Portale społecznościowe pełnią w dzisiejszym świecie różnoraką rolę. Jedni użytkownicy szukają tam rozrywki, inni inspiracji a jeszcze inni pomocy dla siebie lub dla innych.
To, czego z pewnością nie szukają, to reklama. Dlatego prowadząc działania w mediach społecznościowych warto nastawić się na bycie inspirującym, zabawnym lub pomocnym.
W ten sposób buduje się odpowiedni wizerunek marki, a co za tym idzie - zaufanie. To z kolei przekłada się na większą sprzedaż - ludzie chętniej kupują od tych, których lubią i na pomoc których mogą liczyć.
Niezależnie też od tego na jaką platformę się zdecydujesz, bardzo ważne będą interakcja oraz responsywność ze strony Twojej firmy. Komentarze, pytania i prywatne wiadomości nie mogą zbyt długo pozostawać bez odpowiedzi.
Nie każdy jednak wątek warto i należy podejmować bezpośrednio na profilu. W delikatnych sprawach lepiej przejść z użytkownikiem na komunikację w wiadomościach prywatnych.
Zwracaj też uwagę na kulturę słowa i odpowiednio wcześniej reaguj - jeden niewybredny komentarz może zamienić się w prawdziwą burzę.
Zanim podejmiesz decyzję, którą platformę wybrać, odpowiedz sobie na pytania zamieszczone poniżej:
Social media może i są darmowe, ale do zbudowania dzięki nim pożądanego wizerunku marki będziesz potrzebować zasobów w postaci czasu, ludzi i pieniędzy.
Obecność na zbyt wielu platformach może sprawić, że "rozwodnisz" swoją obecność na niektórych z nich, nie wykorzystasz ich potencjału lub zwyczajnie zaczniesz popełniać błędy. To z kolei odbije się negatywnie na wizerunku Twojej marki.
Duplikowanie treści, zaniedbywanie profili, treści niedostosowane do charakteru platformy i oczekiwań odbiorców - to tylko kilka skutków ubocznych niewystarczających zasobów do prowadzenia działań na wielu platformach jednocześnie.
Nie warto tu też oszczędzać na osobie/osobach prowadzących te profile. Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie Twojej marki i dobrym imieniu w Internecie to postaw na profesjonalnego moderatora.
Działalność w mediach społecznościowych to sporo pracy, która dla osiągnięcia efektu nie powinna być czymś co robimy przy okazji.
Wybierając platformę społecznościową na której chciałbyś prowadzić działania budujące wizerunek twojej marki celuj w takie, które:
I pamiętaj - lepiej być mistrzem w komunikacji na dwóch, trzech platformach niż przeciętniakiem na pięciu.
Trzy najważniejsze elementy, które musisz wziąć pod uwagę, szukając kanału social media dla firmy, to znajomość twojej grupy docelowej, charakterystyki portali social mediów oraz specyfiki branży.
To najważniejszy i decydujący czynnik, który powinien zaważyć na twoim wyborze. Sprawdź na których portalach społecznościowych znajduje się twoja grupa docelowa i na nich skoncentruj swoją uwagę.
Źródło: Socjomania
Każda platforma ma trochę inną grupę odbiorców, tematykę, preferowany rodzaj treści czy aktywności. Każda ma też swoje wady i zalety.
Wśród największych i cieszących się niesłabnącą popularnością platform społecznościowych należy wymienić:
Facebook - sam jego rozmiar w Polsce (ponad 21 mln użytkowników) sprawia, że znajdziemy na nim niemal każdą grupę docelową. Z tego też względu prawie każda marka ma tam swój profil lub jest aktywna w tworzonych masowo grupach tematycznych.
Różnorodność treści akceptowanych przez Facebooka (teksty, zdjęcia, wideo) sprawia, że z jego możliwości może korzystać każdy. Jest też jedną z coraz bardziej znaczących platform, na której użytkownicy szukają ocen i opinii na temat jakości produktów i usług, a te z kolei mocno wpływają na postrzeganie marki.
Instagram - młodszy brat Facebooka, to jedna z najszybciej rozwijających się platform „wizualnych". Treści, które dominują na platformie, to przede wszystkim zdjęcia i krótkie materiały wideo („Stories").
Źródło: Socjomania
Instagrama upodobały sobie marki z branży dóbr luksusowych, odzieżowej, kosmetycznej czy turystycznej. Jeżeli posiadasz lub produkujesz dużo jakościowych fotografii, to Instagram powinien koniecznie znaleźć się na twojej short liście.
YouTube - idealne miejsce dla treści wideo, takich jak: tutoriale, poradniki, materiały edukacyjne. Podobnie jak w przypadku Facebooka jego zasięg sprawia, że znajdziesz tu niemal każdą grupę docelową, i to w sporych ilościach.
Linkedin - to jedna z najpopularniejszych i najbardziej efektywnych platform do nawiązywania relacji i budowania wizerunku w świecie biznesu. Jeżeli charakter twojej firmy skupia się głównie na segmencie biznesowym, to Linkedin jest odpowiednim wyborem.
W jednym miejscu znajdziesz specjalistów, menedżerów, dyrektorów i właścicieli biznesów z całego świata i niemal wszystkich branż. Dla firm rekrutacyjnych to także jedno z podstawowych narzędzi pracy.
Twitter - to mało popularna platforma na polskim rynku (około miliona zarejestrowanych użytkowników w Polsce, źródło - Twitter). Specyfika serwisu sprawia, że korzystają z niej głównie firmy z sektora B2B oraz biznesy charakteryzujące się dużą dynamiką. Firmy, które chcą się dzielić aktualnymi informacjami, ważnymi wiadomościami czy ogłoszeniami, świetnie odnajdują się na Twitterze, bo można tam zamieszczać artykuły, pokazywać nowości, a także prowadzić dyskusję z innymi użytkownikami.
Pinterest - to platforma oparta wyłącznie na grafikach. W tym sensie jest dość podobny do Instagrama. Odróżnia go od niego to, że celem Pinteresta jest budowanie „kolekcji" materiałów graficznych o wybranym motywie przewodnim.
Przeważają tu głównie ilustracje z kategorii moda & uroda, lifestyle, dekoracje, kulinaria czy „Zrób to sam", ale zdarzają się też grafiki z innych branż. Jeżeli dysponujesz dużą liczbą ładnych i estetycznych grafik lub infografik, ta platforma może się okazać idealna dla twojej marki.
Źródło danych: Socialchamp
Jeżeli nadal nie wiesz, która z platform będzie najlepsza dla twojej marki lub firmy, warto przyjrzeć się konkurencji.
Sprawdź, na jakich platformach i jak aktywni są twoi konkurenci. Zobacz, co publikują, jak się komunikują i jakie efekty (zaangażowanie) to przynosi. Taka analiza da ci punkt wyjścia do własnych rozważań i uniknięcia błędów konkurencji.
Budowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych to długotrwały proces. Potrzebne są do tego czas, ludzie i pieniądze. Wszystko jednak należy poprzedzić solidną analizą grupy docelowej i jej preferencji, jak również charakterystyki poszczególnych platform społecznościowych.
Na samym początku jednak warto poświęcić chwilę by ustalić jaki wizerunek naszej marki chcemy stworzyć. Czyli w skrócie - po co my to wszystko robimy?
Twoja firma ma stronę internetową, bogatą w treści i różne formy przekazu, aktywnie działa w sieci, ma świetny dział obsługi klienta i jest widoczna w mediach społecznościowych. Co jeszcze możesz zrobić, by wzmocnić pozytywny wizerunek twojej firmy?
Podaruj klientowi coś od siebie, prezent - niekoniecznie kojarzony z twoją marką - który sprawi mu miłą niespodziankę i zapamięta cię na długo. O tym, co wybrać i o czym przy tym pamiętać, przeczytasz w naszym kolejnym artykule.