Wyróżnienie ma ogromną siłę kształtowania rynku wydawniczego i wyborów czytelniczych Polek i Polaków – wpływa na nakłady, dodruki i nowe tłumaczenia, a także popularyzuje rodzimą literaturę na świecie.
Wśród laureatów nagrody są m.in. Czesław Miłosz, Olga Tokarczuk, Mariusz Szczygieł, Marcin Wicha, Andrzej Stasiuk, Grzegorz Piątek i Dorota Masłowska.
– W języku literatury i poezji znajdują schronienie ci, który gdzie indziej nie bywają wysłuchani. Literatura szybciej reaguje na społeczne zmiany, pomaga mówić współczesnym językiem o rzeczywistości, która jeszcze nie została przez naukę nazwana. Literatura tworzy z nas czytelników, wspólnotę ludzi czujących i myślących. Nie zawsze tak samo, ale w literaturze możliwy jest głęboki ludzki dialog.
Mecenas nagrody - marka Panattoni - podkreśla, że wspieranie kultury wpisuje się w jego strategię realizacji społecznej odpowiedzialności biznesu. Firma wierzy, że poprzez działania wzmacniające między innymi literaturę i sztukę wywrze realny wpływ na społeczeństwo, kształtując postawy i wybory młodych Polek i Polaków, a także przyczyniając się do rozkwitu kultury w Polsce.
Nagroda Literacka Nike wyłaniana jest w trzech etapach: pod koniec maja jury nominuje 20 pozycji, we wrześniu ogłasza spośród nich 7 finalistów, a w pierwszą niedzielę października wybiera zwycięzcę.
Laureat lub laureatka otrzyma statuetkę zaprojektowaną przez Gustawa Zemłę oraz nagrodę pieniężną – 100 tys. zł.
Oprócz wyróżnienia przyznawanego przez kapitułę konkursu, przyznawana jest również Nagroda Nike Czytelników, którą otrzymuje autor lub autorka książki wybranej w plebiscycie przez czytelniczki i czytelników Wyborcza.pl i Wyborczej.
Tegoroczna uroczysta gala wręczenia Nike odbędzie się 6 października. Tradycyjnie poprowadzi ją Grażyna Torbicka.
Nagrodę przyznaną przez jury wręczy redaktor naczelny Wyborczej Adam Michnik, a Nagrodę Nike Czytelników – prezes firmy Panattoni, Robert Dobrzycki.