczną, np. sprzątanie terenu wokół zakładu pracy, sadzenie nowego lasu czy zorganizowanie zielonej siłowni na świeżym powietrzu. Pracownicy sami wybierają inicjatywę społeczną.

Odpowiednio wprowadzony wolontariat to benefit, który pozwala na budowanie poczucia wspólnoty w firmie.

Wprowadzenie przez firmę programu wolontariatu pracowniczego ma też wpływ na to, jak zatrudnieni postrzegają swoje miejsce pracy. Praca dla firmy realizującej działania prospołeczne czy proekologiczne daje pracownikom poczucie sprawczości.

Nie kupuj, korzystaj!

Polski start-up technologiczny Gleevery przygotował dla pracodawców benefit, dzięki któremu pracownicy mogą wypożyczać niemalże dowolny produkt. Benefit ma postać dodatku do wypłaty. To dostęp do tysięcy produktów na zasadzie "access over ownership" (korzystanie bez kupowania). Pracownicy wybierają, co chcieliby wypożyczyć - może to być na przykład sprzęt elektroniczny. 

Subskrypcja "Wyborczej" jako benefit

Wyborcza.pl jest najchętniej subskrybowaną marką w Polsce, zaraz po Netflixie i Spotify. Polacy bardzo polubili ten model dostępu do usług. "Wyborcza" w postaci cyfrowej z pewnością zalicza się do zielonych benefitów - nie przyczynia się do degradacji drzew. Subskrypcja online jest też bardzo wygodna, czytelnik ma do niej dostęp, gdziekolwiek chce – podczas podróży, na domowym komputerze czy na smartfonie. Subskrypcja "Wyborczej" to nie tylko codzienny dostęp do najważniejszych informacji z kraju i ze świata, ale też do treści lifestyle'owych, społecznych; do inspirujących wywiadów z ekspertami, podcastów, webinarów i kursów - m.in. na temat motywacji w pracy, samodoskonalenia, organizacji. Zapraszamy do subskrypcji! 

Z biegiem czasu będzie pojawiać się coraz więcej ekobenefitów w firmach i będą one pewnie coraz bardziej pomysłowe. Dlaczego warto inwestować w zielone benefity? Ponieważ promują ekologię i zrównoważony styl życia, a co ciekawsze, przyczyniają się nawet do zmiany przyzwyczajeń pracowników.  

Benefit
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ