Trendy w reklamie zmieniają się bardzo dynamicznie, a odbiorcy dość szybko przyzwyczajają się do konkretnych taktyk. Dlatego, by być skutecznym, warto korzystać ze sprawdzonych sposobów dotarcia do potencjalnych klientów, ale też testować nowe rozwiązania, by stale angażować i przyciągać ich uwagę.
Ludzki mózg to niesamowicie skomplikowane i fantastyczne urządzenie. Żeby móc działać efektywnie i przede wszystkim szybko, nasze mózgi korzystają z filtrów zwanych heurystykami. Dzięki nim jesteśmy w stanie szybko myśleć i wyciągać wnioski pomimo zalewu informacji.
Ponieważ heurystyki stanowią uproszczony sposób wyciągania wniosków, często prowadzą do błędów poznawczych, czyli nieracjonalnego postrzegania rzeczywistości.
Jakie to ma dla nas znaczenie w marketingu?
Nie odkryję tajemnicy, jeśli powiem, że chętniej i częściej wybieramy produkty i usługi polecane nam przez osoby, które są dla nas w danej dziedzinie autorytetem (efekt autorytetu), lub te, które zostały sprawdzone bądź pozytywnie ocenione przez dużą liczbę użytkowników (społeczny dowód słuszności).
Oba te błędy poznawczesą powszechne i jednocześnie trudne do uniknięcia. I na obu tych błędach bazuje influencer marketing.
Influencer marketing to w skrócie wszystkie działania reklamowe lub promocyjne, które są realizowane przez lub przy współpracy z influencerem. Influencer jest w tym układzie tymczasowym ambasadorem marki, który w mniej lub bardziej ciekawy (o tym za chwilę) sposób promuje jej produkty bądź usługi.
Influencer to osoba tworząca i promująca w Internecie treści, które wzbudzają zainteresowanie w szerszych bądź węższych kręgach odbiorców.
W ramach tej grupy społecznej można wyróżnić kilka różnych grup twórców np. blogerzy (artykuły), vlogerzy (materiały video), streamerzy (gracze, którzy pokazują jak grają), social media influencerzy (facebookerzy, instagramerzy, linkedinerzy i in.).
Żyjemy w czasach, w których to właśnie influencerzy są osobami, których zdanie i wybory wpływają na decyzje zakupowe milionów ludzi na całym świecie. I to mocno.
Jak możemy przeczytać w raporcie gen.video i Geometry Global „The Influence of Influencers"(link), influencerzy są o 94% skuteczniejsi w generowaniu sprzedaży niż polecenia od rodziny/przyjaciół i 6 razy skuteczniejsi niż celebryci.
W tym samym raporcie możemy przeczytać, że 84% respondentów stwierdza, że "bardzo ważne dla nich jest zapoznanie się z opinią innych przed zakupem", a 77% zgadza się ze stwierdzeniem, że „social media są moim głównym źródłem inspiracji do zakupów".
Szczególny efekt sprzedażowy influencerów notuje się w takich branżach, jak elektronika, moda, żywność, zdrowie/uroda oraz podróże.
Dlatego, chcąc zareklamować swój produkt lub usługę, warto pomyśleć o influencer marketingu, czyli podjęciu współpracy z osobą, która jest rozpoznawalna i szanowana wśród Twojej grupy docelowej. Poniżej kilka porad, które pomogą Ci wybrać odpowiedniego influencera dla Twojej marki:
To zabrzmi jak slogan, ale influencerzy są wpływowi tylko we właściwych sobie grupach celowych. To, że na jednych platformach internetowych influencerzy mają wpływ na sprzedaż niektórych produktów i usług, nie znaczy, że będą mieli wpływ na sprzedaż Twoich.
Dowiedz się, co lubią Twoi klienci – niechętnie oglądają wideo? W takim razie lepiej będzie się zwrócić w kierunku Facebooka, Twittera lub innych platform bazujących na słowie i/lub obrazie.
Decydując się na współpracę z wybranym influencerem, zwróć uwagę na publikowane przez niego/nią treści. Widzisz coś, przy czym Twoja marka raczej nie powinna się ukazywać? Zastanów się wtedy dwa razy, zanim zdecydujesz się na współpracę.
Pamiętaj – influencerzy to ludzie, a nie korporacje. Jeżeli raz opublikowali coś, co Ci nie odpowiada, to istnieje duża szansa, że zrobią to drugi raz i zaszkodzą Twojej marce.
Influencerów możemy zasadniczo podzielić na dwie kategorie. Pierwszą z nich są ci, którzy treści sponsora traktują jako „przerwę na reklamę" w kontraście do tych, które naprawdę chcą pokazać i które polecają.
Drugą grupą są ci, którzy nawiązując współpracę z marką, naturalnie wplatają ją w swoje treści. Takie podejście nadaje reklamie rozrywkowego charakteru, co przekłada się na jej lepszy odbiór i większy zasięg.
Dlatego, podejmując decyzję o wyborze influencera do współpracy, celuj bardziej w kogoś pokroju Radosława Kotarskiego reklamującego Bank Millennium niż Macademian Girl reklamującą Lenora.
Działając w określonej branży, w naturalnym odruchu będziesz szukał influencerów, którzy się w niej specjalizują. To naturalne podejście. Pamiętaj jednak, że Twoi klienci nie są jednowymiarowi. Oprócz tego, co oferujesz, interesują się też innymi rzeczami.
Dlatego zamiast wychodzić od produktu, wyjdź od informacji o Twoim kliencie. Czy jest coś, co interesuje Twoją grupę bardziej niż inne? Może warto zaprosić do współpracy influencera spoza oczywistej listy? Działając w ten sposób, możesz zyskać zaangażowanego partnera do współpracy, a dodatkowo trafić do swojej grupy odbiorców w interesujący sposób.
Na myśl o influencerach wielu ludziom przychodzą do głowy profile z setkami tysięcy lub milionami obserwujących. Warto jednak rozważyć również współpracę z influencerami, których zasięg to „raptem" kilka tysięcy.
Badanie agencji influencer marketingu Markerly z 2016 r. pokazało, że im większa liczba fanów/obserwujących dany profil, tym mniejsze zaangażowanie (np. polubienia czy komentarze).
I tak na profilach mikroinfluencerów (do 1000 obserwujących) średni współczynnik polubień oscylował wokół 8%, podczas gdy wśród tych z zasięgami od 1000 do 10 000 współczynnik ten spadał do 4%. Powyżej 1 miliona wynosił już tylko 1,6%.
Jeżeli konieczność wyboru wielu influencerów zdaje się zadaniem ponad Twoje siły, możesz skorzystać z pośrednictwa agencji (np. Hash.fm), która weźmie to na swoje barki.
Współpraca z mikroinfluencerami to nie tylko oszczędność kosztów. Pomagając im rosnąć, możesz zyskać ich lojalność, która z kolei może się przerodzić w długoterminową współpracę z korzyścią dla obu stron.
Spędziłeś/łaś sporo czasu, analizując tworzone przez nich treści i sprawdzając, czy na pewno będą pasować.
Pora więc na kontakt.
Nie jest tak, że każdy influencer będzie zabiegał, by rozpocząć z Tobą współpracę. Czasami będziesz musiał/a opowiedzieć o wartościach, które Twoja marka chce przekazać, i pokazać benefity współpracy (poza finansowymi oczywiście).
Tak jak powiedzieliśmy sobie wcześniej – influencerzy będą mieli największy wpływ na swoją widownię, gdy będą reklamować markę, której wartości są zbieżne z ich własnymi.
Oglądając filmy na YouTubie, Twitchu lub innej platformie, z pewnością jesteś w stanie odróżnić influencerów, którzy pokazują produkt klienta za pieniądze, od tych, którzy rzeczywiście lubią i używają Twojego produktu.
Oparta na szczerości współpraca z influencerem z pewnością przełoży się na szczere i zaangażowane przedstawienie Twoich usług lub produktów jego fanom.
Zanim jednak zaczniesz myśleć o współpracy z influencerami w social media sprawdź czy odpowiednio zadbałeś/łaś o wizerunek Twojej marki w mediach społecznościowych.
Nie każdy marketer posiada duże budżety reklamowe. Większość firm może przeznaczyć niewielkie kwoty na promocję swoich usług lub produktów.
Mały budżet promocyjny zmusza firmy do większej kreatywności. Nie mając korporacyjnych środków do dyspozycji, marketingowcy z mikro- i małych przedsiębiorstw muszą koncentrować działania na najskuteczniejszych i często niekonwencjonalnych sposobach dotarcia do klientów.
Jako konsumenci jesteśmy przyzwyczajeni do wielkich billboardów, reklam na budynkach czy przystankach. Przyzwyczajeni do tego stopnia, że często przestajemy na nie zwracać uwagę, podobnie jak na banery w internecie. Nasze oczy odruchowo zaczynają poszukiwać czegoś interesującego, co przykuje uwagę.
Wtedy właśnie zaczynamy dostrzegać w przestrzeni miejskiej bardziej wysublimowaną reklamę zewnętrzną – wlepki na znakach drogowych, lampach i sygnalizacji na przejściu dla pieszych, nietypowe graffiti na murach czy chodnikach.
Wszystko to przykłady niestandardowej choć niedrogiej reklamy firmowej. Kluczem do skuteczności takiej kampanii reklamowej będzie odpowiednie dobranie 3 rzeczy:
Dlatego inaczej podejdziemy do przygotowania wlepki na przejście dla pieszych, inaczej do naklejki na barierę energochłonną, którą widzą kierowcy stojący na światłach. A jeszcze innego podejścia będzie wymagało przygotowanie graffiti.
Odpowiednio przygotowana reklama „partyzancka" może nam przynieść nie tylko ruch na stronie lub telefony od potencjalnych klientów. Jeżeli będzie wystarczająco ciekawa i intrygująca, to ludzie, szczególnie młodsza grupa, chętnie podzielą się nią w social mediach, znacząco zwiększając jej zasięg.
Nasza rada – jeżeli nie masz dużego budżetu na działania reklamowe, to inwestuj w sprawdzone do tej pory sposoby, ale nie bój się też eksperymentować.
Pomyśl, jak wygląda tryb życia Twoich klientów. Zastanów się, gdzie, czekając na coś innego, mogą trafić na Twoją reklamę. Ile mają czasu, by się jej przyjrzeć i zareagować?
Gdy już to ustalisz, przygotuj odpowiednią kreację. Pamiętaj, by umieścić na niej prosty adres strony, QR kod lub kontakt do Ciebie, tak by można było łatwo trafić do Twojej firmy.
A nuż okaże się, że niewielkim nakładem środków zyskasz atrakcyjne źródło potencjalnych klientów?
Nic tak nie buduje pozytywnych relacji między ludźmi jak wartościowy i praktyczny prezent.
Ta zasada działa tak samo w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Subskrypcje cyfrowe jako prezenty już przed pandemią koronawirusa i spowolnieniem gospodarczym cieszyły się dość dużą i stale rosnącą popularnością.
W okresie pandemii "wystrzeliły pod sufit".
Serwisy streamingowe, płatne portale informacyjne, narzędzia do wideokonferencji i nauki zdalnej. Wszystkie te sektory zanotowały wzrosty niewidziane nigdy wcześniej. Netflix tylko w pierwszym kwartale 2020 roku zarejestrował ponad 16 milionów nowych użytkowników oraz wzrost zysku o 27% rok do roku.
W analogicznym okresie wiarygodne i rzetelne platformy informacyjne z płatnym dostępem (np. New York Times, Financial Times) rejestrowały średnio 3-krotny wzrost liczby użytkowników na swoich serwisach w porównaniu z okresem sprzed pandemii koronawirusa.
Jak pokazują dane, w niepewnych czasach zależy nam przede wszystkim na kontakcie z najbliższymi (Zoom, Messenger), dostępie do sprawdzonych informacji (Wyborcza) oraz rozrywki (Netflix).
Jak wykorzystać subskrypcje w działaniach marketingowych Twojej firmy?
Rozwiązań jest kilka. Jednym z nich jest obdarowanie swoich klientów lub partnerów biznesowych np. voucherami na Netflixa, Player Premium czy Wyborczą.
Taki prezent z pewnością spotka się z dobrym przyjęciem i pomoże wzmocnić dotychczasową relację biznesową. Ma tylko jedną wadę – nie mamy pewności, czy aby na pewno nasza firma zostanie zapamiętana.
Sponsoring w prenumeracie - prezent dla klientów, skuteczna reklama dla Twojej firmy
Od niedawna Wyborcza.pl, wychodząc naprzeciw potrzebom czytelników i reklamodawców, wprowadziła nową, ciekawą usługę – sponsoring w prenumeracie cyfrowej.
Sponsoring w prenumeracie cyfrowej to subskrypcja cyfrowej Wyborczej wzbogacona o dedykowane, nieinwazyjne formaty reklamowe sponsora na wyłączność.
Podarowanie takiej prenumeraty ważnym dla nas klientom lub partnerom biznesowym daje obustronną korzyść. Klienci otrzymują nielimitowany dostęp do zasobów Wyborczej (czyli informacje), a Twoja firma przez cały okres trwania podarowanej prenumeraty jest widoczna jako sponsor.
Ważne jest również to, że taki sponsoring jest widoczny w każdym kanale. Dlatego niezależnie, czy obdarowane taką prenumeratą osoby będą z niej korzystać na komputerze, w telefonie czy w aplikacji – Twoja marka będzie widoczna w każdym czytanym przez nich artykule.
Co więcej, w odróżnieniu od standardowej reklamy w internecie formaty, jakie oferuje sponsoring prenumeraty cyfrowej są odporne na Adblocka i dlatego zawsze widoczne.
Sponsoring w prenumeracie Wyborczej - jak to działa?
1. Zamawiasz prenumeratę ze sponsoringiem w formie vouchera lub kodu, który przekazujesz wybranym osobom (możesz też zlecić Wyborczej dotarcie do zupełnie nowych klientów).
2. Obdarowane osoby aktywują otrzymaną prenumeratę na dedykowanej dla Twojej firmy stronie.
3. Wszystkie osoby, które aktywowały prenumeratę, mogą teraz korzystać z niej bez limitu. Jednocześnie w każdym czytanym przez nich artykule znajdzie się reklama Twojej firmy, którą możesz wielokrotnie zmieniać.
Jak taka „plansza sponsorska" może wyglądać?
W czasach, w których dostęp do wiarygodnych i sprawdzonych informacji stał się jednym z „dóbr podstawowych", warto zastanowić się nad taką niestandardową, marketingową monetyzacją tego trendu.
W końcu którą markę zapamiętujemy lepiej? Tę, której ulotkę otrzymaliśmy na ulicy (i zaraz wyrzuciliśmy do kosza), czy tę, którą widzimy codziennie, czytając interesujące nas newsy, artykuły i reportaże?
Jeżeli ten artykuł wydał Ci się interesujący, to zobacz o czym jeszcze piszemy. Na naszym blogu przeczytasz m.in.: