Budowanie wizerunku marki w internecie to dziś podstawa, żeby zaistnieć na rynku. Jak przy tak dużej konkurencji sprawić by klienci wybrali właśnie twój produkt czy usługę?
Po pierwsze - zacznij od stworzenia profesjonalnej, czytelnej i łatwej w obsłudze strony internetowej dla swojej firmy. Dziś bez internetu nikt już nie ma szans!
Po drugie - korzystaj z różnych form przekazywania treści, by przekaz od ciebie był ciekawy zarówno pod względem treści, jak i formy. Merytoryczne grafiki, webinary i filmy wideo z udziałem specjalistów - to wszystko sprawi, że twoja firma będzie postrzegana jako ekspert w danej dziedzinie.
Kolejne ważne elementy wzmacniające pozytywnie twój wizerunek to aktywność w sieci i szybka komunikacja z klientem, obecność w mediach społecznościowych (koniecznie!) oraz tzw. wartości dodane, które mile zaskoczą klienta i sprawią, że twoją markę poleci innym.
Te 5 elementów to podstawa w budowaniu wizerunku firmy, i to nie tylko w internecie.
W tym odcinku opowiemy jak stworzyć profesjonalną, skuteczną i wiarygodną firmową stronę internetową.
10 sekund. Tyle zdaniem naukowców z Microsoft Research potrzebuje przeciętny internauta, żeby ocenić stronę internetową. Jeżeli w tym czasie nie znajdzie tego, czego szuka, pójdzie dalej.
Co więcej, nawet jeśli znajdzie to, czego potrzebuje, to i tak prawdopodobnie opuści stronę w ciągu pierwszych 30 sekund.
Profesjonalna, czytelna, łatwa w obsłudze strona internetowa to podstawa w budowaniu wizerunku twojej firmy w internecie.
Dla wielu klientów wizyta na stronie twojej firmy będzie pierwszym kontaktem z twoją marką i jeżeli strona nie zrobi dobrego wrażenia może być też ostatnim.
Z tego względu projektując lub zlecając zaprojektowanie strony, musisz cały czas pamiętać o użytkowniku - jego upodobaniach, nawykach i przyzwyczajeniach. Nie projektujesz tej strony dla siebie, tylko dla klienta.
Strona internetowa ma być narzędziem, które przekona użytkownika do wybrania właśnie twojej firmy zamiast konkurencji.
Żaden element strony nie powinien zniechęcać lub utrudniać użytkownikowi wykonanie jakiegoś zadania („Gdzie jest wyszukiwarka produktów?"). Jakakolwiek trudność z użytkowaniem strony od razu negatywnie wpłynie na postrzeganie twojej firmy.
Jak zaprojektować profesjonalną firmową stronę internetową? Postaw na:
I unikaj „ścian tekstu", które potrafią odrzucić nawet najbardziej zdeterminowanych użytkowników.
Jak pokazuje badanie „Trust and Mistrust of Online Health Sites", 94% komentarzy wskazujących na brak zaufania do marki odnosi się nie do treści strony, a do sposobu, w jaki zostały zaprojektowane jej kluczowe elementy.
Projektowanie firmowej strony internetowej - o czym należy pamiętać?
Oto 6 wskazówek, które pomogą zbudować dobrą stronę internetową twojej firmy i wzmocnią jej wizerunek.
Coraz częściej korzystamy z telefonów do przeglądania stron internetowych i czytania newsów, dlatego projektowanie strony powinieneś zacząć od jej wersji mobilnej.
Pamiętaj jednak, że przeglądanie strony w telefonie różni się od tego na ekranie komputera - użytkownicy mobilni bardziej „skanują", niż dokładnie czytają treści, a jeśli już to robią, to w większości są w stanie przeczytać maksymalnie 20% tekstu.
Decyzję o tym, czy pozostać na stronie użytkownicy podejmują na bazie pierwszego ekranu, który widzą. Z tego względu pierwsza treść, którą zobaczą Twoi użytkownicy, powinna być konkretna i od razu pokazywać, czym jest i co oferuje Twoja firma. To buduje pewien wizerunek Twojej marki już na starcie.
Kolorystyka strony ma duży wpływ na to, jakie skojarzenia będą mieli klienci z twoją firmą. Dlatego warto poświęcić chwilę na dobór dominującego koloru. Pomoże ci w tym poniższa grafika:
Źródło: Thelogocompany.net
Użytkownicy, którzy przeglądają setki stron, są przyzwyczajeni, że pewne rzeczy znajdują się w odpowiednich miejscach lub działają w określony sposób. Np. wyszukiwarka i nawigacja powinny być na górze strony, a elementy, które wyglądają jak przycisk lub link powinno dać się kliknąć.
Każda próba zmiany tego nawyku skończy się zniechęceniem i opuszczeniem strony.
Warto też dobrze się zastanowić przed skorzystaniem z agresywnych form komunikacji. Wyskakujące okna na stronie bywają skuteczne, ale są też mocno inwazyjne i irytujące dla użytkowników.
Źródło: własne
To samo dotyczy wyświetlania pytania o zgodę na otrzymywanie powiadomień, które pojawia się zaraz po załadowaniu strony. To częsty błąd.
To tak, jakby zaraz po wejściu do sklepu pierwszym, o co pyta nas sprzedawca, było to, czy może nam wysyłać broszury reklamowe do domu zamiast opowiedzieć o ofercie.
Inwazyjnych form reklamowych i powiadomień (jeśli musisz) używaj rzadko, i dopiero wtedy, gdy użytkownik zapoznał się już z twoją stroną.
Postaraj się unikać nic nie znaczących zwrotów typu „dzięki nam twoja firma wzniesie się na nowy poziom", „przetestuj naszą usługę, a już nigdy nie wrócisz do konkurencji". Taka komunikacja wbrew pozorom szkodzi Twojej marce.
Z badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen Group wynika, że "żeby zdobyć uwagę użytkownika, powinno się wypowiadać w tonie neutralnym zamiast tonu opartego na przesadzonych i mocno subiektywnych twierdzeniach i przechwałkach".
Używanie zanadto „promocyjnego" języka zniechęca Twoich potencjalnych klientów. Po pierwsze dlatego, że wymaga wysiłku, by dojść do sedna przekazu i ocenić jego wartość. Po drugie - wzbudza podejrzenia i negatywnie nastawia do opisywanej firmy czy osoby.
Wizerunek Twojej marki powinien bronić się sam. A jeszcze lepiej, pozwól, by bronił się głosami twoich klientów. Zamiast pisać: „Jesteśmy liderem w branży xxxx", zamieść na stronie wypowiedzi klientów lub partnerów biznesowych na temat twojej firmy.
Jak słusznie zauważył Jeff Bezos, właściciel Amazona, „Twoja marka to to, co mówią o tobie ludzie, gdy nie ma cię w pokoju".
Czy wiesz, że prawie połowa użytkowników oczekuje, że strona internetowa załaduje się w 2 sekundy lub krócej? Prawie 57% użytkowników deklaruje, że wyłącza stronę, jeżeli ta ładuje się 3 sekundy lub dłużej, a 80% - że nigdy nie wróci do tej strony (źródło: link).
Wolne ładowanie strony, wolne działanie, zacinanie się - wszystko to sprawia, że cierpi wizerunek Twojej marki. Działa tu proste skojarzenie: „Jeżeli nie potrafią nawet porządnie zrobić strony, to ich produkty też są pewnie do niczego".
Dlatego zanim udostępnisz stronę, upewnij się, że ładuje się szybko i działa bezbłędnie. Pomogą ci w tym narzędzia takie jak PageSpeed Insights od Google, Pingdom czy GTmetrics - przeanalizują twoją stronę internetową i udostępnią ci gotowy raport z propozycjami usprawnień.
Współczesny klient lubi wiedzieć, od kogo kupuje. Personalnie. Nie wystarczy, że kupuje coś od firmy X, chce wiedzieć, z kim ma do czynienia. Wiedzą o tym firmy handlowe, które robią, co mogą, by nie tracić swoich najlepszych handlowców.
Dlaczego? Bo handlowiec odchodząc z firmy zabiera też ze sobą klientów.
To samo dotyczy twojej strony internetowej. Użytkownicy chcą wiedzieć, kim jesteś, co robisz, jak wyglądasz. Dlatego zakładka „O nas" lub „O firmie" powinna być uzupełniona szczególnie starannie, włączając w to zdjęcia. Zupełnie inny wizerunek marki buduje strona z suchym tekstem niż taka, która pokazuje kto za nią stoi.
Jeśli już stworzyłeś profesjonalną stronę internetową dla Twojej firmy, czas przejść do kolejnego zadania, czyli ustalić, jakiego rodzaju treści i jaki sposób komunikacji najlepiej trafią do Twoich potencjalnych klientów.