Podobno nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Pandemia oprócz tragicznych następstw ma też te pozytywne. Za jedno z nich można uznać zdecydowane zwrócenie się ludzi w stronę lokalności - ku swoim miastom, miasteczkom, wsiom i regionom.
W czasach "nowej normalności" zakupy w lokalnych sklepach, wybór regionalnego produktu stały się coraz bardziej powszechne i świadome. Te zachowania konsumenckie wynikają zarówno z chęci pomocy biznesom "po sąsiedzku", jak i z docenienia komfortu takiego modelu zakupów. Przy okazji w Polkach i Polakach rośnie duma ze swojej małej ojczyzny, swoisty lokalny patriotyzm.
Infuture.institute w swojej Mapie Trendów przedstawia lokalność jako antytrend w stosunku do globalizacji. W realiach pandemii lokalne łańcuchy dostaw są po prostu pewniejsze i bardziej bezpieczne. Jednak nad tą bazą powstaje nadbudowa - zaczynamy przypisywać temu, co lokalne, walor autentyczności. Lokalne znaczy dla rosnącej liczby Polaków wartościowe.
Trenduje nie tylko lokalność, ale też hiperlokalność, dotycząca już nie miast czy województw, tylko np. dzielnic i osiedli. To pokazuje jasno, z jak silną tendencją mamy do czynienia. Udowadnia ją również bardzo szerokie i ciągle rosnące zainteresowanie wiadomościami lokalnymi.
W sierpniu 2021 r. przeprowadziliśmy ankietę wśród użytkowników Wyborcza.pl i porównaliśmy ją z badaniem KPMG „Consumers and the new reality" (czerwiec 2020).
Wyniki przeprowadzonej przez nas ankiety w zestawieniu z badaniem KPMG pokazują, że użytkownicy Wyborczej.pl są bardziej niż reszta społeczeństwa zaangażowani w trend lokalności. Te dane stanowią potwierdzenie tego, co zauważyliśmy już wcześniej na podstawie zainteresowania naszymi treściami.
Statystyki i dane z serwisów "Wyborczej" nie kłamią: naszych odbiorców mocno obchodzi trend na lokalność. Dlatego ciągle rozwijamy sieć serwisów lokalnych i staramy się być tam, gdzie próżno by szukać innych redakcji; blisko spraw, którymi żyją Polacy.
Również wyniki ankiety "Wyborczej" utwierdzają nas w przekonaniu, że to słuszny kierunek:
Inwestycje w lokalność się opłacają. Według badania Mediapanel Wyborcza.pl jest jedynym wydawcą, który w sierpniu 2021 r. zaliczył 5,5-procentowy wzrost w swoich serwisach lokalnych. Pozostałe, konkurencyjne serwisy zanotowały spadki względem lipca 2021 r.
Lokalne redakcje Wyborcza.pl nie tylko dostarczają informacji, ale także prowadzą projekty i włączają się w inicjatywy. Wierzymy, że lokalność równa się sprawczość!
Oprócz tego wspieramy lokalną tożsamość – wydajemy i promujemy lokalne publikacje oraz organizujemy lokalne wydarzenia, np. „Wihajster do godki", „Wrocławskie Dekady" oraz organizujemy lokalne spotkania, eventy i debaty.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zobacz nagranie webinaru Grupy Wyborcza "Moda na lokalność".