27 września br. ukazała się pierwsza publikacja w ramach akcji "Supermiasta i Superregiony". Ta odsłona projektu jest poświęcona kompleksowemu ujęciu tematu polskich kolei. Poza artykułami w ramach akcji został zorganizowany konkurs fotograficzny dla czytelników oraz konferencja.

Akcja "Supermiasta i Superregiony" jest realizowana przez lokalne redakcje "Wyborczej" od 2020 roku. Każda odsłona ma swój wiodący temat, który zawsze dotyka najistotniejszych spraw lokalnych - związanych z życiem codziennym, rozwojem miast i województw czy komfortem życia mieszkańców. 

W tegorocznej, piątej już edycji projektu redakcja będzie szukać odpowiedzi na pytania: jaka jest przyszłość polskich kolei; krajowych i regionalnych, jak rozwinęły się przez ostatnie lata, co należy zmienić i poprawić? 

 – Gdy rozmawiamy o pociągach, zwykle narzekamy – na spóźnienia, brak klimatyzacji, niedoskonałe rozkłady jazdy – mówi Paula Skalnicka, szefowa redakcji lokalnych Wyborczej. – A przecież jest też w tym obszarze masa pozytywnych zjawisk, imponujących projektów, śmiałych pomysłów, racjonalnych rozwiązań. O nich również chcemy opowiadać. Chcemy rozmawiać o tym, jak kolej powinna się zmieniać, jaka jest w tej przemianie rola rządu i samorządów.

Największym wydarzeniem towarzyszącym akcji "Supermiasta i Superregiony" jest konferencja "Kolej przyszłości", która odbędzie się 15 października br. w warszawskiej siedzibie "Gazety Wyborczej". Będzie to spotkanie ekspertów i praktyków, którzy w czterech panelach dyskusyjnych porozmawiają o kolejach regionalnych, współpracy między samorządami różnych szczebli, o najkorzystniejszych i najwygodniejszych dla pasażerów systemach biletowych obejmujących różne środki transportu, a także o tym, jak w Polsce przygotować się na konkurencję na torach. Odrębny blok spotkania poświęcony będzie kolei dużych prędkości.

"Wyborcza" zaprasza też czytelników do udziału w konkursie fotograficznym na najpiękniejsze zdjęcie kolejowe. W pierwszym etapie redakcja zachęca do nadsyłania zdjęć, a w kolejnym to czytelnicy wybiorą zwycięskie prace. Laureaci konkursu otrzymają nagrody finansowe, a ich fotografie znajdą się też w kalendarzu na rok 2025, który zostanie wydany w grudniu.

Artykuły w ramach projektu będą ukazywać się na łamach "Wyborczej" oraz w serwisie akcji na Wyborcza.pl. 

Pierwszą publikację o tym jak Polacy pokochali samochody i zapomnieli o pociągach można przeczytać na stronie Trojmiasto.Wyborcza.pl.

Akcja "Supermiasta i Superregiony. Kolej przyszłości" zakończy się 15 grudnia br. 

Sponsorzy główni akcji: Hitachi Rail, PKP Intercity.

Sponsor regionalny: Koleje Śląskie.

Partnerzy: Unia Metropolii Polskich, Miasto Kraków, Miasto Warszawa, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Samorząd Województwa Łódzkiego, Samorząd Województwa Dolnośląskiego, Samorząd Województwa Mazowieckiego. Samorząd Województwa Pomorskiego, Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

Poprzednie edycje akcji dotyczyły: 30 lat samorządności w Polsce (2020), największych lokalnych wyzwań (2021), ulubionych zielonych przestrzeni mieszkańców (2022) oraz współczesnych ikon architektonicznych miast i regionów (2023). 

Case study 1. odsłony "Supermiast i Superregionów" możecie zobaczyć tutaj.