Akcja pokazała nowoczesne oblicze polskich miast i to, jak bardzo mieszkańcy są z nich dumni. Udowodniła, że nasze miasta zmieniły się w ciągu 30 lat samorządności nie do poznania i w niczym nie przypominają już smutnych i szarych miast PRL-u.
embed

Projekt w liczbach

  • 200 tys.

    wyświetleń gali

  • 120

    grup lokalnych na FB z repostami debat

  • 40 tys.

    głosów w plebiscycie

  • 20

    redakcji lokalnych

Pierwsza edycja projektu "Supermiasta" była zorganizowana przez Wyborczą z okazji 30 rocznicy pierwszych wyborów samorządowych w Polsce. W centrum akcji znalazł się plebiscyt, który wyłonił zwycięskie inwestycje i przedsięwzięcia, napełniające mieszkańców dumą. Razem z naszymi Partnerami zainicjowaliśmy szeroką dyskusję nie tylko o sukcesach rodzimych miast, ale też o konkretnych wartościach, które kultywują mieszkańcy, aktywiści i samorządowcy.

PARTNERAMI głównymi "Supermiast" byli: Urząd Marszałkowski woj. mazowieckiego, UM Gdańsk, UM Kraków, UM Warszawa, a Partnerami: UM Gliwice, UM Katowice, UM Rybnik, UM Bielsko-Biała, UM Sosnowiec, UM Sopot, UM Gdynia, UM Olsztyn, UM Bydgoszcz, UM Kielce, UM Lublin, UM Białystok, UM Płock, UM Rzeszów, UM Szczecin, UM Wrocław, UM Świdnica, UM Opole, UM Gorzów Wielkopolski, Urząd Marszałkowski woj. wielkopolskiego, UM Wałbrzych, UM Lubin, UM Legnica, Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia.

Cele Partnerów

Partnerzy pragnęli udowodnić, że ich miasta czy regiony pozytywnie zmieniły się w ciągu 30 lat polskiej samorządności, że są nowoczesne, estetyczne, funkcjonalne i przyjazne mieszkańcom.

Idea projektu

Utworzenie samorządów stanowiło jeden z największych sukcesów wolnej Polski. Przez 30 lat polskie miasta zmieniły się nie do poznania - dzięki działalności radnych i prezydentów miast, projektom unijnym czy budżetom obywatelskim. Z miejsc szarych i ponurych, pozbawionych infrastruktury, przekształciły się w komfortowe, estetyczne i tętniące życiem - prawdziwie europejskie - miasta. 

W 2020 roku postanowiliśmy podsumować okrągłą rocznicę samorządności i rozbudzić w naszych Czytelnikach poczucie dumy ze swoich "małych ojczyzn".  Naszym celem było również zaproszenie do dyskusji o lokalnej tożsamości i wspólnotowości oraz roli samorządów w wielu aspektach życia - od codziennego po polityczny. 

Przygotowaliśmy projekt "Supermiasta", by przedstawić sukcesy, dobre praktyki i twórcze rozwiązania - ku inspiracji i zastosowaniu w przyszłości.

Pragnęliśmy też udowodnić, że transformacja dokonała się nie tylko w przestrzeni miast, ale również w samych mieszkańcach - stali się oni aktywnymi obywatelami, troszczącymi się o swoje miasta poprzez konkretne działania i czującymi więź z innymi mieszkańcami. 

Było dla nas ważne, żeby to sami mieszkańcy miast – a nasi odbiorcy – zadecydowali, co w ich miastach stanowi największe osiągnięcie ostatnich 30 lat. Dlatego "Supermiasta. Co nam się udało?" poprowadziliśmy wokół plebiscytu. Ponadto celem kampanii była wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy poszczególnymi miastami. 

Za dużo czytania? Zobacz case w wersji graficznej
ZOBACZ

Grupa celowa

Chcieliśmy dotrzeć do wszystkich, bo każdy z nas jest mieszkańcem jakiegoś regionu i na co dzień korzysta z udogodnień wprowadzanych przez miasta. Sama liczba głosów oddanych w plebiscycie – prawie 40 tys. - jest potwierdzeniem tego, że odbiorców Wyborczej cechuje zaangażowanie w sprawy lokalne i społeczne. Grupa ta chce mieć wpływ na otaczającą rzeczywistość.

Realizacja projektu

Pierwsza edycja "Supermiast" trwała 3 miesiące.

Clue całej akcji stanowił plebiscyt, w którym zapytaliśmy naszych odbiorców, z czego w swoich miastach są najbardziej dumni, jakie zmiany w ostatnich 3 dekadach uznają za najlepsze. Z nadesłanych propozycji 20 redakcji lokalnych „Gazety Wyborczej" wybrało po kilka-kilkanaście i poddało je pod głosowanie.

W plebiscycie z 31 miast zgłoszono 286 miejsc i inicjatyw, a oddano prawie 40 tysięcy głosów. Każdy z głosujących mógł otrzymać prenumeratę Wyborcza.pl na promocyjnych warunkach. 

Wśród zgłaszanych propozycji znalazły się m.in.: stadiony, dworce, drogi, lotniska, rewitalizacje (często wiążące się z powrotem miast nad wodę), wydarzenia kulturalne, zjawiska społeczne (np. budowa lokalnych społeczności i wspólne działania), a także - inicjatywy ekologiczne. Powstały więc unikatowe rankingi, a na ich bazie - angażujące dyskusje o rzeczywistości konkretnych polskich miast – ich osiągnięciach i sukcesach na przestrzeni ostatniego 30-lecia - zarówno w wymiarze materialnym, jak i na poziomie wartości (np. solidarność mieszkańców w obliczu kryzysu). 

Oto niektóre ze zwycięskich inicjatyw:  

  • Kraków - walka ze smogiem
  • Warszawa – metro
  • Szczecin - powrót nad Odrę
  • Kielce – Targi Kielce
  • Łódź - Light. Move. Festival
  • Gdańsk - Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy
  • Lubin – darmowa komunikacja
  • Wrocław - solidarna walka ze skutkami powodzi w 1997 r.
  • Poznań - idea i praktyki wokół hasła "Wolne Miasto Poznań"
  • Opole – Miejska Biblioteka Publiczna

W ramach projektu wydaliśmy również cztery edycje specjalnego Magazynu Supermiasta, w którym dziennikarze i eksperci pisali m.in. o: 

  • wyzwaniach zdalnej edukacji
  • cyfrowej transformacji urzędów
  • projektach unijnych
  • samorządowych budżetach
  • transporcie publicznym

Wszystkie artykuły, materiały wideo i animacje zebraliśmy w serwisie specjalnym Wyborcza.pl/supermiasta; można było też obejrzeć je i przeczytać w serwisach lokalnych i na Wyborcza.pl. 

W sumie powstało ponad 150 publikacji w "Gazecie Wyborczej" i 104 strony 4 wydań Magazynu Supermiasta.

Ponad 1,3 mln Czytelników miało okazję przeczytać co najmniej jeden z artykułów. W serwisach Wyborczej, pod szyldem "Supermiast", zamieściliśmy prawie 500 publikacji, które wygenerowały 574 tys. unikalnych użytkowników i 926 tys. odsłon. 

Projekt zwieńczyła uroczysta Gala online, którą poprowadzili Maciej Stuhr i Paula Skalnicka-Kirpsza, redaktor naczelna "Gazety Wyborczej" w Poznaniu. Podczas wydarzenia łączyliśmy się na żywo z kilkunastoma prezydentami miast, którzy opowiadali m.in. o: 

  • początkach polskiej samorządności
  • wyzwaniach, jakie postawiła przed samorządami pandemia
  • solidarności i współdziałaniu samorządów
  • roli samorządów w budowaniu demokracji i społeczeństwa obywatelskiego
  • relacjach między władzą centralną i samorządami

Podczas wydarzenia miała też miejsce prezentacja zwycięzców plebiscytu (wcześniej wyniki głosowania ogłosiliśmy w "Gazecie Wyborczej" i na Wyborcza.pl) w poszczególnych miastach. 

Widzowie mogli również obejrzeć wideo prezentujące największe sukcesy 31 miast biorących udział w plebiscycie. Kolejne bloki uatrakcyjniały występy muzyków, np. Adama Nowaka z zespołu Raz Dwa Trzy. 

- Trzymajmy się naszych małych ojczyzn i bądźmy z nich dumni. To był piękny wieczór i to było piękne 30 lat - podsumował galę Maciej Stuhr. 

Galę Supermiast transmitowaliśmy na Wyborcza.pl, Facebooku Gazety Wyborczej, serwisów lokalnych (24) oraz na FB wybranych partnerów (24 crosspostowania). Wydarzenie wyświetlono ponad 200 tys. razy, towarzyszyło mu ponad 9 tys. aktywności na żywo. W szczytowym momencie transmisję live oglądało 2,8 tys. osób. 

"Supermiasta" promowaliśmy w wydaniach "Gazety Wyborczej", na Wyborcza.pl, w newsletterach i mediach społecznościowych. 

Nasza akcja okazała się tak angażująca i pozytywnie odbierana, że kontynuowaliśmy ją w kolejnych latach. W 2021 roku - pod hasłem "Supermiasta i Superregiony 2040. Siedem najważniejszych wyzwań dla miast i regionów" - wspólnie z mieszkańcami miast, samorządowcami, przedstawicielami biznesu i działaczami organizacji pozarządowych spojrzeliśmy w przyszłość, by odpowiedzieć na pytanie, jakie najważniejsze wyzwania stoją przed polskimi miastami i regionami w nadchodzącym 20-leciu. W tej edycji oddano aż 70 tys. głosów w 43 plebiscytach. Rozpoczęliśmy też cykl rozmów z samorządowcami o polityce i nie tylko w ramach Studio Supermiasta – pod tym szyldem odbył się szereg debat online.  

Z kolei w 2022 roku poruszyliśmy wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem i ekologią. Trzecią edycję akcji nazwaliśmy "Supermiasta i Superregiony 2022. Moja ulubiona zielona przestrzeń". W jej ramach nasi Czytelnicy i Użytkownicy, będą głosować w 43 plebiscytach i wybierać ulubione eko-miejsca idealne tak na aktywny, jak i "leniwy" wypoczynek – piknikowanie, zabawę z dziećmi, jazdę na rowerze czy spacery z psem. 

W 2023 roku plebiscyt odbył się pod hasłem "Współczesna ikona miasta i regionu" - lokalne redakcje wraz z czytelnikami wybrała najbardziej kultowe budynki w danym mieście i regionie. 

Obecność Partnerów w projekcie

Partnerzy byli obecni poprzez publikację logotypu przy wszystkich materiałach redakcyjnych oraz w kampanii promującej projekt; poza tym byli obecni merytorycznie (wypowiedzi ekspertów w tekstach, wystąpienia w debatach i studio TV oraz na samej Gali) oraz reklamowo – w prasie i internecie (na wybranych przez siebie formatach reklamowych).

Efekt projektu

Zaangażowaliśmy bardzo szeroką grupę odbiorców, ekspertów i samorządowców w dyskusję o polskich miastach. Dzięki plebiscytowi dowiedzieliśmy się, co dla mieszkańców jest najważniejsze - na tej bazie można wyciągać wnioski i planować strategię działania na przyszłość. Pokazaliśmy, że warto współdziałać, podnosić jakość życia i zmieniać przestrzeń wokół nas. Udowodniliśmy, że poczucie wspólnoty i solidarności przekłada się na podnoszenie jakości życia w miastach poprzez konkretne inicjatywy. 

Uświadomiliśmy potężną rolę samorządów, które niezależnie od władzy centralnej, sprawnie i w zgodzie z potrzebami mieszkańców, zmieniają polskie miasta.

Radne i radni, prezydentki i prezydenci miast cieszą się zaufaniem i szacunkiem mieszkańców (najbardziej spektakularnym tego przykładem była wygrana w plebiscycie włodarza Rzeszowa, Tadeusza Ferenca, nazwanego prezydentem-wizjonerem) - a to przekłada się na efektywną współpracę z mieszkańcami, aktywistami, ekspertami. 

Akcja "Supermiasta" unaoczniła, jak różne wymiary przestrzeni i funkcjonowania miast są dla ich mieszkańców istotne. Czytelnicy i Użytkownicy poprzez plebiscyt "Supermiasta" w 2020 roku pokazali, że to, jak wygląda i "działa" miasto, ma ogromny wpływ na – szeroko pojęte - samopoczucie jego mieszkańców.  

Teraz, z perspektywy megatrendów na ekologię i (hiper)lokalność - CZYTAJ - widać, że nasza akcja była ważna, potrzebna i warta kontynuowania. Głosujący w plebiscycie bardzo często opowiadali się za zielonymi inicjatywami, a cała idea projektu i pozytywny odzew na nią pokazały, że "lokalny patriotyzm" jest wśród Polek i Polaków bardzo silny. 

Korzyści Partnerów

31 polskich miast pokazaliśmy jako nowoczesne, przyjazne i wygodne metropolie, w których tętni życie społeczne, gospodarcze i kulturalne.  

Nasi Partnerzy dzięki kampanii "Supermiasta" dotarli do mieszkańców swojego regionu, a równocześnie uzyskali ogólnokrajowy zasięg, promując się wśród mieszkańców innych miast.

Współpracujące przy projekcie Miasta zaprezentowały się szeroko jako marki: 

  • odnoszące sukcesy
  • zaangażowane w lokalny rozwój
  • skutecznie zwalczające kryzysy
  • eksperckie

Ponadto poprzez skojarzenie z hasłem "Supermiasta" Partnerzy zapewnili swoim markom pozytywny odbiór. 

Źródła danych

Dane własne wydawcy (Data Ocean, Sare, GAM, kanały: Facebook, Instagram, YouTube), Google Analitycs, Polskie Badania Czytelnictwa. Opracowanie Agora S.A.